• rosbusken

Gele uppe på tårta fråga!!!!

Ska göra tårta med frukt på. tänkte täcka över den med gele och har läst lite tips om syltsocker mm. läste även någonstans att kiwi kunde lösa upp gelen. är det någon som vet vad som gäller???? vill ha alla tips jag kan få!!!

• Svar på tråden Gele uppe på tårta fråga!!!!
  • phillipha

kiwi löser upp det är sant så ha inte det. Jag tycker det är lättast att göra gele med gelantin.

/Konditor

• rosbusken

Jag som tycker att kiwi är så snyggt!!!
    Du som kan det här. håller sig frukten fräsch tills imorgon utan gele???

• phillipha

nä det gör den inte. Men gör tårtan och lägg på frukten i morgon så slipper du gele.

• rosbusken

jag brukar göra det men jag ska leverera tårtorna idag!

gör du neutral gele med gelatin? Har du något bra recept?

• nickefiki

Receptet står på gelatinpaketet.

• rosbusken

har bara gelatinblad. där står det mjuk eller fast gele. Är det det jag ska göra då?

• nickefiki

Ja. Jag har provat både fast och mjuk. Jag föredrar att göra ett mellanting till tårtor. Den fasta har vid något tillfälle blivit FÖR fast.

• rosbusken

Jag ska ha lite olika frukter på och jag undrar om man kan göra den helt neutral eller om man bör smaksätta den med något?

• nickefiki

Den blir definitvt godare om man har i lite saftkoncentrat. Men sedan så får du ju tänka på att den blir svagt färgad av färgen på saften.

• Msblue

Det finns något som heter gelesocker som man kan köpa i affären. Är bara att blanda gelesocker-pulvret med vatten och koka upp det och sen låta svalna lite. Och sen är det bara att ha på tårtan. Kiwi har jag haft på tårtor många gånger och det har inte varit något problem alls med att gelen försvinner.

Svar på tråden Gele uppe på tårta fråga!!!!