• Sweetp

Primär och sekundär värksvaghet...

Vad är skillnaden? I min förlossningsjournal stod det att jag blev akutsnittad pga sekundär värksvaghet. Men jag lovar de värkarna jag hade var allt annat än veka och overksamma... Sen att sonen inte roterade den sista biten är en annan femma. Detta trots värkstimulerande dropp i två omgångar... Tacksam för svar...

Vår älskade son - prins Noel - Äntligen här
  • Svar på tråden Primär och sekundär värksvaghet...
  • VulgusProfanum

Primär värksvaghet innebär korta, glesa och svaga värkar som uppstår redan från "start" av öppningsskedet. Dessa värkar har heller ingen direkt effekt på modermunnens öppningsgrad och hjälper inte till så att föregående fosterdel  tränger ner i bäckenet.

Primärvärksvaghet uppstår efter ett tidigare normalt värkarbete och kan uppstå när som helst under ett manifest förlossningsarbete. Inget händer s.a.s. kvinnan öppnar sig inte ytterligare. Värkarna kan vara kraftiga men ineffektiva.
    Det kan bero på flera saker bl.a. trötthet hos kvinnan, skador på livmodern, elektrolytrubbningar eller t.ex bäckenträngsel.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Sweetp
    VulgusProfanum skrev 2009-02-23 11:23:05 följande:
    Primär värksvaghet innebär korta, glesa och svaga värkar som uppstår redan från "start" av öppningsskedet. Dessa värkar har heller ingen direkt effekt på modermunnens öppningsgrad och hjälper inte till så att föregående fosterdel  tränger ner i bäckenet.Primärvärksvaghet uppstår efter ett tidigare normalt värkarbete och kan uppstå när som helst under ett manifest förlossningsarbete. Inget händer s.a.s. kvinnan öppnar sig inte ytterligare. Värkarna kan vara kraftiga men ineffektiva.Det kan bero på flera saker bl.a. trötthet hos kvinnan, skador på livmodern, elektrolytrubbningar eller t.ex bäckenträngsel.
    Sekundär värksvaghet då?
  • Nirre

Sekundär värksvaghet är alltså när man klarat av en del i förlossningen men processen inte fortsätter tex för att värkarna inte har nån effekt på öppningsskedets sista del etc... Jag tror nog att det var sekundär värksvaghet som beskrevs i andra stycket

• VulgusProfanum
    Sweetp skrev 2009-02-23 11:44:51 följande:
    Sekundär värksvaghet då?
    Sorry jag skrev fel

Sekundärvärksvaghet uppstår efter ett tidigare normalt värkarbete och kan uppstå när som helst under ett manifest förlossningsarbete. Inget händer s.a.s. kvinnan öppnar sig inte ytterligare. Värkarna kan vara kraftiga men ineffektiva.
    Det kan bero på flera saker bl.a. trötthet hos kvinnan, skador på livmodern, elektrolytrubbningar eller t.ex bäckenträngsel.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Sweetp

Oki, tack för svar...

Svar på tråden Primär och sekundär värksvaghet...