Förfrågan om förare vid hastighetsöverträdelse
Bilen har fångats av en fartkamera och jag har fått en förfrågan om förare hem i brevlådan (bilen står på mig).
Måsta man skicka in blanketten?
Bilen har fångats av en fartkamera och jag har fått en förfrågan om förare hem i brevlådan (bilen står på mig).
Måsta man skicka in blanketten?
vad ska du annars göra menar du?skita i det?
Nej du måste inte svara på vem som körde bilen...
Jag vet att man inte är skyldig att ange den som kört bilen. Det jag undrar är om man ändå måste skicka in blanketten eller om man bara kan slänga den.
Du måste skicka in den
Anonym skrev 2009-02-24 07:32:41 följande:
Jag är säker på att man inte är skyldig att ange föraren, ja. Om de inte ändrat det nyligen.
Jag googlade dessutom lite och hittade diskussioner på olika forum där det rätt tydligt framgick att man inte är skyldig att ange någon. Någon hade även bara slängt blanketten...
Min sambo råkade ut för samma sak. Det blixtra å efter ca 2 veckor fick han ett brev hemskickat där de ville att han skulle uppge vem som körde bilen.
Detta ville han inte uppge så han slängde pappret. Efter ca 3 veckor fick han ett nytt och gjorde då samma sak med detta, slängde i papperskorgen!
Nu har det gått över 2 år och det har inte blivit några följder.
Så du behöver INTE ange vem föraren är å i vårat fall så behövde vi inte skicka in pappret!!
Lycka till!
Jag hoppas reglerna säger att om man inte uppger vem som kört så får ägaren betala böterna?
Om inte så borde ju lagen se ut så...
Tessideluxe skrev 2009-02-26 14:08:27 följande:
Tessideluxe skrev 2009-02-26 14:08:27 följande:
Det är intressant det där med att man inte skulle kunna ge bilens ägare fortkörningsböter. Varför inte? Visst, man kan ju låna ut bilen, men då vet man väl till vem man lånade ut den? Då får man ju helt enkelt be den personen betala (om han/hon i sin tur lånat ut bilen får han/hon kräva pengarna av den som körde). Svårare än så är det väl egentligen inte? Och om inte den man lånade ut bilen till vill betala, ja, då lär man sig att inte låna ut bilen till folk man inte litar på (känns som att det finns fler anledningar till att inte låna ut sin bil till någon man litar på...)
Dessutom, när det gäller parkeringsböter så är det ju bilens ägare som får betala, oavsett vem som parkerade bilen. Vad är skillnaden?
Skillnaden är väl att fortkörning är ett brott medan parkeringsböter inte är det. Enligt svensk lag är man inte skyldig att ange vem som gjort ett brott även om man vet vem det var.
Vid fortkörningsböter gäller inte ägaransvar som vid parkeringsböter...
Det är ett brott att köra för fort... Det är ett brott som kan leda till alla möjliga saker... Du kan bli av med körkort osv osv osv...
Därför måste polisen kunna bevisa vem som körde...
Tänk vad som händer ifall någon lånar din bil och bränner förbi en kamera i 200 km/h... Det blir inte bara böter utan du ska bli av med körkortet..
Parkeringsböter handlar bara om pengar medans fortkörning är så mycket mer...
Därför kommer ägaren inte att behöva betala böter för fortkörning men måste göra det på parkeringsböter...
Finns länder där det är ägaransvar för fortkörningsböter o det verkar ju funka det med...
Men tills dess så är du itne skyldig att ange vem som körde bilen och du kommer inte att åka på böter när det inte går att bevisa vem som körde....