• Anonym

Hur kommer man in i en "ny" stad, känner mig så ensam och svag.

Flyttade hit till min kille 1 1/2 år sedan. Hittade ett jobb som personlig assistent hos en brukare och träffade inte så många människor. Jag klarade mig ganska bra under 1 års tid. Lärde mig att åka kommunalt till jobbet och försökte utforska centrum ett par gånger själv fast jag har gått vilse 1 gång *skäms*

Har gått på alla hempartyn jag har blivit bjuden på av hans familj och träffat deras vänner. Men hans syster och mamma är lite "speciella" och har därför kompisar som är likadana.

Det tog slut i somras då jag ville hem igen. Testade plus nån vecka efter flytten och då är man återigen här fast i en annan del av stan. Det var enda lösningen då han har ett fast jobb och lägenhet här medan jag sa upp mitt jobb och bodde hos min mamma tillfälligt.

Känns lite pinsamt att säga att jag inte ens vet hur man tar sig ner till stan. Jag hittar till Johannelunds centrum, det är det enda. Inga egna vänner och jag hatar busschaufförerna här.

Killen är lite för snäll mot mig. Han fixar så jag nästan alltid får skjuts. Vet att han bara gör mig en björntjänst då jag aldrig kommer att lära mig att vara "självständig" i den här staden.

Jag vill inte vara så här hjälplös och beroende.

• Svar på tråden Hur kommer man in i en "ny" stad, känner mig så ensam och svag.
  • lingondripp

Skaffa dig en karta och köp sedan ett endagsbusskort som du åker runt med! Det funkar inte, du är ju en vuxen kvinna som ska klara dig att ta dig runt själv! Jag flyttade till Oslo i somras, tog mig runt själv med karta första dagen, kunde sedan hela staden efter 2-3 dagar, genom att ta mig runtruntrunt. Kom igen, du klarar detta! Lycka till!

• Anonym

lingondripp skrev 2009-02-22 23:47:11 följande:

Skaffa dig en karta och köp sedan ett endagsbusskort som du åker runt med! Det funkar inte, du är ju en vuxen kvinna som ska klara dig att ta dig runt själv! Jag flyttade till Oslo i somras, tog mig runt själv med karta första dagen, kunde sedan hela staden efter 2-3 dagar, genom att ta mig runtruntrunt. Kom igen, du klarar detta! Lycka till!
    Tack för ditt svar. Jag har varit runt ganska mkt i stan i och med att jag hade lite längre till jobbet. Byte av buss och mkt tid emellan för att kunna utforska stan.

Antar att det jag saknar mest är egna vänner och natur.
  • Amazina

Jag har brutit upp mitt liv totalt tre gånger i samband med flyttar. Senaste gången flyttade jag till min pojkvän i Schweiz (där jag bor kvar). Jag kände mig också superensam i början. Vilsen i den nya kulturen, kunde inte språket, hittade inte. Ville jobba men vågade knappt i o m språket. Men så bestämde jag mig för att bli självständig. Jag letade nya kompisar på nätet och startade en liten bas. Sen lär man känna kompisarnas kompisar och sen rullar det på. Jag läste tyska på egen hand och fick ett jobb som jag efter 6 år fortfarande trivs superbra på och tvingade mig ut för att bli självständig.

Du måste skaffa dig ett eget liv nu för att må bra! Lär dig hitta i din stad till att börja med. Sök kompisar här på familjeliv och engagera dig i någon förening. Lär känna folk som INTE din pojkvän känner.

Det kommer gå skitbra! Bara du vågar!!

• Anonym

TS: vilken stad är det? Johannelund finns ju på fler ställen, men bla i Linköping. Är det den staden du bor i?

• Anonym

Ta dig tid när du ledig att åka runt med bussarna och gå promenader där ni bor. Om ni bor hyfsat nära stan så ta en karta och gå in till stan, kanske finns det trottoarer eller cykelbanor längs de vägar som man åker bil eller buss så att du kan känna in avstånden lite. Gå själv på stan. Våga fika själv! ta med en bok eller tidning och ta en fika själv på stan. Du ska se hur mycket självständigare du känner dig.
    Jag flyttade ett par mil för det jobbet och den killen jag har. Jag hittade knappt till jobbet första tiden
    Det var riktigt läskigt. Jag gick ofta på stan efter jobbet och tog en annan väg hem för att tvinga mig att lära mig hitta. Och jag gick promenader för att utforska stan. Jag frågade kollegor om vi skulle fika och idag har jag 2 alldeles egna kompisar förutom dom som vi umgås med tillsammans. Och jag håller kontakten med mina "egna" kompisar som jag hade innan jag träffade sambon.

• Anonym

Var samma för mig, nyinflyttad i en liten stad inte långt från Linköping men va tusan, bara ge sig ut! Man kan fråga om man inte hittar tillbaka eller dit man ska.
    Ta små korta promenader, utöka sen så du lär känna omgivningen och känner igen dig tillslut!

Svar på tråden Hur kommer man in i en "ny" stad, känner mig så ensam och svag.