• Svar på tråden Trolldeg! utan alun
  • Teskedsmamman

    Här är mitt recept som är giftfri, om man väljer citronsyra. Den håller jättelänge om man virar in den i en plastpåse och får ut så mycket luft som möjligt mellan gångerna den används, behöver inte ligga i kylskåp, den blir ju så hård att arbeta med då....

     Leklera - Play-Doh


    5 dl varmt vatten
    5 dl vetemjöl
    2 dl salt
    2 tsk olja
    2 tsk alun eller citronsyra (Alun finns att köpa på apotek, kan uteslutas om leran skall förbrukas direkt)

    Blanda mjöl och salt, alun/citronsyra. Häll i vatten och blanda samtidigt och även oljan. Har diskhanskar på mig så man inte bränner sig, lättare att knåda ihop än med slev.


    Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Petris o Limpan

    Trolldeg har vi på jobbet för att tillverka små saker med som vi sen torkar o målar. Vill man ha lera att leka med e nog Play-Doh med alun bättre.
    Har du trolldegen i en plastpåse i kylskåpet och inte leker med den kan den nog stå ett bra tag.

  • Elfva

    citronsyra kör jag med i play doh, den får sämre hållbarhet än med alun men är å andra sidan bättre om man har barn som "äter" deg, alun är ju inte så nyttigt...

    Även om degen ser ut att hålla länge med citronsyra blir det lite av en bakteriehärd, detsamma gäller nog även om det är alun i... Så gör en halv sats av ovanstående recept och gör ny deg lite oftare istället

  • linalia

    Det är inte alunen i play doh som är farlig, även att det är varningstext på burken. Min dotter tog en tugga och jag ringde giftcentralen, som sa att det farliga är saltet. Det hade alltså bara varit farligt om hon ätit mycket deg och fått i sig för mycket salt.

  • MammsaJenny

    Trolldeg: 3 delar vetemjöl, 1 del salt och 1-1½ del vatten (+ev karamellfärg). Deg som torkar och som man sedan kan måla o lacka.

    Om man vill kan man tillsägga en dryg matsked matolja per 1 dl salt. Då blir inte händerna torra efter att man använt degen.

    Blanda mjöl och salt i en skål, blanda och knåda ner litet vatten i taget tills du fått en smidig deg.
    Om man vill kan man färga degen med karamellfärg, men trolldeg går också bra att måla. Innan målning behöver figurerna torka över natten, eller i ugnen i 100 grader i ca ½-1 timme.

    Play-doh: 4 dl vetemjöl, 3 dl salt, 2 msk alun, 3 msk matolja, 5 dl kokande vatten och karamellfärg. Deg som inte ska torka, när man lekt klart så stoppar man den i burk eller påse i kylen.

    Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv, barnen får sitt roliga snart.
    När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. Häll i mycket karamellfärg så blir det lysande starkt färgad play-doh.
    Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Kom ihåg att den bör svalna litet innan telningarna får trycka in nävarna i den.

    God luck!

  • MammsaJenny

    Ha, ha, ha.. Vet inte vad gud har med detta att göra... hihi

    Good luck menade jag :)

Svar på tråden Trolldeg! utan alun