• Anonym

Kan Kondylom ligga latent i flera år?

Om jag inte har haft sex på 4 år och nu fått vårtor i underlivet, kan det vara kondylom då? Eller är det omöjligt?

• Svar på tråden Kan Kondylom ligga latent i flera år?
  • Anonym (yes)

ja det kan det, fick det när jag var gravid med andra barnen , har samma pappa till båda mina barn, har bara haft sex med honom oxå. Det bara ploppade upp!

• Anonym (Plupp)

Kan de försvinna av sig själv utan behandling? Om jag inte har några besvär, det kliar inte eller så, behövs behandling? Vill inte ha vårtan kvar...

• TittiBoppe

Hittade detta på vårdguiden. Jag hade dem på livmodertappen och fick frysa bort dem, det var inte så farlig.

Vårtorna försvinner så småningom av sig själv, men det kan ta något år eller längre tid. Under tiden kan du behandla dig mot vårtorna. Eftersom viruset är kvar i kroppen är det ganska vanligt med återfall, oftast inom de närmaste månaderna. Olika behandlingsmetoder finns. Du och din läkare bestämmer vad som passar bäst i ditt fall. Det kan vara:

Receptbelagd lösning som penslas på vårtorna under tre dagar och upprepas efter en vecka Nedfrysning av vårtorna Diatermi, stark upphettning med elektricitet Laser Vårtorna klipps eller skärs bortläs mer här
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx
    Benjamin 12/2 -07 och Sheyla BF 10/5 -09
  • Anonym (Plupp)

Smittar vårtorna om man har dem kvar? Jag har en på venusberget, snett ovanför klitoris.

• TittiBoppe

Japp, det smittar när du har vårtor. Spelar ingen roll att den sitter där, viruset finns nog i hela området och slidan med skulle jag tro. Det värsta om man behåller dem är att de kan växa sig groteskt stora..

• Anonym (Plupp)

Vart ska man vända sig för att få dessa vårtor (eller vårtan i mitt fall) borttagen? Gynekolog? Barnmorskemottagning? Hudmottagning? Könsmottagning?

• TittiBoppe
    Svar på #8
    Jag var till en gynekolog i mitt område dit jag hörde, detta var för ca 10 år sen så hur det funkar nu kan jag inte svara på. Barnmorskemottagningen kanske kan hjälpa till med det, men de kan ju tala om vart du ska vända dig, eller ja ring vart du vill egentligen de borde ju veta.
  • Anonym (vårtan)

jag har varit till en vanlig gynmottagning och tagit bort mina.
    jag har provat lite olika metoder, fick först Aldarakräm vilket är effektivt men förstör slemhinnorna! jag blev otroligt skör och sprack varje gång jag hade sex.
    sen har jag skurit bort 2 st också, AJ AJ AJ! utan bedövning haha.

Svar på tråden Kan Kondylom ligga latent i flera år?