• Anonym

BLINDTARMEN!!! Hur yttrar det sig? ALLA symptom, tack! Barnet är på akuten just nu och jag är så orolig! HJÄLP!!!

Hur kan blindtarmsinflammation yttra sig? Vårt barn på ca 8 år har haft ont i magen i två veckor. Har varit hos doktorn tre gånger, men de hittar inget. Är nu på akuten igen pga ont och lite låg feber. Har ont strax över naveln, men annars mest i ett band tvärs över magen. Kan man gå med blindtarmsinflammation så länge som två veckor utan att det blir akut? Barnet är stundtals piggt och äter och leker normalt.
    HJÄLP!

• Svar på tråden BLINDTARMEN!!! Hur yttrar det sig? ALLA symptom, tack! Barnet är på akuten just nu och jag är så orolig! HJÄLP!!!
  • gnuttenn

Det låter inte som blindterms inflamation, om det hade varit det skulle han vara vara väldigt sjuk nu. Min syster hade blidtems inflamation och låg hemma jätte sjuk i två veckor, hon kunde knappt röra på sig. När de åkte in hade blindterme spruckit för att hon hade gått med det så lång tid.
    Jag har även haft blindtermsínflamationn, och man har svåra smartor, och kan knappt gå. Hoppas att det går bra för ert barnn, och att det inte är något allvarligt.

• Rosenöga

Ja, det kan börja som ont ovanför naveln men brukar dra sig ned mot höger sida sedan. Lite lätt feber stämmer också, omkring 38 grader

Man kan nog också ha ont till och från under en tid. Blindtarmen brukar opereras genom titthålsoperation men jag har hört att man kan ge antibiotika och se om det går över.

• Anonym

Tack!
    Fler svar?
    Snälla, jag är så orolig för vad det kan vara...

• Anonym

Antibiotika?
    Är det vanligt? Jag har aldrig hört talas om det, men det vore ju jättebra! Ska be min man fråga doktorn om det!

• Anonym

Jag var iofs 30 år när jag fick blindtarmsinflammation, men jo man kan nog gå med det rätt så länge. Det kan gå tillbaka igen och sen komma tillbaka ...

Hade problem med min mage i 3-4 månader (illamående, lös mage, utan att övriga familjen hade några problem) innan jag fick riktigt ont.

Verkar vara ett ointressant forkningsområde trots att det är så vanligt, så man får inga bra svar av läkarna ...

Jag hade låg feber och allmänt ont i magen, smärta som sen satte sig till höger lite nedanför naveln, som värsta magknipet, men konstant. Magknip brukar komma och gå lite och flytta runt. Fick inte behålla speciellt mycket mat.

• Anonym

Nja, jag hade inte så jätteont. Min blindtarm hade ändå brustit, så det kan nog vara ganska olika.

Hade låg feber och fick bara behålla lite mat.

• Anonym

Om man går med blindterms inflamation för länge så spricker den, då blir det livshotade.

• Anonym

Tack för alla svar!
    Kan tillägga att vårt barn äter och bajsar bra, kanske något sämre aptit än annars.
    Mest gör det ont vid sovdags, när barnet är hungrigt och i samband med måltid.
    Suck, vilket jobbigt och diffust område, och ändå så allvarligt!

• Rosenöga

Det förekommer att man har ont till och från och då kan det hända att den onda blindtarmen kapslar in sig, kroppen försöker själv ta hand om infektionen. Men när den spricker blir man riktigt dålig. Det brukar inte vara farligt ändå bara man blir opererad inom rimlig tid och är han/hon på sjukhuset nu så lär de kolla upp så att det görs vad som behövs.

Det låter på din beskrivning som att det inte är så värst ont eftersom han/hon leker emellanåt. Som gnuttenn säger, så brukar det bli mer ont men det kan vara olika.

Tycker inte du ska vara rädd. Blindtarmen är lindrigt att operera om det nu skulle vara inflammation. Det låter i alla fall inte som något allvarligt.

• Anonym

Nej, det onda kommer och går, men barnet beskriver det som att det hugger till och sedan svider. Var på akuten för två veckor sen, och då hade barnet inte lika ont som i dag. Så även om det kommer och går har det blivit värre. Usch.

Svar på tråden BLINDTARMEN!!! Hur yttrar det sig? ALLA symptom, tack! Barnet är på akuten just nu och jag är så orolig! HJÄLP!!!