• Busbellan

41 graders feber?

Hur vanligt är det att barn får feber på 41 grader och hur orolig bör man bli när de får det?
    Minstingen på 1,5 år har haft feber några dagar i veckan, på nätterna när hon haft febertoppar så har febern legat på 41,0-41,2 grader.
    Bör man kontakta läkare vid så hög feber eller är det bara om den inte går ner?
    Vi brukar ge både en dos ipren och en dos alvedon samtidigt så tar det ner febern ganska bra.
    Det är inte första gången hon får så hög feber utan hon har haft såna toppar nästan varje gång hon haft feber.
    Hade hon haft hög normaltemp hade jag förstått att febern stigit så, men hennes normaltemp ligger på strax under 37 grader.
    Mina andra två barn har bara några enstaka gånger kommit över 40 grader så jag är lite ovan vid så hög feber

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden 41 graders feber?
  • senixxa

vid 41 graders feber hade jag åkt in!! det kan vara farligt

• Busbellan
    senixxa skrev 2009-02-22 20:39:26 följande:
    Ja, nu har det redan gåt över sen ett par dagar tillbaka.
    Men tack för ditt svar, jag vet att jag ofta tar det alldeles för lugnt i såna situationer
  • MikaelaF

Jag skulle i all fall ringa sjukupplysningen (eller vad det heter.. ;) ) och höra med dem.
    Låter inte riktigt bra, bättre att höra med riktigt kunnig personal!

Sixten, min prins! 2 Juni 08
  • senixxa
    Vid temperaturer över 41 grader C börjar situationen bli allvarlig, och vid temperaturer över 42 grader C uppstår ofta cellskador i hjärna, lever, njurar och skelettmuskler samt blödningsstörningar.

nått att tänka på tills nästa gång

• Busbellan
    MikaelaF skrev 2009-02-22 20:41:22 följande:
    Jag skulle i all fall ringa sjukupplysningen (eller vad det heter.. ;) ) och höra med dem. Låter inte riktigt bra, bättre att höra med riktigt kunnig personal!
    Ja, år nog göra det
    Är ju lika bra att göra det innan det händer igen så man vet vad man ska göra då.
  • urstina

Båda mina barn har ganska ofta så hög feber. Om den går ner med febernedsättande och de inte är alltför medtagna och uttorkade brukar det inte vara farligt. Någon gång har det berott på njurbäckeninflammation men då mår de väldigt dåligt! Om det fortsätter tycker jag du ska åka till vårdcentralen och ta prover eller i alla fall ringa och prata med dem.

• senixxa

Behandling

Se till att den drabbade kommer i skugga och helst i kylig omgivning (bäst är luftkonditionerade rum med max 15 grader-18 grader C).

Den drabbade bör kläs av och ligga naken - med på sin höjd ett tunt lakan över sig.

Om den drabbades temperatur stiger till 39,5 grader C, och huden fortsatt är brännande het och snustorr (eller om svettningen är obetydlig), bör han/hon sköljas av med kallt vatten (15 grader -18 grader C). Man kan även lägga personen i ett badkar med kallt vatten och massera huden för att öka blodcirkulationen. En annan möjlighet är att lägga fuktiga lakan eller handdukar, som byts ofta, över den drabbade - helst i kombination med en elektrisk fläkt eller liknande, som kan kyla av ytterligare.

Man bör inte använda vatten som är kallare än 15 grader C, eftersom värmeförlusten då minskar, på grund av att blodkärlen i huden drar ihop sig.

Om möjligt bör den drabbade föras till läkare eller sjukhus så fort som möjligt, eftersom en person med värmeslag ofta behöver syrgasbehandling, dropp och eventuellt medicin

• Mika2

Min stora kille får också ofta väldigt hög feber. Jag har åkt in med honom till sjukhuset eftersom jag upplever det som obehagligt.

Läkarna brukar säga att febern i sig inte är farlig, vad som kan vara farligt är vätskebristen. Vid så hög feber förlorar barnet vätska väldigt fort. Men om du lyckas få i barnen MYCKET vätska är det ingen fara. Men annars skulle jag råda dig att söka läkare för säkerhets skull.

• Busbellan
    Mika2 skrev 2009-02-22 20:46:28 följande:
    Min stora kille får också ofta väldigt hög feber. Jag har åkt in med honom till sjukhuset eftersom jag upplever det som obehagligt. Läkarna brukar säga att febern i sig inte är farlig, vad som kan vara farligt är vätskebristen. Vid så hög feber förlorar barnet vätska väldigt fort. Men om du lyckas få i barnen MYCKET vätska är det ingen fara. Men annars skulle jag råda dig att söka läkare för säkerhets skull.
    Ja, vätska brukar aldrig vara några problem att få i henne i alla fall
    saft går ner och välling funkar också alltid hur sjuk hon än är.
  • Flickan och kråkan

Sjukrådgivningen ger rådet att alltid åka in med barn som har 40,5 eller över. Samma sak om inte febernedsättande hjälper. Åtminstone en grad lägre ska febern bli av febernedsättande. Vi hade feber på nästan 41 grader när lill-grodan var ett år - tredagarsfeber. Tyckte det var lite läskigt, känns högt när det hamnar runt 41. Han fick en lite starkare dos febernedsättande när vi åkte in med honom.

• Baby Ru2

senixxa skrev 2009-02-22 20:39:26 följande:

Det beror på om barnet reagerar på febernedsättande och hur allmäntillståndet är, tycker jag.
Svar på tråden 41 graders feber?