• Zoe888

Gräddes hållbarhet i rumstemteratur?

Som sagt: hur länge håller sig (visp)grädde i rumstemp. Om någon exempelvis glömmer en flaska framme 19.00 och hittar den dagen efter vid niosnåret...? Bör grädden slängas då?

• Svar på tråden Gräddes hållbarhet i rumstemteratur?
  • Zoe888

Tack för era svar.
    Sneaky: luktar den obra om den är obra?

• Kopparkruka

Kasta. Utan tvekan!

Hade du druckit mjölk som stått framme sålänge? Det behöver inte heller lukta något särskilt...

• Zoe888

Jag är inte så hemma på livsmedel därför jag frågar... grädde är ju inte samma sak som mjölk.

• Sneaky

Förr i tiden så surnade mjölk och gräddprodukter, det blev då filmjölk och gräddfil mm. Men dagens hårt pastöriserade mejeriprodukter ruttnar istället för att surna (i de flesta fall) och felet med det är att ruttna produkter är farliga att förtära men fördelen är att har det ruttnat så känner du lukten. Däremot om det surnat så behöver du inte känna någon speciell lukt, men då är mjölken eller grädden inte heller farlig att förtära möjligen kan man tycka att den smakar konstigt på alla möjliga sätt men den är inte giftig.

• Zoe888

sneaky: tack för ett mycket informativt och upplysande svar!!! Detta ska jag bära med mig

Svar på tråden Gräddes hållbarhet i rumstemteratur?