Funderar på att hoppa av gymnasiet & börja plugga på komvux sen. Råd och tips?
Hejsan!
Ber nu om lite hjälp och råd från er där ute. Ni kanske har gjort såhär? Eller kanske känner någon som gjort det? Kanske har ni samma funderingar själv?
Jag går på gymnasiet, är 19 år (snart 20) och har en son på snart fem år. Jag har fått gå om två år, först pga mammaledighet i nian och sedan gick jag om andra året på gymnasiet pga sonen fick en väldigt sällsynt och svår muskelsjukdom. Just nu så får han injektion i benet en gång i veckan (som jag ger honom) samt att han får kortisontabletter varje dag. Han är som vilken 5-åring som helst och kan gå på dagis, leka, busa och allt. MEN han blir sjuk väldigt ofta, han får lätt feber & förkylningar. Vissa dagar är bättre än andra när det gäller hans sjukdom och vissa dagar orkar han inte röra på sig, medans andra dagar är han på topp igen och vill på dagis!
Gymnasiet är krävande! Det är mycket kurser, mycket prov oc uppgifter och en MASSA att göra. Pga sonens sjukdom så har jag mycket frånvaro, jag måste ju vara hemma med honom.
Hans pappa jobbar och har ett ganska krävande jobb (vi bor inte tillsammans), han har honom så mycket han kan, men kan inte vara hemma från jobbet! Så det blir jag som får vara hemma.
Nu har jag fått hem ett papper från skolan där rektorn vill träffa mig och prata om min frånvaro! Jag känner att jag inte orkar detta längre. Jag känner att jag har skaplig koll på kurserna och jag jobbar hemifrån så gott jag kan, men närvaron är ju viktig!
Jag får försörjningsstöd från SOC, kan vara bra att veta.
Jag skulle vilja hoppa av gymnasiet nu, och sedan till sommaren eller senast till jul börja plugga på komvux istället. Jag är utbränd som det är nu och känner att jag helt enkelt inte fixar detta längre! Jag vet inte vad jag ska göra!