Min son har oxå haft återfall. Han var helt torr vid två och ett halvt. Det gick jättebra, han sa själv till när han skulle gå på toaletten och gick själv. Sen plötsligt så vände det, plötsligt kunde han inte gå på toa själv utan vi skulle följa med honom och gärna lyfta upp honom på toaletten oxå. Tillslut förstod vi att han utnyttjade situationen att mamma och pappa släppte allt för att springa med honom in på toaletten, vi ville ju inte att det skulle ske olyckor på golvet. Då sa vi helt enkelt till honom att du får minsann gå själv och då gick det. Sen så har jag oxå märkt att det handlar en hel del om att lära känna sin kropp och tyda sina signaler. Jag ser ofta på honom att han är kissnödig innan han kommer på det själv. Tjatar jag då så vägrar han gå helt, det händer att han inte hinner men oftast går det ju bra. Jag tror att man måste låta de lära känna sina kroppar och gå när de själva känner att de måste. Sen så kan de ju naturligtvis vara så inne i leken att de behöver en puff för att komma på varför benen går som trumpinnar på de. Men en treåring kan man ju prata med och förklara att det är viktigt att alltid försöka hinna till toaletten i tid. Sen så ska man akta sig för att lägga skuld på de, men man kan ju fortfarande resonera med de. Jag frågade min lille kille om han inte kände att han var kissnödig när han kissade på sig. Först så svarade han att han inte gjorde det, men så efter ett tag så sa han att jo, det gjorde han nog och då var det oxå som om poletten trillade ner. Vet inte, kanske något de måste koppla helt enkelt.