• 83an

Vårdadministratör... finns det ngn sån här?

Finns det ngn här som är utbildad Vårdadministratör?
    Är det ett roligt jobb, vad ligger lönen på, vart utbildade ni er mm?

• Svar på tråden Vårdadministratör... finns det ngn sån här?
  • 83an

Verkligen ingen här på fl som arbetar som vårdadministratör eller läkarsekreterare?

• camillaa87

Jobbar som medicinsk sekreterare på en Akutmottagning, utbildade mig på universitetet. Har trivts otroligt bra, gjorde min sista arbetsdag idag då jag är beräknad den 2:a april :D

• 83an
    camillaa87 skrev 2009-03-06 23:39:05 följande:
    Jobbar som medicinsk sekreterare på en Akutmottagning, utbildade mig på universitetet. Har trivts otroligt bra, gjorde min sista arbetsdag idag då jag är beräknad den 2:a april :D
    Hur lång var den utb och får man fråga vad Du har i lön på ett ungefär?
  • camillaa87

Universitetsutbildningen är 2 år lång. KY-utbildningarna som finns tror jag ligger på 1,5 år. Skulle gissa att lönen ligger mellan 16-20000 beroende på erfarenhet, utbildning och arbetsuppgifter.

• Bästamorsan

Universitetsutbildningen och KY-utbildningen fungerar båda bra att få jobb?

Hur är det med administratörsjobben inom vården, blir de färre eller kommer det finnas jobb framöver?

• camillaa87
    Svar på #7
    Har ingen aning om det alls, är ju lite skillnad på utbildningarnas innehåll. Du kan läsa mer om det i utbildningarnas kursplaner.

Har det ens kommit en yrkeskategori som heter vårdadministratörer än? Vet att det pratades om det för ett tag sedan men hörde sedan inget mer om det.

Jag personligen tror att det kommer att finnas sekreterarjobb för att det är många som närmar sig pensionen.
  • 83an

Den jag kollat på är en KY-utb på 80 poäng, den är då på 2 år.

Här där jag bor är det väldigt många såna jobb lediga nu.
    Och vad jag hört så kommer det finns många jobb framöver, då många går i pension (som nämndes ovan).

Men visst, det är ändå två år så hur läget är då vet man ju inte.

Har varit mammaledig med vårt 2:a barn nu och kommer bli arbetslös i juli.
    Så det är typ nu eller aldrig.
    Men jag drar mig för det här med studielån... har haft den tiden nu. Nu vill man tjäna pengar igen och slippa gå på typ 7000-8000...
    Har ju ändå två barn, hus, bilar mm.

Och som camillaa87 skrev ang lönen börjar man ju verkligen fundera om det är värt det.

Har haft över 20000 nu som receptionist och då har jag endast gymnasieutbildning.

Men det hade varit skönt att veta att man är lite "närmre" ett jobb. För nu känns det ju rätt hopplöst

• Bästamorsan

Hittat 4 utbildningar

KY helt distans några träffar per termin.
    KY modifierad distans 30v av 45 på lärosätet.
    KY på plats på lärosätet 4daga/vecka.
    Högskolan på plats enligt scema.

Hur kan man ta reda på vilka som är bäst mottagna hos rbetsgivare?
    Alternativt vilka som är populära hos elever mm?

• Catch

Jag kallas Administratör, Vård.
    Hahaha, skrattade gott när jag såg att de ändrat till det från Assistent. De var tvungna att klämma in ett kommatecken istället för att skriva vårdadministratör som ett ord.

Jag är alltså inte läkarsekreterarutbildad men jobbar som "sekreterare". Har endast gått gymnasial utbildning. Varför det kallats assistent tills nu har jag ingen aning om.

Arbetar inom BUP och en arbetsuppgift är att skriva journaler. Men det är endast en del - jobbar med andra saker såsom personaladministration, ekonomi, inköp och IT-relaterade saker också. Väldigt omväxlande arbetsuppgifter med andra ord.

Lön, tjae. Min är 20550 för 2008 men har kollegor som tjänar mer. Har ju prestationsbaserad lön numera så jag räknar med att höja min kommande "löneförhandling".

Men det jag vill säga är att jag trivs så väldigt bra och har inte planer på att byta jobb de närmaste åren i alla fall!

• Bästamorsan

Någon i Uppsala/Stockholmstrakten som funderar läsa denna utbildning?
    Inboxa gärna mej så kan vi diskutera lite =)

• JohannaMatt

Jag har gått den 2 åriga KY- utbildningen i Göteborg. Blir färdig nu i maj. Jobben har typ kastats över oss, det finns massor just nu. På varenda praktik har de frågat om jag vill jobba där efter examen. I Gbg måste man ha denna utbildning för o få skriva journalerna, visst finns det kanslister, men de får bara sköta kassa o sånt. Så gällande lönen är den inte mycket o hänga i granen, sämst på SU där grundlönen ligger på 17. Nu fick jag ett erbjudande på Vårdcentral o då närmar sig lönen 20. Så det beror ju på var man hamnar. I och med att v årdvalet kommer till Västra Götaland nu kommer massa privata att öppna vårdcentraler också, o där kan ju lönen bli lite bättre med.

• 83an
    JohannaMatt skrev 2009-04-13 20:02:18 följande:
    Jag har gått den 2 åriga KY- utbildningen i Göteborg. Blir färdig nu i maj. Jobben har typ kastats över oss, det finns massor just nu. På varenda praktik har de frågat om jag vill jobba där efter examen. I Gbg måste man ha denna utbildning för o få skriva journalerna, visst finns det kanslister, men de får bara sköta kassa o sånt. Så gällande lönen är den inte mycket o hänga i granen, sämst på SU där grundlönen ligger på 17. Nu fick jag ett erbjudande på Vårdcentral o då närmar sig lönen 20. Så det beror ju på var man hamnar. I och med att v årdvalet kommer till Västra Götaland nu kommer massa privata att öppna vårdcentraler också, o där kan ju lönen bli lite bättre med.
    Det känns ju verkligen bra när man ser hur många jobb det finns
    Bara hoppas att det håller i sig till en annan är klar (om man kommer in vill säga).
  • 83an

Var på öppet hus för denna utbildning för 2 veckor sen.
    Det verkar så intressant...
    Då var det 2 kvinnor med som var lite chefer över administratörerna.
    Och enligt dem ligger ingångslönen på ca 20000.
    Och det tycker jag verkar helt ok.

De sa oxå att de inte visste ngn som inte fått jobb efteråt.
    Det var ngn som hade valt att arbeta med nåt annat men annars hade alla fått jobb inom det. Och det är ju alltid bra att veta.

Nu är ansökan inskickad så nu är det bara att vänta på intervju och sen antagningsbesked *nervöst*

Till Jkpg var det 99 st som sökt 2007 och 77 st 2008.
    Och i år lär det väl vara bra många fler med tanke på hur läget ser ut.
    Och de har bara 30 platser.
    Så det blir tufft...

• ullis83
    JohannaMatt skrev 2009-04-13 20:02:18 följande:
    Men hur är det, man måste ha gymnasiet färdigt för att få gå KY eller??
  • 83an
    ullis83 skrev 2009-04-14 08:05:33 följande:
    Men hur är det, man måste ha gymnasiet färdigt för att få gå KY eller??
    Du måste ha behörighet för att läsa KY-utb.
    Vet inte om det är samma på alla utb men för denna måste Du ha Svenska B och Engelska A.
  • JohannaMatt

Så här står det på hemsidan till vår skola;

Behörighet
    Grundläggande behörighet och särskild behörighet i Svenska B, Engelska B och Datorkunskap eller motsvarande. Arbetslivserfarenhet kan i viss mån uppväga formell utbildning.

Det känns bra att jobben finns, absolut! Även om lönen kunde vara bättre på vissa ställen. 20.000 är nog mer ett undantag än en regel iallafall om jag ser till vår klass och vad ingångslönerna hamnat på där. Vi har allt ifrån 17300 till 20.500 i vår klass. Det varierar ju lite från erfarenhet o så men också för att primärvården och de privata oftast betalar bättre än SU (sahlgrenska, östra o mölndals sjukhus)

Svar på tråden Vårdadministratör... finns det ngn sån här?