• essin5

Hur spara tidningsurklipp??

Jag har en hel del tidningsurklipp som ligger o väntar på att bli tillvaratagna, mest ur dagstidningar, o skulle vilja ha tips på hur jag ska enklast ta tillvara dem. Att klistra upp dem på tjockare papper har jag tänkt, men sen då? Att pula in dem i plastfickor är väl inte så bra, har jag fått för mej. Tänkte att det skulle hålla länge, eftersom det är ett av barna som jag sparar det åt. (Ganska aktiv inom mycket, har därför hamnat i tidningen nu som då, o jag tror ju att det kan vara kul att ha kvar då dom blir äldre..)

• Svar på tråden Hur spara tidningsurklipp??
  • cgcg

En bra ide är att scanna/avfotografera alla urklippen före dom blir gula och sedan kan man senare skriva ut sidorna på tjockt papper.

• vampyria2
    cgcg skrev 2009-02-22 18:03:29 följande:
    En bra ide är att scanna/avfotografera alla urklippen före dom blir gula och sedan kan man senare skriva ut sidorna på tjockt papper.
    Ja samma som jag tänkte skriva, nu slapp jag det
  • Cuthalion

Kan det inte fungera att lägga in dem i sådana där album man har till bokmärken? Då skyddas de ju av en plastfilm och får inte onödigt ljus på sig.

• essin5

Tack för tipsen, men om man (som jag) är hopplöst ute o varken har en scanner eller en laminator? (Heter det så???)

• Kaldorei

man kan säkert gå på nåt tryckeri eller liknande å få laminerat.

essin5 skrev 2009-02-22 18:15:55 följande:
    Tack för tipsen, men om man (som jag) är hopplöst ute o varken har en scanner eller en laminator? (Heter det så???)
  • essin5

Tänkte inte på det, Kaldorei!

• Loon

Laminator kostar annars inte alls mycket på ex clas ohlsson. Det finns också lamineringsplast som inte kräver nån maskin...

• essin5

Loon: var hittar jag sånt? Clas Ohlsson?

• essin5

Cuthalion: då skulle dom vara bättre nu för tiden, "förr i världen" då jag använde såna som fotoalbum gulnade dom åtminstone.Men det var ju längesen, kanske annat nu...

• Balehead

Vad gör det om det gulnar lite? Jag har kvar mormors urklippsalbum där hon klistrat in urklippen i ett gammaldags fotoalbum med blad av hårdpapp. De äldsta urklippen är fårn 1800-talet. Visst är de lite gulnade, men inte hade jag varit gladare åt albumen om urklippen hade varit vita...

• essin5

Nej, att det gulnar gör ju inget, men i såna där bokmärkesalbum vill jag minnas att "klistret" som håller fast bilderna inte håller så bra, fast det kanske har att göra med att man "möblerade om" bokmärkena ibland...

• Loon

essin5 skrev 2009-02-23 16:55:28 följande:

Loon: var hittar jag sånt? Clas Ohlsson?
    Japp, clas ohlsson det med! Kolla deras hemsida!
Svar på tråden Hur spara tidningsurklipp??