• AngelEye

Recept på Pinocchiotårta??? Tips på fyllning?

Skulle vilja ha ett recept på pinocchiotårta, samt tips på fyllning. ska göra 3 lager.

Samt: hur får man marängen att hålla sig krispig när man har haft på fyllning?

• Svar på tråden Recept på Pinocchiotårta??? Tips på fyllning?
  • BetongMorsa

Googla så borde du få tag på lite recept. Har tyvärr inget eget.
    Men banan emellane väl gott?
    Och marängen kommer inte bli krispig när fyllningen läggs, den mjuknar automatiskt av vätskan i grädden.

• AngelEye

okej. jag har hört att man kan bre ut smält chocklad över marängen för att behålla krispet. ska prova det. men tar gärna emot andra tips också.

tack för recepten! :)

• carolinae

Jag brukar ha vaniljkräm och blåbär mellan...

• Ziitoo

Har ett recept som liknar den tårtan, supergod. Följer nedan:

Mats tårta

125 gr margarin
    2 ägg gulor
    1 dl socker
    1½ dl mjöl
    1 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Rör margarinet och sockret pösigt, tillsätt äggulorna en i taget. Blanda i mjöl, bakpulver och mjölk. Bred smeten i en långpanna (använd smort bakplåtspapper)

Maräng:

2 äggvitor som vispas med 1 3/4 dl socker och 1 tsk vanilj socker till riktigt hårt skum.

Hacka nötter (Hasselnötter) och strö över sockerkakssmeten (Detta kan man givetvis skippa. Lika gott ändå.). Bred marängsmeten över.

Grädda i 180 grader i ca 20 minuter. Dela kakan och lägg samman blandad hallon och grädde. Grädde på toppen och jordgubbar till dekoration. (Om det är rätt årstid. Annars funkar det att riva choklad över och dekorera med annat).

Super GOD tårta! Rekommenderas.

♥ BF 19 Februari ♥
  • Solskensmor

Jag brukar oftast köra med gädde och mandarinklyftor emellan.

• Minimax

Vi brukar variera mellan lite olika fyllningar:
    -grädde och lemon curde
    -grädde och hjortronsylt
    -grädde och hallon/blåbär eller jordgubbar

Svar på tråden Recept på Pinocchiotårta??? Tips på fyllning?