• Ccilla

Indisk mat, en enkel gryta med kyckling och yoghurt SNABBT NÅN?

Är det nån som har ett bra recept på en indisk gryta med kyckling och gärna joghurt el grädde i? Har försökt leta på nätet, men hittar inget som funkar.
    Ska gå och handla strax,, snälla hjälp mig.. =)

• Svar på tråden Indisk mat, en enkel gryta med kyckling och yoghurt SNABBT NÅN?
  • Ccilla

hittade ett på nätet till slut, fick bli den,, o d va jätte gott,,
    www.matbiten.net/index.php&recipe_no=2891
    hade i en kyckling buljong och spiskummin oxå,
    ifa d finns nån där ute som vill testa,,

• Ccilla

ja, det va jätte gott, första gången jag laga indiskt, hade rött vildris och röd quinoa till, och så gjorde jag en sallad på lite olika sallads sorter och apelsin, kryddor, olja och sötmandel,, d som e så bra med grytor, e ju att d blir mat för flera dagar

lycka till

• Eisa
    Ccilla skrev 2009-02-23 00:20:13 följande:
    ja, det va jätte gott, första gången jag laga indiskt, hade rött vildris och röd quinoa till, och så gjorde jag en sallad på lite olika sallads sorter och apelsin, kryddor, olja och sötmandel,, d som e så bra med grytor, e ju att d blir mat för flera dagarlycka till
    Åh gud vad gott det låter
  • Ccilla
    Zsarah skrev 2009-02-23 00:37:03 följande:
    web.telia.com/~u51502637/kyckgratang.htmlreceptfavoriter.se/recept/viewrecipe/indisk-k...jessikaochjonas.blogg.se/category/indiskt.htm...www.hittarecept.se/liknanderecept/kycklinggry...Detta hittade jag då jag googlade runt i några sekunder:) Har inte provat recepten själv.
    Jo, jag googlade oxå, hittade en del, men som sagt, inget som passade
    Din första länk va på färdig grillad kyckling o bacon, vill inte ha gris i maten, och ville inte ha på färdig kyckling
    din andra länk funkade inte
    din trejde va med russin o cocosgrädde o sådant, d ville ja inte heller ha
    o din tredje länk e från samma sida som jag hittade mitt recept =)

ändrade lite i d dock,, Men tack iaf =)
  • Zsarah

Ccilla skrev 2009-02-23 00:41:40 följande:

Jo, jag googlade oxå, hittade en del, men som sagt, inget som passade Din första länk va på färdig grillad kyckling o bacon, vill inte ha gris i maten, och ville inte ha på färdig kyckling din andra länk funkade inte din trejde va med russin o cocosgrädde o sådant, d ville ja inte heller ha o din tredje länk e från samma sida som jag hittade mitt recept =) ändrade lite i d dock,, Men tack iaf =)
    Nej skrolla neråt på den sidan, receptet kommer:D
  • Zsarah

Här är recepetet som fanns på linken som inte funkade.

Recept på indisk kycklinggryta med curry och grädde. En enkel och god kycklingryta serverad med mango chutney, basmatiris, russin, färsk mango och ananas och cashewnötter eller jordnötter. Så indisk är den väl inte egentligen. Godast blir grytan med färsk kyckling, helst svensk majskyckling (kyckling uppfödd på majs). Färsk grovhackad koriander är också gott att garnera med.
    Ingredienser till recept

* 1 stor majskyckling
    * 2 gula lökar
    * 2 morötter
    * 4 äpplen
    * 2 bananer
    * 1/2 vitlök
    * 3 dl grädde
    * 3 dl vatten
    * 1 tsk garam marsala
    * 0,5 tsk vanlig currypulver
    * salt och peppar
    * 1 flaska Mango Chutney

Tillagning av recept

1. Skär alla grönsaker, vitlöken och frukt i tärningstora bitar.
    2. Stycka upp kycklingen i delar och bryn i panna med lite smör. Lägg över i en gryta. Bryn grönsakerna och frukten också. Lägg därefter alltsammans i en kastrull och häll över grädden, vatten och garam marsala pulvret och currypulver.
    3. Låt puttra i kastrull med lock tills kycklingen släpper från benen cirka en timme. Koka ris och förbered skålar med russin, nötter och mango samt ananas i kuber.
    4. Smaka av grytan med salt och peppar samt mango chutney samt mer curry om så önskas. Garnera med hackad koriander (smaka först om du gillar koriander). Servera med ris, skålarna och mango chutneyn.

• Ccilla

näe, jag får bara upp "detta recept kan inte hittas"
    finns inget om jag går ner =)

• Ccilla

tack =)
    men d va en massa frukt i, banan o äpplen osv,,
    men jag hittade ju mitt recept iaf, får testa nån av d andra en annan gång

kram

• vintjej

Man kan göra en jättegod kyckling omman köper tandoori masala.
    Sedan marinerar man kycklingen i minst en halvtimme i:
    2 dl yoghurt, saften från en lime eller 1/2 citron och 2-4 msk tandoori masala (beroende på hur stark man vill ha). Allt rörs ihop och sedan vänder man runt kycklingen i det.
    När det är dags för tillagning sätter man in kycklingen i en ugnsfast form med skinnsidan upp i 175 grader i c:a 50-60 min.

• Zsarah

Indisk kyckling

400-500 gr kycklingfiléer
    1 purjolök
    1 röd paprika
    3 dl grädde
    1 msk curry
    2-3 msk chilisås
    1½-2 dl riven ost

Tillbehör:
    Kokt ris
    Banan
    Ananas
    Mandarinklyftor
    Jordnötter

Gör så här:
    Strimla kycklingfilén och bryn den lätt.
    Hacka purjolök och paprika.
    Lägg kycklingen i en form.
    Lägg purjon och paprikan över.
    Blanda chilisås, grädde och curry.
    Häll detta över. Grädda 20-25 minuter i 200°.

Packa riset i en väl insmord sockerkaksform. Vänd upp
    formen på ett fat. Fyll mitthålet med jordnötter.
    Garnera runt riset med grönsaker.
    Hacka tillbehören och servera i små skålar till.

Svar på tråden Indisk mat, en enkel gryta med kyckling och yoghurt SNABBT NÅN?