• Fiaflorist

Effektiv rengöring av kakel/klinker

Skulle verkligen vilja veta något som effektivt rengör kakel/klinker och fogar
    Alla dessa produkter dem gör reklam för är ju bara skit, man får stå o skrubba oavsett
    Vill få bort tvålrester o dyl som gärna syns i duschutrymme i form av orange färgade fläckar ( mest i fogarna )

Någon som vet om något effektivt så man sliper stå o skrubba som en galning
    GladTack å förhand

• Svar på tråden Effektiv rengöring av kakel/klinker
  • Tilcha

Jag använder Super10 från GNLD men man får ju ta en svamp å torka lite även om man inte behöver skrubba. Men nån typ spray som man sprayar på å sen bara sköljer av tror jag inte finns och fungerar.

• Fiaflorist

vart köper man Super10?

• johanna 77

hej
    Jag tycker Jif powerCream, anti-kalk (sprayflaska) är jätte bra på kalkfläckar. Spraya på låt verka en liten stund och torka av.... jif vanlig cream är jättebra den också både på kök och badrum! - behöver inte skrubba i oendlighet!

• pepsimax

Kan tipsa om Klorin spray flaska,såg det tipset i nån tråd här på Fl förut och det var bra.Flaskan är röd.

• Tilcha

Fiaflorist skrev 2009-02-23 13:14:14 följande:

vart köper man Super10?
    Det får man köpa av privata försäljare typ via homeparty eller om man känner nån. Vart bor du?
  • mimmi 1

jag tycker att Jif Whitening skurpulver är kanonbra.. strö ut, skura med blöt diskborste, spola av..

• Fiaflorist

svårt att strö ut på väggarna :)
    men de funka ju till golven

• Pappa G

Skurpulver innehåller ju slipmedel som är kraftigt mekaniskt nötande. Ingen bra idé på kakel och klinker, som kommer att bli allt mattare.

Normalt ska det ju räcka med en badrumsspray som innehåller något surt medel (avkalkande) tillsammans med en blå skursvamp (utan slipmedel).

Är det riktigt tuffa fläckar, så kan det vara idé att testa med sådan där särskild syratvätt som normalt används efter läggning (för att få bort den grå hinnan). Exempelvis denna: www.biltema.se/products/product.asp

Är fogarna urgröpta kan man ju även foga på nytt, vilket kan lyfta det totala intrycket markant.

• Tilcha

Super10 är förresten miljövänligt om man bryr sig om det. =)

Svar på tråden Effektiv rengöring av kakel/klinker