• Anonym (medkänsla)

Ni som har oförstående man/sambo för graviditetsbesvär, vad gör ni?

Jag har haft normal illamående och trötthet under ca. 3 veckor nu. Javisst klagar jag ju på det, det går liksom aldrig över, inget 'morgonillamående' precis.. Jag kräks inte men det är besvärande. Kan inte ta åksjukepiller för jag mår bara ännu värre.
    Sen det här med tröttheten.. orkar ingenting liksom.. när jag kommer hem från jobbet vill jag bara duscha o gå o lägga mig. Vi har en son på 2 år, så jag tvingar mig att leka lite med honom men det är allt jag orkar. Städa, diska.. ajaj.. sånt glömmer jag bort tills helgen kommer.

Mannen är helt irriterad på mina symptom o säger att han inte hört annat senaste månaderna (överdrift!) att jag mår illa och är trött. Jag har inte kännt något större medkänsla från hans håll, ibland kan han säga att 'jamen det går väl över'. Ja, tack, det vet jag också.
    O så varför klagar jag på mitt jobb hela tiden (jo, för jag sitter hela dagarna i telefon, tänk vad skoj att sitta medans man mår så j-vla illa!)

Alltså jag retar mig på hans brist på medkänsla! Inte så att jag mår dåligt av det för jag kan få hur mkt medkänsla från mamma o pappa o syskon, men det är själva grejen att han är så kall..
    Jag kommer liksom inte sluta ösa över honom hur jag mår (nej, tvärtom, nu ska du få fler detaljer, bara för att roa dig..)

Ni andra som har oförstående man/sambo, hur gör ni?

• Svar på tråden Ni som har oförstående man/sambo för graviditetsbesvär, vad gör ni?
  • Anonym (usch)

Är inte gravid nu, men jag slutade tidigare från jobbet än sambon o enligt honom borde jag ha städat lika mycket som höggravid t.o.m när han kom hem. Fast jag inte kunde böja mig ner o komma åt under vissa utrymmen. Graviditet var ingen sjukdom, sa han. Jag hade dessutom komplikationer. Han motiverade sitt svar med att andra tjejer han visste om målade tak o allt möjligt, då de var gravida.Sambon hade svårt att kontrollera sitt humör o blev bara argare om jag sa nåt o kastade saker i väggen. Vi lever inte ihop idag.

• Anonym (Minson&jag)

När jag var gravid mådde jag jätte illa och sov så fort jag inte var tvungen att gå till jobbet. Min dåvarande sambo som gick hemma hela dagarna tyckte att jag kunde städa och plocka undan lite när jag kom hem. Men jag orkade bara inte. Berättade de för honom och han hade ingen förståelse för de. (Dessutom hade han 2 barn innan). Så innan jag blev gravid så sa han till mig att han förstod att man är trött och mår illa och bara vill sova. Men när de väl hände så fattade han ingenting. Jag lämnade han tidigt under graviditeten. De va de bästa jag har gjort.

• Anonym (usch)

Anonym (medkänsla) skrev 2009-02-23 07:04:59 följande:

Jag har haft normal illamående och trötthet under ca. 3 veckor nu. Javisst klagar jag ju på det, det går liksom aldrig över, inget 'morgonillamående' precis.. Jag kräks inte men det är besvärande. Kan inte ta åksjukepiller för jag mår bara ännu värre. Sen det här med tröttheten.. orkar ingenting liksom.. när jag kommer hem från jobbet vill jag bara duscha o gå o lägga mig. Vi har en son på 2 år, så jag tvingar mig att leka lite med honom men det är allt jag orkar. Städa, diska.. ajaj.. sånt glömmer jag bort tills helgen kommer. Mannen är helt irriterad på mina symptom o säger att han inte hört annat senaste månaderna (överdrift!) att jag mår illa och är trött. Jag har inte kännt något större medkänsla från hans håll, ibland kan han säga att 'jamen det går väl över'. Ja, tack, det vet jag också. O så varför klagar jag på mitt jobb hela tiden (jo, för jag sitter hela dagarna i telefon, tänk vad skoj att sitta medans man mår så j-vla illa!) Alltså jag retar mig på hans brist på medkänsla! Inte så att jag mår dåligt av det för jag kan få hur mkt medkänsla från mamma o pappa o syskon, men det är själva grejen att han är så kall.. Jag kommer liksom inte sluta ösa över honom hur jag mår (nej, tvärtom, nu ska du få fler detaljer, bara för att roa dig..) Ni andra som har oförstående man/sambo, hur gör ni?
    Och du... Du ska ta med den här sambon till MVC, så han får höra en proffs-version av hur det är att va gravid o varför man mår som man gör. Jag gjorde så o sambon sa att ja, hon får ta det lite lugnare. Men hemma var det samma sak igen. Nu har han förmodligen en personlighetsstörning, men om du inte kan prata med din karl, så gå till MVC eller be honom ringa bm.
  • Anonym (usch)

Anonym (Minson&jag) skrev 2009-02-23 07:12:21 följande:

När jag var gravid mådde jag jätte illa och sov så fort jag inte var tvungen att gå till jobbet. Min dåvarande sambo som gick hemma hela dagarna tyckte att jag kunde städa och plocka undan lite när jag kom hem. Men jag orkade bara inte. Berättade de för honom och han hade ingen förståelse för de. (Dessutom hade han 2 barn innan). Så innan jag blev gravid så sa han till mig att han förstod att man är trött och mår illa och bara vill sova. Men när de väl hände så fattade han ingenting. Jag lämnade han tidigt under graviditeten. De va de bästa jag har gjort.
    Var det enbart pga. hans oförståelse under grav.?
  • Anonym (usch)

wiizz skrev 2009-02-23 07:13:45 följande:

står ut! hehe
    Ska inte behövas.
  • Anonym (medkänsla)

Han säger inte att jag SKA göra det ena eller det andra, t.ex. städa, plocka undan, men jag vet ju att han är irriterad på att jag inte gör det (och han gör ju det efter ett tag när det ser för jävligt ut). Det handlar visst lite också om jämställdhet hemma, jag har märkt att det hjälper inte att 'prata med honom' om att dela på städningen, det är lättare att skita i det o så gör han det efter ett tag.

Han har varit med vid förra graviditeten till MVC så han vet.. eller så vet han inte, han verkar inte fokusera på såna detaljer som illamående..

• Hannah74

Min är väl inte heller jätteförtående precis...
    Men jag är iof likadan jag- när han är sjuk och det inte syns nåt direkt ( om han inte har feber eller så) så tycker jag alltid han sjåpar sej

Nog svårt för dem att förstå hur det eg är.
    När han var magsjuk nu så när han slutat spytt och bara mådde illa så sa jag: Så där var jag i flera veckor när jag var grav-illamående, som du är nu.
    Då förstod han.

Nu är vår lille pojk äntligen här-världens vackraste! Och i april får han en lillasyster!
  • Anonym (usch)

Anonym (medkänsla) skrev 2009-02-23 07:20:20 följande:

Han säger inte att jag SKA göra det ena eller det andra, t.ex. städa, plocka undan, men jag vet ju att han är irriterad på att jag inte gör det (och han gör ju det efter ett tag när det ser för jävligt ut). Det handlar visst lite också om jämställdhet hemma, jag har märkt att det hjälper inte att 'prata med honom' om att dela på städningen, det är lättare att skita i det o så gör han det efter ett tag. Han har varit med vid förra graviditeten till MVC så han vet.. eller så vet han inte, han verkar inte fokusera på såna detaljer som illamående..
    Ni skulle behöva ta upp det här specifika med hur du mår på MVC.
  • Anonym (usch)

Hannah74 skrev 2009-02-23 07:21:44 följande:

Min är väl inte heller jätteförtående precis... Men jag är iof likadan jag- när han är sjuk och det inte syns nåt direkt ( om han inte har feber eller så) så tycker jag alltid han sjåpar sej Nog svårt för dem att förstå hur det eg är. När han var magsjuk nu så när han slutat spytt och bara mådde illa så sa jag: Så där var jag i flera veckor när jag var grav-illamående, som du är nu. Då förstod han.
    Smart gjort!
Svar på tråden Ni som har oförstående man/sambo för graviditetsbesvär, vad gör ni?