• gyro

Vilka växter är farliga för djur?

och är det farligt för alla sorters djur?

finns det någon skala på farligt i växtriket något som bara ger obehag och lätt förgiftnng till något som dödar eller dödar allt även i små mängder?

jag har marsvin

• Svar på tråden Vilka växter är farliga för djur?
  • bimmer

Djuren brukar ju själva veta vad som går att äta och vad som är giftigt som ett ex. I kohagen brukar det ju växa en massa smörblommor men då de är giftiga betar korna runt dem. Har själv haft marsvin och på sommrarna fick de vara ute om dagarna i en bur på gräsmattan de åt det de ville ha och lämnade annat som inte var lika smakligt.

• gyro

jo det är möjligt..
    men jag tänkte på om jag plockar in saker som grenar och sånt om det är något jag ska undvika..

• fantasy

undvik björk.

Vide och sälg är det bästa ut kvistsynpunkt.
    maskrosblad..

• silverlök

Faktiskt är väääldigt många växter, både ute och inne, giftiga, men man måste äta så väldigt mycket av dem för att få någon reaktion.

• Tro på

Hade en hamster som tyvärr åt av Julstjärnan vi hade på bordet vid Jul,
    han fick vara lös överallt, och tyvärr dog han för vår dumhet

• bimmer

Lite sent kanske men du kan ge kvistar från alla svenska träd, jag brukar ta kvistar från äppel, rönn och asp då de finns i min närmiljö. Rönnbär brukar jag dessutom torka och ge då de är fulla med c-vitamin. Marsvinen vi hade åt bara det gottigaste av gräset när man plockade med sig in och är du osäker så se till att du bara får med dig maskrosor och gräs rölleka vet jag är nyttigt för kaniner så det är inte heller farligt att få med sig.

Ja passa julstjärnorna för de är jättegiftiga.

• gyro

bimmer
    tack... har funderat på rönnbär för vi har massor av sådana träd i området..

syren är väl giftigt? vet att människor kan äta syrenblommor iof...

• JessicaåIda

Rönnbär är inte giftigt - bara surt. Används till att göra rönnbärsdricka & gele.

Giftigt för katter är; bla julstjärna, benjaminfikus, amanda, järnek, Prickblad, Julstjärna, Murgröna, Korallbär, Azalea, Mistel, Luktärt

Många av dessa är också giftiga för barn främst då saften inne i växten, men det är iof inte nyttigt att tugga i sig bladen heller.

Svar på tråden Vilka växter är farliga för djur?