• milimina

förstorade halsmandlar på småbarn, nån med erfarenhet?

junior har snarkat som en dåre i ett par månader nu och vi har trott att det berott på nästäppa eller så, men senaste veckan har han inte velat äta och i fredags + idag såg jag att hans halsmandlar är jättestora. nu äter junior mest välling, glass, lite macka och dricker hyfsat, jag gissar att han har svårt att svälja (vem vill äta då?) så imorn ska jag ringa till vårdcentralen och få tid till undersökning.

det jag undrar är, hur går det till nuförtiden om det blir op? har någon varit med om en sådan på ett litet barn (junior är 2½ år) nyligen och kan berätta lite om det hela? jag har själv haft precis samma problem, men jag var äldre. mina togs bort när jag var fem och eftersom det är en av de mindre trevliga upplevelserna i mitt liv hoppas jag att det blivit bättre på senare år...

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥
  • Svar på tråden förstorade halsmandlar på småbarn, nån med erfarenhet?
  • milimina

kanske finns nån vaken nu?

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Jesster

Sonen är 2 år och det började med att han började snarka mycket för några månader sedan. Tänkte inte så mycket på det först eftersom han är förkyld mycket, men det blev värre och värre. En kväll upptäckte jag att han han hade andningsuppehåll och då blev jag rädd på rikgit och bokade tid på VC.

Läkaren på VC skickade remiss till ÖNH (öron, näsa, hals) som undersökte och bokade operation direkt. Tyvärr är det långa väntetider så ta tag i det nu.

Sonen opererades för 1½ vecka sedan och de 2-3 veckorna innan operationen så åt han bara flytande för han kunde knappt svälja något och bara satte i halsen och kräktes.

Jag var sjukt nervös inför operationen! Pappan var med vid sövningen och jag tog uppvaket. Op. tog 1 timme och de tog bort polyper bakom näsan, minskade mandlarna och satte rör i öronen.

Op. vid 8 på morgonen och vi blev utskrivna vid 16-tiden. Egentligen skulle vi stannat över natten för att han var under 3 år men vi fick åka hem ändå. Han piggnade till snabbt men det tog några dagar innan han kunde äta ordentligt och han fick gå på värktabletter i en vecka efteråt.

Den som söker han finner - www.google.se
  • 3 barns mor

Jesster . vart bor ni ? och hur lång väntetid blev det till operation ?

• Viktorsmamma

jag själv hade de problemet "hela" mitt liv fram tills jag fyllde 13år.. då ínsåg läkarna att jag slutade andas korta stunder på nätterna för mina halsmandlar var snea och för stora så det beslutades fort att de skulle bort!

jag rekomenderar att de görs i så tidig ålder som möjligt. de är obehagligt, gör ont och är en enklare operation på ett litet barn än en stor tonåring!

Viktor 26/10-08
  • milimina

junior har också andningsuppehåll emellanåt... inte länge, inte ofta, men tillräckligt för att jag har reagerat på det. har tfntid med vc nu 9.20 och ska be om undersökning. med tanke på att han inte äter särskilt mycket nu har det ju blivit värre, han vill mest ha lättätna saker och äter väldigt lite mat...

hur gick det kring operationen jesster, med sjukhuset och så? jag är också nervös inför bara tanken men det beror nog mycket på mina egna rätt traumatiska minnen kring min egen op.

• Jesster
    3 barns mor skrev 2009-02-23 09:04:26 följande:
    Jesster . vart bor ni ? och hur lång väntetid blev det till operation ?
    Vi bor i Halmstad och väntade ca 5-6 veckor på op. och bara det kändes som en evighet. Vet att andra fått vänta betydligt längre i andra landsting tyvärr.
    milimina skrev 2009-02-23 09:17:20 följande:
    hur gick det kring operationen jesster, med sjukhuset och så? jag är också nervös inför bara tanken men det beror nog mycket på mina egna rätt traumatiska minnen kring min egen op.
    På vilket sätt menar du? Jag berättar gärna vad jag vet
  • milimina

tänkte på allt runtomkring med sjukhuset, personalen osv, om det gick bra eller om han varit rädd... hur provtagningar gått osv.

• Jesster

Allt gick bra och alla var trevliga.

Han gillar inte när främmande människor pillar på honom.
    Innan op. skulle vi (försöka) göra ett hörseltest. Vi visste ju att han inte hörde något men det var tvunget att konstateras. Otroligt nog fick "hörseltanten" testa ena örat men sedan var det stopp.

På morgonen innan op. så satte vi själva på Emlaplåster (man får instruktioner hemskickat) och en sköterska tog bort plåstren och torkade bort salvan innan op. Innen på op. innan sövningen så försökte de sätta kanyl på honom och han tittade fascinerat på medans han satt i pappas knä. Det gick inte så han fick mask och somnade.

På uppvaket sedan så vaknade han för tidigt och jag fick ta på mig en op.rock och hoppa upp i sängen och försöka lugna honom. Nu blödde han mycket efter op eftersom han tog bort polyper. De andra barnen på uppvaket som droppade in som bara hade satt rör i öronen eller tagit mandlarna vaknade och var som vanligt i princip.

Han var nog inte direkt rädd på hela tiden i.o.m. att han aldrig var ensam med personalen i vaket tillstånd. Någon av oss var hela tiden med honom.

• Marie1978

Här är en till som snart ska opereras, 10 mars. Han har snarkat en längre tid och vid förkylningar kräks han när han äter osv. Vi bor i Sthlm och fick bara vänta ca 3 veckor. Fast å andra sidan kanske han inte är frisk när det är dags, så då blir det ju att avvakta ny tid.

Han har dock op förut, utan problem, så jag hoppas inte han reagerar annorlunda på sövningen denna gången. Annars var jag mest orolig för narkosen förra gången, att han inte skulle vakna osv. Men den risken är ju inte så stor, bara mammor som oroar sig

Hoppas ni får tid snart!

• milimina

tack för era svar vi har fått tid på vc 13.15 idag, jag hoppas han är på medgörligt humör så doktorn får titta honom i halsen.

det känns lite bättre nu. även om det är worst case scenario så är det inte hela världen iallafall. han kräks inte och sätter i halsen så, utan äter ju litegrann (kex, macka) och framför allt äter han fortfarande välling så det ska nog gå bra!

• milimina

hm, jag tror inte läkaren vi träffade riktigt förstod varför jag ville få junior kollad. han pratade bara om att vi skulle avvakta med penicillin (eh, ja) och att vi skulle hålla koll på tempen och titta efter ev beläggningar eftersom det kunde bli bakterier/halsfluss senare. det är väl bara att vänta och se om svullnaden är kvar eller lägger sej, annars bokar jag en tid igen och hoppas på att få en annan läkare som lyssnar på vad man säger Oskyldig

junior var en riktigt tapper liten kille iallafall som gick med på att bli kollad i hals och öron och tagen tester på. det var bara lite tårar i början när doktorn ville kolla halsen, men han var ganska högljudd så det förstår jag. inne på labb gick det jättebra, t o m när han blev stucken i fingret!

Svar på tråden förstorade halsmandlar på småbarn, nån med erfarenhet?