• Anonym (lipar inte)

Vit tunga

Jag har en vit beläggning på tungan och blåsor i munnen. Det här har jag dragits med ett tag nu och det har liksom kommit succesivt. Läste en artikel om att det kunde vara svamp (sk. torsk)
    Någon som vet hur man kan bli av med det eller vad det kan bero på?

• Svar på tråden Vit tunga
  • Mini mE m Minisarna

Ja, det låter som torsk finns bra munskölj på apoteket att köpa. Sen mineralvatten är oxå bra! Och en tandkräm som heter Zendium.

• sofs

Om man använder kortisonpreparat, typ astmasprayer, kan man få svamp i munnen. Vet inte hur det ser ut på vuxna, men på barn är det iaf som en vit beläggning. Det behandlas med medicin som ska sköljas runt i munnen, så mitt tips är att gå till vc och kolla upp.
    Lycka till

• Anonym (lipar inte)

Tack för svaren!!
    Har nu fått sporanox utskrivet, återstår att se om det hjälper.
    Fick dock inget bra svar på vad det kunde bero på, jag trodde ju sådant här bara drabbade små barn. Jag har heller inte astma och har inte ätit antibiotika de senaste 7 åren.
    Mindre spännande måste jag säga.

• Anonym

Om man har haft mycket att fundera på, ex dödsfall, skilsmässor osv. kan immunförsvaret fungera sämre vilket i sin tur gör att man ev. kan få svamp på tungan...har själv haft svamp på tungan efter många svåra saker i mitt liv och lång tid efteråt så fort det kommer någon motgång så drabbas jag av svamp i munnen

Svar på tråden Vit tunga