• bisou

Frågor om betsning och målning!

Undrar om det finns ngn som vet om man kan betsa ett bord som redan är lackat. har nämligen ett ursnyggt matbord som är ljusbrunt- men jag skulle vilja betsa det mörkbrunt. Funkar det att bara måla på det eller måste man slipa det helt rent från lack först? Nu vet jag inte om det är lasera eller betsa som det heter(blandar jämt ihop dem) men jag vill lägga på mörkbrun lack o undrar om det funkar om ytan är behandlad redan? Är slipning ett måste eller räcker det med att bara rugga ytan lite? Eller skippa helt? Sen undrar jag också om ngn har tips på hur man målar stolar utan att få så himla mycket fula penselränder på på stolarna? tacksam för lite tips!

• Svar på tråden Frågor om betsning och målning!
  • Nika75

Jag tror faktiskt att du måste slipa bordet, tyvärr. Poängen med lasering och bets är att träet ska suga upp färgen. Har för mig att jag försökte mig på något liknande för några år sedan och det blev INTE snyggt. Kolla upp om du kan låna eller hyra en slipmaskin!

Vad gäller målning av stolar så är vattenbaserad färg att rekommendera, den är mer lättflytande och det blir därför mindre ränder. Dock tror jag inte att det går att använda vattenbaserat om de redan är målade med oljebaserad färg.

• Isabelle

Om du skall måla möbler är det bäst att använda oljebaserad lackfärg. Eftersom det tar längre tid för den att torka flyter den ut bättre än en vattenbaserad färg. Använder du dessutom en pensel av bra kvalitet så blir penselränderna nästan obefintliga när du målar med oljebaserad färg.

• Nika75

Oj, jag kanske hade fel då. Möjligt att jag blandade ihop det! Ett tips till dig Bisou är att du frågar i en affären där du köper färgen. Små ställen brukar vara bättre än större lejor och dylikt om man ska fråga om hjälp, oftast får man bäst service och störst kunnande där. Och en sak som jag VET är att det lönar sig att satsa på bra penslar. Man behöver ju inte ta de superdyra om man bara så måla lite, men köp inte det simplaste som finns heller...

• Meli

Du måste slipa bort all lack....annars går det ju inte in i trät. Men det finns billiga slipmaskinen för någn hundring eler två, kolla på Jula.

• bisou

Too late!!! Nu har jag hunnit måla en stol vit, med vad jag misstänker är en BILLIG pensel för det blev _jättefula_ ränder!!!! Så nu måste jag sandpappra. Kul kul värre... Trodde claes ohlson hade bra grejer- eller så är jag ingen bra "målare". Men tack för tipsen tjejer! Uppskattas mkt. Vet inte om jag kan slipa bordet för det är mkt sniderier och det blir inte lätt att slipa med slipmaskin.

• Meli

bisou

var det inte att färgen var för tjock. Vi köper alltid billiga penslar, för jag orkar inte tvätta dem efteråt utan bara slänger den. Det är bättre att spä färgen och måla en gång extra.

• Fru Indosaurie

Kan du inte slipa med sandpapper då? där det är sniderier?
    Att betsa på lack blir nog mindre bra.

Jag har hört av målare att man aldrig ska köpa billiga penslar, man ska satsa på dyra penslar som även håller längre för att få bästa effekt.

• bisou

Meli- ärligt, jag tror färgen var för tjock också! Spädde ut den sedan. Och så upptäckte jag att jag använt en helblank istället för halvmatt. Stolen glänser såå fint i solen nu med ränder och allt. hade så bråttom med allt. Passade på när lillebror sov o jag hade en timma på mig att hämta storasyster... Allt blev bara knas liksom! Ska försöka göra om allt idag då...

• Meli

bisou

Tråkigt när det blir så där.
    Är själv sååååå trött på att måla. Har målat hur mycket som helst sen vi flyttade till vårt hus.

• bisou

Ajaa... jag bara målar o målar o aldrig blir det klart. Målat om vardagsrummet, köksluckor, hallen o lite annat smått. Ska måla en dörr, matbord o stolar, köksväggar etc. Sen ritade min dotter på väggen i sitt rum. Inge roligt det här! Vill ha fint hemma ju! men om det ska bli målat idag så kan jag ju inte sitta här o skriva!

Svar på tråden Frågor om betsning och målning!