• Anonym (lilla jag)

Skräp mat.

Mitt ex skälle på mig för att våra barn börjar bli tjocka.
    Varje gång han har dom äter dom hämt mat.
    I fredags åt dom pizza och godis.På lördagen åt dom macdonalds.
    Söndag äter dom hambugare från kiosken till lunch.Lidels pytt i panna till midda och avslutar dagen med 3 påsar ost bollar.

Hur mycket sånn här mat ocg godis äter era barn samma helg.

Felet kan inte vara hos mig.

• Svar på tråden Skräp mat.
  • Anonym

OM vi äter skräpmat, så blir det t.ex pizza och lördagsgodis.
    Men det är ju en dag i veckan.

• Anonym

Ett tips som jag tycker är lite bortglömt är att ställa fram en skål/fat med olika råa grönsaker/frukt en halvtimmer innan maten på bordet, då kan de gå och äta av det och får en bra vitamingrund och där med blir lite mer mätta när de väl ska äta.
    Majs, gruka, morot, tomat, kokt broccoli med smör och apelsinklyftor, banan m.m.
    Ett tips är också att du pressar en apelsin var till barnen som de får dricka innan maten så får de också lite extra vitaminer.
    Som efterätt kan man ge dem färska (frysta som man micrar) blåbär/hallon med socker istället för något annat. Visst det blir lite sött men också är det viktiga vitaminer i dem.

Sedan kan ni ju göra pizza själva på helgen, köp en botten eller gör en scones deg med lite fiber mjöl och så får de hacka och lägga på det som ska vara på.

• X1C

Jag köper alltid Gurka/morötter och paprika och skär upp och sätter fram. Grabben äter som en tok utav de. Sen efter en stund kan man beställa en Pizza. Var iofs 2 månader sen han fick pizza sist =P

Faktum är att sätter jag fram en skål godis och en skål med grönsaker och typ nåt dipp till. Så äter han hellre av grönsakerna. Iofs är inte dipp de nyttigaste. Men troligen en hel del bättre en godis =D

Men om barnen börja bli runda om magen av skräp mat och godis. Då få man helt enkelt ändra kost =))

• Anonym

Vi äter i stort sett aldrig skräpmat, våran dotter gillar dock att gå på mc donalds så en happy meal blir det några gånger i månaden för hennes del. Godis får hon bara på helgen om det inte är nått speciellt, men hon äter inte många godisbitar innan hon tröttnat. Vi har nu för tiden alltid frukt hemma och då äter hon jätte mycket,så det är ett tips, ha alltid frukt hemma

Kakor kan det bli någon gång i veckan dock.

Svar på tråden Skräp mat.