• Celice

Hjälp! Vegitariskt alternativ!?

Min pappas fru är vegitarian, äter inget som helst kött, varken kött,fisk eller fågel.
    Jag som aldrig någonsin haft med detta och göra innan har väldigt svårt att hitta på något för henne nu när de vankas kalas.
    Vi ska bjuda resten av släkten på ris,kassler och ostsås med blandade grönsaker, känns lite fattigt att bara utesluta kasslern till henne, finns de något bra alternativ i stället för kassler, som kan vara gott?

Jätte tacksam för svar, har gogglat recept hejvilt, men hittar inget....

• Svar på tråden Hjälp! Vegitariskt alternativ!?
  • Abrakadabra

Äter hon ägg och mjölkprodukter?
    I så fall kan du t.ex. servera stekt quornfilé (finns i frysdisken) eller skivad stekt halloumi (brukar finnas bredvid fetaosten).

• Celice

Japp, ägg o mjölk äter hon, annars är hon vegan eller?? och de har hon inte sagt något om. Fast hon äter inte grädde, men de tror jag är för att hon inte tycker de är gott....svårt det där.
    Men quornfilé låter ju bra, kryddar man det då?

• Abrakadabra

Quorn smakar inte så mycket i sig, så du kan krydda precis som du vill. Tänk att det är ungefär som kycklingfilé

• Celice
    Abrakadabra skrev 2009-02-23 10:55:40 följande:
    Quorn smakar inte så mycket i sig, så du kan krydda precis som du vill. Tänk att det är ungefär som kycklingfilé
    Kanon, de är säkert jätte gott till! Tack så hjärtligt för hjälpen! Är lite vilsen i den djunglen!
  • Sootie

konkelbär skrev 2009-02-23 10:58:47 följande:

Halloumi är väl ost? Ost innehåller oftast löpe (löpmagen på kalven).
    De flesta vegetarianer brukar äta ost med löpe dock.

Samt det finns Halloumi med syntetiskt löpe, brukar vara ett märke i form av ett löv där det står på eng. att den är godkänd för vegetarianer..
  • konkelbär

Sootie skrev 2009-02-23 11:24:04 följande:

konkelbär skrev 2009-02-23 10:58:47 följande:
    De flesta vegetarianer brukar äta ost med löpe dock. Samt det finns Halloumi med syntetiskt löpe, brukar vara ett märke i form av ett löv där det står på eng. att den är godkänd för vegetarianer..
    Då får nog TS höra med sin pappas fru om hon äter löpe eller ej.
  • maddec

Dafgård har goda grönsaksbiffar i 4-pack i frysdisken. Dom som blir över kommer nog du gilla själv!

• Celice

De ska ju passa i en gratäng, så biffar kanske inte är så bra då. Men de låter himla gott!!
    Jag tror minsann jag ska försöka få tag på quorn, de lät praktiskt!

• maddec

Ahhha, jag fattade inte att allt skulle i en gratäng, trodde det skulle vara separat. Sorry.

Svar på tråden Hjälp! Vegitariskt alternativ!?