• Anonym (?)

Funderar på att hoppa av gymnasiet & börja plugga på komvux sen. Råd och tips?

Hejsan!
    Ber nu om lite hjälp och råd från er där ute. Ni kanske har gjort såhär? Eller kanske känner någon som gjort det? Kanske har ni samma funderingar själv?

Jag går på gymnasiet, är 19 år (snart 20) och har en son på snart fem år. Jag har fått gå om två år, först pga mammaledighet i nian och sedan gick jag om andra året på gymnasiet pga sonen fick en väldigt sällsynt och svår muskelsjukdom. Just nu så får han injektion i benet en gång i veckan (som jag ger honom) samt att han får kortisontabletter varje dag. Han är som vilken 5-åring som helst och kan gå på dagis, leka, busa och allt. MEN han blir sjuk väldigt ofta, han får lätt feber & förkylningar. Vissa dagar är bättre än andra när det gäller hans sjukdom och vissa dagar orkar han inte röra på sig, medans andra dagar är han på topp igen och vill på dagis!

Gymnasiet är krävande! Det är mycket kurser, mycket prov oc uppgifter och en MASSA att göra. Pga sonens sjukdom så har jag mycket frånvaro, jag måste ju vara hemma med honom.

Hans pappa jobbar och har ett ganska krävande jobb (vi bor inte tillsammans), han har honom så mycket han kan, men kan inte vara hemma från jobbet! Så det blir jag som får vara hemma.

Nu har jag fått hem ett papper från skolan där rektorn vill träffa mig och prata om min frånvaro! Jag känner att jag inte orkar detta längre. Jag känner att jag har skaplig koll på kurserna och jag jobbar hemifrån så gott jag kan, men närvaron är ju viktig!

Jag får försörjningsstöd från SOC, kan vara bra att veta.

Jag skulle vilja hoppa av gymnasiet nu, och sedan till sommaren eller senast till jul börja plugga på komvux istället. Jag är utbränd som det är nu och känner att jag helt enkelt inte fixar detta längre! Jag vet inte vad jag ska göra!

• Svar på tråden Funderar på att hoppa av gymnasiet & börja plugga på komvux sen. Råd och tips?
  • Anonym

att plugga på komvyx e 100 ggr svårare än plugga på gymnasiet
    skulle jag vetat det skulle jag aldrig hoppat av gymnasiet
    när du går komvux "vuxen" skola så är där mer press på dig iom du just e vuxen

du kanske kan plugga lite hemma ist?
    prata me rektorn

• Mamasnest

Oj oj oj vilken tuff sits. Jag fick barn när jag var 21 och bara det var svårt många gånger.

Jag var heller inte i skolan så mycket på gymnasiet, och pluggade då på komvux efteråt. Kom bara ihåg att Komvux är mycket mycket hårdare tempo och kräver mycket mer från en som student.
    Jag hörde att de skulle ändra reglerna och att det skulle bli svårare att plugga upp betgen på Komvux, kolla det!

Lycka till!

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Barbabok

Enda nackdelen som jag ser det är att du kommer att få ta studielån om du gör så, fast det kanske du måste oavsett när du fyllt 20, för soc. betalar inte för studier på Komvux/högskola osv. såvitt jag vet?
    Jag hoppade av gymnasiet när jag skulle gått och pluggade på Komvux, det kostar nu kan jag säga, hade jag fått välja om hade jag gjort gymnasiet!

Jag är med parvel
  • Anonym (m)

Tycker inte att du skall hoppa av däremot ta ett snack med rektorn om din situation. om du ligger bra till och har koll på skolan fast du är hemma mycket så borde skolan kunna hitta en lösning som passar alla. att du skall hoppa av och läsa komvux när du redan går i skolan och kanske lyckas bra verkar dumt.
    prata med rektorn, det kanske löser sig.

• Anonym (?)

Vet inte om det är ett alternativ att jobba hemma. Våran rektor är extremt sträng med detta. Närvaron är det enda han tjatar om när man diskuterar med honom.

Grejen är den att jag inte fixar skola just nu, det är så otroligt mycket! Jag vill vänta med skolan och komma igång med livet som har varit jobbigt ett bra tag nu.

• Anonym

Vad du borde tänka på är att du inte får plugga på komvux med socialbidrag, utan då måste du antingen ha arbete eller ta studielån och bidrag.

Ta istället samtalet med rektorn och kom överrens med personen istället att du ska få mer hjälp.

• Anonym (ifrågasätter!)

Varför kan inte pojkens pappa vara hemma, likväl som du?
    Han kan VABa, du måste vara borta från obligatoriska saker. Tycker det låter som en helt värdelös situation!

Stöter ofta på par (som bor ihop eller inte) där den ena parten går i skolan och den andra jobbar och det är ALLTID studenten som är hemma. Nog måste man kunna dela på det!?

Blir så förbannad på såna situationer. Nog fan kan han VABA några gånger ibland, så du kan få gå klart din skola, ni får väl dela på det precis som på så mycket annat?

• Anonym (?)

Sonens pappa är en idiot och vi kommer aldrig överens. Sedan vi fick sonen så är det han som gjort framgångar.. för mig går det bara bakåt! Så har det alltid vart.

• Boomtown

Jag var aldrig närvarande på gymnasiet och mådde skit. Så det fanns inget annat alternativ än att hoppa av. Började på Komvux när jag var 21 igen. Och det var stentufft!! Dubbelt så snabb takt i ämnena och mycket högre "vuxenkrav". Det var det negativa. Nu till det positiva. Jag fick ersättning från csn 6000 kr typ för att jag inte hade gått färdigt gymn. Det får man ett par terminer. I gymn hade jag G eller IG. På komvux fick jag helt plötsligt en brinnande lust att plugga, visa att jag kan. Så jag fick massor av VG och MVG. Inte ett litet hopp. Hade jag varit kvar på Gymn hade jag haft IG i allt och mått skit. Så det kan vara värt att vänta om du är nära att bli utbränd.

Lycka till och ta inga förhastade beslut.

• Anonym (Komvux)

Jag går just nu på Komvux, och det är STENTUFFT och värre än gymnasiet. Studietakten är det dubbla mot gymnasiet, så tycker du att gymnasiet är tufft, så är Komvux dubbelt värre! Så försök hitta en lösning så att du kan gå klart gymnasiet.

Svar på tråden Funderar på att hoppa av gymnasiet & börja plugga på komvux sen. Råd och tips?