• Pelargonfrun

Livligt i magen, kan barnet vara stressat?

Någon som känner igen sig, eller vet?
    Är gravid med mitt tredje barn, och nu i vecka 35 är barnet så oerhört livligt i magen. Nästan så att jag mår dåligt fysiskt av det...
    Kan det vara ett tecken på att barnet är stressat på något vis? Eller har den bara gott om plats för tillfället?
    Nästan inte en lugn stund på hela dagen, utan magen rör sig konstant, det buktar ut än här och än där och rätt var det är fladdrar det till i sidan eller i underlivet. Ligger något över normalkurvan för magen, men det har jag å andra sidan gjort med de båda tidigare graviditeterna oxå. Men där upplevde jag den sista månaden som väldigt lugn. Fosterrörelser är ju normalt väldigt mysiga, men nu känner jag mig jätteorolig!

• Svar på tråden Livligt i magen, kan barnet vara stressat?
  • Lilltessan

Det låter som min bebis. Jag förstår inte att den kan röra sig så mycket och hela tiden, dag som natt. En riktig liten visp. Jag tror inte det är något att oroa sig för.

• Cilla77

Är i vecka 38 och inne i min mage bor en väldigt livlig tös. Rör sig oxå nästan hela tiden och har gjort så jämt. Buktar ut här och där och det far fötter eller vad det är över hela magen i bland

• Lotten

Så gjorde mitt första barn. Hon kunde knappt va lugn när en annan ville sova och sen höll på hela dagen =) men det var ingen fara med henne. Hon gjorde så 2 sista månaderna. Ska bli spännande å se hur den andra blir som ligger i magen. Är bara i vecka 12 ännu så det e långt kvar

• Pelargonfrun

Åh! Tack tjejer för att ni delar med er!!

Jag får ta och lugna ner mig lite tror jag. Bara det att jag tyckte det var så onormalt mycket, och särskilt som barnet förmodat är ganska stort så borde det inte finnas plats för alltför många gymnastiska övningar... Men vad vet jag!

På lunchen nu bara (innan jag skrev inlägget här) så började en manlig kollega prata om sin frun som minnsann hade blivit skickad från mvc till akuten för akutsnitt på grund av stressad bebis... Man ska inte lyssna så mycket på värstinghistorierna...

• BlueBlue

Min lilla tjej är också väldigt livlig. Var på studiebesök på bb igår och magen rörde sig åt alla håll=) Jag tycker enbart att det är positivt. Då vet man ju att bebisen lever och mår bra. Du ska se att allt är bra med den lill* =)

• BlueBlue

Oj glömde säga att jag också är i v 35 =)

• Lilltessan

Nej, man ska inte lyssna på alla historier. Igår satt jag med några killkompisar och vi pratade givetvis om den kommande förlossningen. Helt plötsligt skulle alla killar bräcka varandra med sina hemska förlossningshistorier. Det är bara att slå dövörat till...

Man ska ju förebygga stress med motion. Det kanske är samma sak med bebisarna. Vi har världens mest harmoniska bebisar eftersom de motionerar så mycket.

• Mamahanna

Hej! Jag har också en jätte livlig i magen, har också tänkt den tanken som du men jag läste i en bok the birth partner att en livlig bebis är en frisk bebis. Man ska känna minst 10 foster rörelser på en dag annars mår bebisen troligtvis inte så bra. Min bebis rör sig med 1000 foster rörelser på en dag. Är i v.33 kram

• PallasAthena

Har själv ingen erfrenhet av flera graviditeter. Vet dock att min mamma alltid pratat om mig och mina två syskon som tre helt olika graviditeter. Vi var olika aktiva och rörde oss med olika rörelsemönster. Syrran, mellanbarnet var tydligen den som "snurrade runt" mest.

Mamma har inte spekulerat så mycket i stress, det gjorde man väl inte heller så ofta på 60-talet när vi föddes. Hon har däremot kopplat det till vilka personligheter vi utvecklade som barn, tonåringar och så småningom hur vi blev som vuxna.

Behöver jag tillägga att syrran varit den som varit mest aktiv av oss. Lite "fladdrig" och kanske småharig. Hon har dessutom blivit en av de klokaste människor jag känner.

• Chva72

Min baby är, och har varit, otroligt livlig hela tiden.. även nu då jag är på BF+10dgr... till skillnad från mitt förra barn, han var inte alls så här livlig i magen.. fast det är han nu vid snart 4 års ålder!

• Mamasnest

Min son var så där otroligt aktiv när han låg i min mage. Alltid vild och det verkade som om han aldrig sov! Jag tror det har med personligheten att göra, han är aktiv nu med!
    Den här bebisen är också aktiv men inte på långa vägar så som Kasper var!
    JAg tycker att det är lugnande att känna att den lilla rör på sig där inne, men jag håller med, det kan bli jobbigt i längden...

• systernegativ

Hehe, min bebis är också sådär vild. Det känns som popcorn i magen mest hela tiden, och små kroppsdelar petar ut som pingisbollar lite här och var med jämna mellanrum. Lite alien-känsla sådär ibland Är ibland lite orolig att hans vakenhetsschema ska hålla i sig när han fötts, för då lär vi ju inte få sova något alls Men förmodligen är han väl bara en riktigt sprattlig liten krabat. Jag får för mig att han sprattlar i sömnen också

• Pelargonfrun

Puh! Jag som hade sett framför mig hur jag skulle ha det lungt och skönt i ett halvår med en luuuugn sovandes bebis - läsa alla romaner man har i travar... Bäst att ställa om sig redan nu då!

Tack tjejer för att ni delar med er av era liknande uplevelser!

• ozzygirl

här är en till med en livlig en var till BM i förrgår och hon fick minsan inte lyssna på hjärtljuden där inte helt våldsam blev hon. få se om det går bättre nästa gång. buse

Svar på tråden Livligt i magen, kan barnet vara stressat?