• fruganL

Yoga för gravid respektive inte?

Har försökt googla lite, men tycker inte jag hittar tillräcligt mycket information i ämnet.

Vad är det specifikt som skiljer gravidyoga från vanlig yoga?
    Brukar gå på yoga en gång i veckan, men har inte hunnit senaste veckorna och komme inte kunna på ett par veckor framöver. När det väl passar är jag i vecka 9 ungefär och då kommer jag självklart prata med instruktören i förväg.

Vilka övningar bör jag inte göra under första trimestern? Och vad bör jag tänka på extra mycket?

• Svar på tråden Yoga för gravid respektive inte?
  • Cliffan

ja, jag är inte så insatt i det, men jag gick på gravidyoga å det som sas var ju att rörelserna är ju lite mildare, man gör inte riktigt lika avancerade "ställningar". och man fokuserar lite mer på andningstekniken för att man ska vara redo inför förlossningen. å att man går in i sig själv och hittar styrkan.

• pärlglans

Gravidyoga går lugnare fram och är speciellt anpassad för gravida där man gör bl.a positioner (asanas) som öppnar upp bäckenet (vilket är perfekt inför förlossning) samt att du får en lärare som har en speciell utbildning inom området "gravidyoga".

vilka övningar du inte bör göra under graviditeten beror helt på vilken sorts yoga du utför, det finns massa olika som astangayoga, poweryoga, kundaliniyoga, bikramyoga etc..) men alla övningar som resulterar i att du på något sätt vrider magen eller bäckenet är inte att rekommendera. Jag skulle råda dig att prata med din lärare innan du själv utövar yoga i ditt tillstånd (om du är väldigt ovan).

• fruganL

Är inte väldigt ovan, men ganska. Har gått på hennes pass ett flertal gånger och vet att jag klarar hennes övningar ganska bra, men har ju lång väg kvar innan jag är ens duktig. Det här handlar om fitnessyoga, så kanske är det inte det bästa ändå.

Får leta upp henne på gymet någon gång och fråga innan jag anmäler mig på fler pass.

Tack för trevliga svar!

• fruganL

Puffar lite, kanske någon har fler svar...

• Tina30

De första tre månaderna kan du fortsätta göra yoga på vanligt sätt, förutsatt att det känns bra. Därefter Är dt de övningar med vridning i bålen som du skall undvika. Vissa läror säger även att du skall undvika eldandning bla men inte alla. Men framförallt vridningarna av bålen och därefter vad kroppen och du orkar med!

• Tina30

Jag utgår ifrån ashtanga yogan nu eftersom det är den jag tränade! Så det samma gäller nog för fitnessyogan med Lyssna på kroppen bara!

• fruganL

Skönt att höra. Har ännu inte hunnit prata med min insturktör, men ska haffa henne när jag möter henne nästa gång. Har pga ökad trötthet inte hunnit med yogan utöver övrig träning i veckan, så har inte behövt ta ställning till om jag ska fortsätta eller inte....

• Cross

Jag har fortsatt med min vanliga yoga, men modifierat vissa övningar. Läraren var väldigt gullig och visade vad jag kunde göra i stället. Enligt min BM ska det inte vara någon fara att gå på vanlig yoga, bara man lyssnar på kroppen.

• Saga Carolin

Vad jag förstår är gavidyoga ämnad de som vill utöva en mild form av träning under graviditeten och som inte tidigare tränat just yoga. Om man tränat yoga innan man blivit gravid kan man fortsätta som vanligt, men undvika att belasta magmusklerna och tryck över magen (exempelvis knän mot mage) samt vridningar av bålen. I de stående ställningarna kan man ta hjälp av en vägg så att kroppen får stöd. Jag tränar Iyengaryoga om är en mild yogavariant som utförs med hjälp av olika redskap, exempelvis yogakudde, band, klossar och filtar som ger stöd för kroppen tills att övningarna kan utföras korrekt (slutligen utan redskap). Idag är jag i vecka 20 och det går bra att träna som vanligt för mig. Det viktiga är nog att prata med din lärare så att hon/han kan ge dig anpassade övningar när det behövs.

Svar på tråden Yoga för gravid respektive inte?