• K24yrs

hårbotten pa min bebis??????

jag har märkt att det finns tjocka skin i hårbotten pa min bebis det ramlar av om jag använder fingrana men hon gillar inte det och bara skriker, det ser jätte smutsigt ut . jag har inte vagat använda shanpoo eftersom hon bara e 6 veckor plus att hon har mycket har, snäll hjälp vad ska jag göra ?

• Svar på tråden hårbotten pa min bebis??????
  • luzorsus

skorv säkert. Ser ut som gula skinnflagor i botten. Muia upp med olja, låt verka nån timme och kamma sen FÖRSIKTIGT med en tät kamm så kommer det lossna. Men man ska inte pilla på torra flagor och försöka klösa bort dem, det kan gör aont.

• Mia o Simon

Det är nog mjölkskorv. Väldig vanligt på små bebisar, mina båda har haft det. Det finns en salva, salicylsyrevaselin, på apoteket som du kan använda. Det står på hur man ska göra. det går säkert bra med vanlig olja oxå...

• jojjo113

Det är skorv och jätte vanligt på bebisar. Du ska inte pilla på det! Använd babyolja i hårbotten på henne och låt det sitta över natten, eller några timmar på dagen, för att sen kamma det jätte försiktigt med en luskam.. Då brukar det försvinna.

Men det är inget farligt!!

• Carisma95

Det är nog skorv du ser. (Lite gul-brunt). Inget farligt, men man kan försöka ta bort det genom att smörja in med barnolja på huvudet vid bad, och kamma efteråt.

• K24yrs

jaa det e Lite gul-brunt sa där , gar det bra om jag använder olivolja oxsa. ska göra det ikväll. tack för snappa svaren. skönt att höra att det inte är farligt.

• menförhelvete

Min bebis är oxå 6 veckor och har/hade lite skorv i pannan, allltså inte i hårbotten, det sluta vid hårfästet.

Vi smorde in med babyolja och lät det sitta ett tag, sen masserade jag jätteförsiktigt bort det med en frottehandduk. Hon blev inte irriterad, hon verkade mer tycka att det var skönt!

• Lena A

Låter som skorv för mig också. Min bebis hade så mycket (tjocka brun-gula skorpor) att det inte räckte med barnolja utan läkaren rekommenderade Salicylsyrevaslin (receptfritt på apoteket) fungerade jättebra försvann direkt!

Svar på tråden hårbotten pa min bebis??????