• Amelié77

Knakande parkettgolv

Vi har parkettgolv i hela lägenheten. Den senaste tiden har golvet börjat knaka när man går på det. Först var det bara i ett rum, men nu är det i hela lägenheten. Vad kan det bero på? Det har varit så ca en månad nu. Tycker dessutom att det blir värre för varje dag som går. Någon annan som har ett knakande golv?

• Svar på tråden Knakande parkettgolv
  • mumschoklad

Ja, jag vill oxå veta!??! Visst är det påfrestande och hur man än gör för att undvika de knarrande ställena så misslyckas man alltid!
    Man får väl riva ut rubbet och lägga in linoleum eller nåt!?

• parantesen80

Vi håller just nu på att slita upp golvet i kök och hall på grund av golvknarr. Huset är byggt -77 och när vi flyttade in var det bara lite "hemtrevligt" golvknarr, som senare blev outhärdligt knak.... Vi har haft korkmatta, så det var tyvärr inte någon parkett som bara kunde bytas ut

• pejuliatra

Oj, det verkar vara vanligt detta! Vi har också ett oerhört knakande i hela vårt hus, byggt -61 men naturligtvis renoverat vartefter med åren av människor som bott här före oss. Vårat parkettgolv i vardagsrummet knakar så man tror att det hörs i hela stan - och det knakar för övrigt i de andra rummen med laminatgolv också!!! Säg inte att man måste riva ut vartenda golv för det...?

• Amelié77

Men det konstiga är att vårt radhus är byggt -98 och när vi flyttade in för 1 år sen hörde vi inget knakande. Det började för nån månad sen och blir bara värre. Är det nåt fel tror ni eller ska man bara leva med det? "Smyger på tå för att undvika knak"

• pejuliatra
    Låter ju konstigt, 2xA tycker jag. För att vara så pass nybyggt borde det ju inte knaka redan kan man tycka.
    Har tyvärr inga råd att ge!!!
  • Storm07

Så här säger de på byggahus:

Flera av golven i huset knarrar. Vad kan det bero på?

SVAR:
    Knarr i golv beror på att bräderna glider mot varandra eller mot underlaget. Bräderna måste därför vara väl fästa vid varandra eller mot underlaget, genom spikning och limning.

• lilla nasse

Vi har också ett parkettgolv som knakar, men jag har märkt att det gör det endast på sensommaren. Trä är ett levande material och när det är så pass fuktigt i luften som det är nu, vidgar det sig och det är därför som det knakar ( inbillar jag mig ) Hos oss försvinner det sen när det blir höst och torrare luft.
    Vi har ett eksoffbord i massiv ek och har en liten spricka i det och nu syns det knappt pga fuktigheten men sen när träet går ihop är den tydlig.

Lycka till och hoppas att det kommer att lösa sig för er!

• Julias mamma

Jag läste ett husmorstips för ett tag sen ang knarrande golv....

-Man ska hälla potatismjöl mellan bräderna....vet inte riktigt hur, men det ska tydligen ta bort knarret....

• Amelié77

lilla nasse - det var det jag funderade på också, att det kanske beror på årstiden. Det har ju som sagt bara knarrat den senaste månaden, i vintras hörde vi inget alls. Nu håller jag tummarna för att oljudet försvinner i höst.

• JessicaåIda

Förr så hadede man potatismjöl på dansgolven vilka var av parkett. Detta för att få ett bättre dansglid. När man sedan skulle sopa upp överflödet var det en hel del som for emellan bräderna.

Så om ni häller ut potatismjöl - det blir såphalt *försiktiga*

• Vanilj

Vårt parkett golv knackar oxå...

Svar på tråden Knakande parkettgolv