• Tilia

Är Reima verkligen så outstanding?

Hej på er!

Jag har onekligen fått samma råd från väldigt många kompisar nu, nämligen att köpa ihjäl mig/oss på en Reimatec till Maja till vintern. De kostar ju däremot en god slant mer än andra (Reimatec 1300;- /PoP ca 900;- /"vanliga" overaller 4-600 . Vad tycker ni? Hur gör ni? Argumenten är tydligen att de är de enda som håller vätan borta, slits mindre och inte kräver en massa tröjor under, vilket skulle göra det svårt för barnet att röra sig fritt.

Så är det värt att lägga så mkt pengar på overallen, som ju faktiskt är ett plagg som kommer att användas i princip dagligen under vintern, i hopp om att småsyskonet kan använda samma sen (med tanke på att denna mirakeloverall inte slits märkbart)?

Beslutsångest....

• Svar på tråden Är Reima verkligen så outstanding?
  • Zwea

Jag tycker helt klart att de överskattade, har haft en, men overallerna efter den blev bävernylon. Priset är direkt avgörande plus att den inte är varmare eller torrare än ngn annan!

• Trigger1

Jag känner igen dina funderingar, håller också på att grubbla inför vintern.
    För några dagar sedan var jag helt inne på ett Reima Tec, eftersom det var vattenavvisande och jag tyckte att ska han nu börja på dagis så behöver han en extra bra overall.

Men sedan läste jag detta i Råd och Rön:
    www.radron.se/templates/news____4932.asp

Deras undersökning visar att Reima Tec inte var lika bra som jag trott. Nu är jag än mer fundersam... Har inte bestämt mig än, så jag har fortsatt beslutsångest...

• Tilia

Ok. Ni är inte helsålda, alltså. Och undersökningen där var ju intressant... Hm. Men hur kan det komma sig att så många har uppfattningen att de är både varmare (samtidigt som de "andas") och mer vattentäta än andra overaller om det inte är så?! Ja jäklar, jag vet inte hur vi ska göra. På Majas dagis tar de i princip alltid på galonisar över overallerna ändå om det är fuktigt ute. Återstår då smidighetsfaktorn... Jaja.

• menta

Jag har haft reima till min son pga att jag tycker att de är mycket smidigare man kan köpa en ganska för stor overall utan att det blir klumpigt. Köpte hana overall stl98 när han hade stl 86 funkade jättebra så han har haft den två säsonger och då blir det ju inte så mycket dyrare. Sen har jag sldrig behövt sätta på honom så mycket under overallen för den håller värmen så bra . Och vattentät absolut om du sköter den rätt. Som första overall hade han bävernylon men aldrig mer. Kommentar angående testet strax efter det danska testet så gjordes ett test i sverige och då fick reima bäst i test. Ska se om jag kan hitta det på nätet. Jag tycker det är en bra overall ska köpa en till lilltjejen när hon blir äldre.

• Aquilon

Finns plagg med Gore-Tex bara till oss vuxna??

• menta

vi föräldrar var det som gjorde testet där reima tec blev test vinnare kolla deras hemsida

• 3påG

En nackdel med reima är enligt mig att de inte får torkas i torkskåp, har otaliga gånger plockat ur sönernas overaller ur torkskåpet på dagis.. Även om jag har sagt till fröknarna så är det lätt att stoppa in alla.
    Jag köper hellre två billigare overaller än en reima.

• Stora

Reima tec är jättebra! Jag jobbar på föskola o har sett många Reima o de är verkligen jättebra, de torkar sanbbt i rumstemp vilket är kanon när det inte finns så mkt utrymme i torkskåp mm
    Sen är de smidiga att röra sig i.
    'MEN det betyder inte att det inte finns andra bra. Tror att Reima blvit en statursymbol också. För det har blivt ett väldigt prat om Reima de senaste åren o man köper Reima till bäbisar i vagn vilket jag personligetn tycker är superonödigt.
    Sen är det väl ett bra andrahandsvärde på Reima. Många säljer dem på tex Blocket. en ett-tvååring har ju knappt slitit på overallen..
    En vanlig overall m galonbyxor utanå funkar ju också, men det blir lite klumpigare. Men det hänger också mkt på vilken storlek man tar. Har man en lagom overall o så ganska stora galonisar så blir det smidigare. Många har ju galonsiar som passar över byxor o jacka men som blir som "korvskinn" över en overall...då blir det klumpigt.
    Mne bor man där det kanske oftare är kallt än blask så är nog bävernylon m ulligt foder bättre. Sen finns de med löstagbart foder o de är också bra. Som 2 i en...
    Det finns ju andra alternativ som ställ med flecceunderställ.
    Tror inte att Reima är så rivtåligt heller o får man ett hål..då är det ajö men vattentätheten ju...

• Sebbes mamma

Jag köpte just en reima till min son som snart blir 1 år. Anledningen var att jag tror det blir svårt för honom att röra sig i både overall och galonisar. Nu när han just lärt sig gå så vill jag att det ska vara så lätt som möjligt för honom i vinter...

• Viktoria74

Jag hade en POP overall till min son hela förra vintern. FUnkade jättebra, han var då runt 2.

Svar på tråden Är Reima verkligen så outstanding?