• Rufons

Min man vill inte offra sina kakor, chokladbitar och andra sötsaker...

Min man vill inte offra sina kakor, chokladbitar och andra sötsaker. Själv har jag problem med sötsaker, så fort det finns sötsaker hemma, så är jag där och slukar dem. Känner mig som en missbrukare. Mår inte bra av sötsaker och ända sättet att låta bli dem är att inte köpa hem dem.
    Dessvärre har min man svårt att acceptera detta faktum och köper hem muffins, chokadkakor, smågodis etc flera gånger i veckan. Till saken hör att han är smal som en vandrande pinne och inte upplever att han har något problem med sötsakerna. Att jag har problem tycker han inte riktigt bekommer honom. Vi har pratat om mitt problem i 3 års tid, men inget händer.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min man vill inte offra sina kakor, chokladbitar och andra sötsaker...
  • eec82

När jag hade söockerbegär för några år sedan så bad jag main man att inte handla hem en massa onyttigheter men sen kom jag på att det e jag som borde skärpa mig. Min man är med väldigt smal å vill han äta lite gott så borde han få göra det resonerade jag. Så var gång han tog fram godis el så, el kakor så skalade han morötter till mig. För mig hjälpte det även om de var svårt. Man får ge sig tusan på att man inte ska äta sötsaker å följa det å inte "unna" sig, för då trillar man dit.

• vackrastarflow

Visst, det är kanske inte så trevligt av honom, men detta är ju ditt problem, inte hans. Jag hade undvikit att köpa hem så mycket om min partner hade dina problem, men om dina problem är så stora att du inte kan låta bli bara för att det finns hemma hos dig så hade jag pratat med någon som kan sånt här. För det ligger nog mer bakom det än bara varandet av godis hemma.

• Garderobshylla

Det spelar ingen roll om han är smal lr inte, det är ändå inte hälsosamt. Han kan få högt kolesterolvärde, bli slö och undernärd på flera olika sätt om han inte äter bra.
    Så jag tycker absolut att hela familjen kan minska på sötsakerna.

Men det är framförallt ditt problem att lära dig att inte äta upp allt som finns, inte hans.
    Jag tror inte ditt problem försvinner för att ni slutar handla hem det, nångång brister det och du handlar hem det iaf lr nått sånt. Du får arbeta på det där.

• Rufons

Jag har föreslagit för min man att han kan äta sötsaker när han är på arbetet, när han går på café, varsomhelst, utom hemma. Ett tag trodde jag att det fungerade, vi hade inget hemma....trodde jag... Sen en dag när jag letade efter något i ett köksskåp, så hittade jag flera olika gömmor fyllda med kakor och godis. *skrattar*

• Aiwendil

Det där är svårt.
    Man kan ju inte förbjuda någon annan att äta vad dom vill men lite hänsyn kan han väl ta tycker jag...
    Kan han inte gömma gosakerna då, så dom inte behöver ligga mitt framför näsan på dig?
    Eller äta på jobbet, på väg hem m.m

Nä, jag tycker inte det är sjysst att äta mitt framför näsan och även om han är smal så sätter sig fettet på insidan och orsakar problem i framtiden för honom.

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • Aiwendil

Ok.. så han hade gömt det..
    Men inte tillräckligt bra då med andra ord!
    Och sen kanske inte du får leta för mycket heller... haha...

• sabinaochErik

oj fel det blev =9
    Jag skulle skriva att det är inte bara ditt problem som någon skrev.
    samma sak som alkholister inte faan sitter man hema och dricker om man är gift med en alkohollist heller..! Samma sak gäller väl sånna här saker, visst det kanske inte är lika hårda sug men ändå.
    Jag verkar ganska ensam om att tycka att man ska stötta varandra i ett förhållande, jag och min kille verkar vara jäkligt annorlunda när det gäller det, när jag läser andra trådar om liknande saker. För vi stöttar alltid varandra.
    Bantar han tex så skulle jag aldrig köpa hem snask eller annat gott för det blir jobbigare för honom, jag slutade snusa, nu gör han det också.. Jo för han vill inte sukta mig och vet att det blir svårare för mig att sluta om han snusar själv.. Hans egna ide inte min.
    men det är så många som skriver att det är ditt problem han ska inte behöva lida för det..
    Helt otroligt i mina öron. Skulle aldrig tänka så faktist.

• vackrastarflow
    sabinaochErik skrev 2009-02-22 10:33:31 följande:
    oj fel det blev =9 Jag skulle skriva att det är inte bara ditt problem som någon skrev. samma sak som alkholister inte faan sitter man hema och dricker om man är gift med en alkohollist heller..! Samma sak gäller väl sånna här saker, visst det kanske inte är lika hårda sug men ändå. Jag verkar ganska ensam om att tycka att man ska stötta varandra i ett förhållande, jag och min kille verkar vara jäkligt annorlunda när det gäller det, när jag läser andra trådar om liknande saker. För vi stöttar alltid varandra. Bantar han tex så skulle jag aldrig köpa hem snask eller annat gott för det blir jobbigare för honom, jag slutade snusa, nu gör han det också.. Jo för han vill inte sukta mig och vet att det blir svårare för mig att sluta om han snusar själv.. Hans egna ide inte min. men det är så många som skriver att det är ditt problem han ska inte behöva lida för det.. Helt otroligt i mina öron. Skulle aldrig tänka så faktist.
    Allt är relativt. Förhoppningsvis har alkoholisten du talar om pratat med en psykolog eller liknande, AA eller nåt, för att få hjälp.
    Och i min värld kan man inte jämföra alkohol med kakor.

Sen tycker jag att hennes sambo kan skärpa sig, det hade jag gjort. Men i grund och botten är detta TS problem och det är bara hon som kan göra något åt det.
  • Aiwendil
    sabinaochErik skrev 2009-02-22 10:43:27 följande:
    det är lite svårt att "göra nått åt det" när hennes man sitter och mumsar bredvid =)
    Jag håller faktiskt med dig sabinaochErika...
    Bor man ihop så måste man hjälpas åt och som skrivet innan.. även om han är smal så är gosaker varje dag (ofta) inte bra för honom heller...
  • vackrastarflow
    sabinaochErik skrev 2009-02-22 10:43:27 följande:
    det är lite svårt att "göra nått åt det" när hennes man sitter och mumsar bredvid =)
    är det verkligen det?
    du vred lite på mina ord förvisso... jag menar mer i stil med en terapeut. att TS inte ens kan låta bli en kaka som ligger i ett skafferi när de har det hemma bottnar i mer än avundsjuka över att sambon kan äta det.

jag tycker också man borde hålla ihop och kämpa tillsammans, men att skylla över sina problem på att sambon köper hem saker är bara att blunda åt det verkliga problemet. jag tror inte att även om sambon slutar köpa hem godsaker så kommer det att lösa TS problem. däremot kommer det säkert vara en hjälp på vägen.
  • Angel 1982

Jag känner igen problemet.
    Jag är inte överviktig så, men har flera gånger bestämt mig för att minska ner på sötsakerna för hälsans skull, eftersom det ofta blir alldeles för mkt av det goda för min del.
    Så jag handlar inte hem sånt, förutom på helgerna.
    Min kille är också en gottegris, och kan bli GRINIG om det inte finns nåt gott hemma. Och han måste alltid ha antingen energydryck eller cola hemma.
    Men eftersom han jobbar långa dagar i veckorna så är det JAG som handlar, och därmed JAG som bestämmer vad som följer med hem.

Du kan ju inte tvinga din kille att sluta äta gottis, det måste han själv ha viljan att göra.
    Så med andra ord kommer du inte ifrån problemet så.
    Det du kan göra är att bestämma med din kille att han inte lägger godiset o kakorna synliga för dig. Han kan ha en egen speciell gömma högst upp i ett skåp,längst in tex.

Och när han tar fram sånt på kvällen, så tar du fram morötter, frukt osv. eller tar en promenad!svårt i början, men sen kommer det bli en vana.

Svar på tråden Min man vill inte offra sina kakor, chokladbitar och andra sötsaker...