• Saffy

3 åring som börjat kissa på sig

Vår tre åriga kille har börjat kissa på sig helt plötsligt. Han har varit mer eller mindre torr i 8-9 månader. Men sen ett par dagar tillbaka så kissar han i byxan hela tiden. Han säger varken till att han är kissnödig eller tar fram pottan. Idag har han varit helt naken för att slippa tvätta så mycket, men inte ens det har hjälpt. Han har kissat rätt ut på golvet. Förmodligen är en av orsakerna lillebror som kom för 3 månader sedan, och han vill ha uppmärksamhet. Men vad ska man göra? "Straffa" honom? Göra stor grej av det hela? Eller bara byta kalsonger och byxor under tystnad och inte nämna det? Jag återgår ogärna till blöjor. Tips från nån som varit i samma sits?

• Svar på tråden 3 åring som börjat kissa på sig
  • MaijaO

Min dotter hade en period med "återfall" runt 3,5 år. Det första jag tycker att du ska kolla är att han inte har urinvägsinfektion och har han inte det så är det väl bara att börja om. Sätt honom på toaletten ofta, beröm om han kissar där och om han kissar på sig så säg att det är bättre om han går på toaletten men inte mer. Låt det ta tid och banna eller bestraffa ALDRIG!

• gaffsan

Ja kolla så det inte är en uvi, när detta är uteslutet eller bekräftat kan man först då, ta ställning till hur man ska tackla
    situationen.

• Saffy

Jag ska kolla på BVC imorgon. Jag sätter honom på toa och potta jätte ofta, men kan inte det orsaka uvi också? Jag läste i vår barnbok att i trotsåldern kan vissa barn återfalla eftersom dom tycker att kisseriet är i alla fall en sak som dom kan kontrollera helt själva, mamma och pappa kan inte kontrollera det åt dom.

MaijaO: Hur länge höll återfallet på?

• MajaB

Min son har oxå haft återfall. Han var helt torr vid två och ett halvt. Det gick jättebra, han sa själv till när han skulle gå på toaletten och gick själv. Sen plötsligt så vände det, plötsligt kunde han inte gå på toa själv utan vi skulle följa med honom och gärna lyfta upp honom på toaletten oxå. Tillslut förstod vi att han utnyttjade situationen att mamma och pappa släppte allt för att springa med honom in på toaletten, vi ville ju inte att det skulle ske olyckor på golvet. Då sa vi helt enkelt till honom att du får minsann gå själv och då gick det. Sen så har jag oxå märkt att det handlar en hel del om att lära känna sin kropp och tyda sina signaler. Jag ser ofta på honom att han är kissnödig innan han kommer på det själv. Tjatar jag då så vägrar han gå helt, det händer att han inte hinner men oftast går det ju bra. Jag tror att man måste låta de lära känna sina kroppar och gå när de själva känner att de måste. Sen så kan de ju naturligtvis vara så inne i leken att de behöver en puff för att komma på varför benen går som trumpinnar på de. Men en treåring kan man ju prata med och förklara att det är viktigt att alltid försöka hinna till toaletten i tid. Sen så ska man akta sig för att lägga skuld på de, men man kan ju fortfarande resonera med de. Jag frågade min lille kille om han inte kände att han var kissnödig när han kissade på sig. Först så svarade han att han inte gjorde det, men så efter ett tag så sa han att jo, det gjorde han nog och då var det oxå som om poletten trillade ner. Vet inte, kanske något de måste koppla helt enkelt.

• Anna Wiklund

Har samma bekymmer med vår 3-åriga tjej. Hon har varit torr dagtid jätte länge. Men sen i sommras har detta hållit på mer eller mindre. Mestadels är det på dagis hon kissar på sig.
    Jag vet att dagispersonalen försöker påminna henne & fråga om det är dags. Men hon säger i stort sett alltid nej. sen kissar hon ner kläderna ist.

Vi klurar & klurar på alla möjliga teorier. Men kan inte komma fram till så mycket mer än att hon gjort en liten grej utav detta, för man kan tom. ana ett litet leende på läpparna när hon gjort detta. (då blir iaf jag lite irriterad)
    Kan också vara så att hon glömmer av sig mitt i all rolig lek.
    Hon verkar hur som helst totalt obrydd & inte det minsta skamsen

Men vad gör man då??

• Saffy

Känner igen det där lilla leendet... Just därför tror jag vi ska bara ignorera att diskutera det, bara säga "hoppsan" och sen byta på honom. Vi sa till dagis imorse om hur han har varit i helgen, så vi får se snart om han har varit likadan där. För i så fall kanske det är uvi. Han har ju ingen anledning att vara trotsig eller vilja ha uppmärksamhet på dagis tycker jag. Ska till BVC i eftermiddag för säkerhetsskull.

Men visst är det lätt att säga att man inte ska bry sig, men egentligen kokar jag inombords.. Jag blir skitirriterad, ska försöka att inte visa det..

• gaffsan

hur gick det med uvi-testet

• Anna Wiklund

Jag vill också gärna veta resultatet.
    Men gör det inte ont eller åtminstonde känns väldigt obehagligt när man har uvi?
    Har ju haft det själv flera ggr när jag var yngre. Kan man verkligen ha det utan att känna utav det?

• Saffy

Lämnade kissprovet imorse, och allt var negativt. Pratade av en slump med en BVC psykolog igår, och hon sa att det är jätte vanligt i trots-åldern och/eller när syskonet kommer. Det är ett "se mig" beteende som går över av sig självt. Det gäller att "tanka" honom med kärlek och uppmärksamhet så mycket det går, så kommer han snart att känna att han inte behöver kissa på sig för att synas. På dagis hade han inte kissat på sig, och idag har det gått bättre än på flera dagar. Så förhoppningsvis löser det sig snart.

• gaffsan

skönt att det inte var uvi Lycka till

• Birgitta L

Svar till Saffy

Jag tycker inte att du ska göra någon stor grej av att din son kissar på sig. Då är risken att det ökar och drar ut på tiden. Precis som du säger söker han uppmärksamhet för att han nyligen fått syskon. Hjälp honom bara att byta kalsonger och byxor som du är inne på. Men jag tycker inte du behöver vara tyst när du gör det. Du kan i stället visa honom att du förstår att han har det jobbigt just nu genom att säga tex. "0j då nu har du visst kissat på golvet igen, då ska jag hjälpa dig att byta byxorna" eller något liknande, det som känns "rätt" för dig att säga för att visa honom förståelse.

Svar på tråden 3 åring som börjat kissa på sig