• gavagai

Min dotters kiss stinker ammoniak!

Det har varit så vid något tillfälle tidigare också, men nu är det i princip dagligen och särskilt på morgonen. Blöjan luktar alltså väldigt starkt av ammoniak när vi byter den, så att man får kväljningar om man är nära. Vi frågade sjukvårdsupplysningen en gång tidigare, och de sa väl att de inte visste riktigt och att det nog inte var någon fara (ungefär, lite vagt så där), men nu luktar det alltså så gott som varje dag, och det verkar inte helt normalt. Vi ska snart på ettårskontroll, så jag kommer ju att fråga där, men kanske har någon här erfarenhet också?

• Svar på tråden Min dotters kiss stinker ammoniak!
  • Astrosmurfan

Jag vet inte om detta bara är något jag hört, men det skulle kunna tyda på vätskebrist. Prova att ge henne mer att dricka å se om det blir bättre.

• Flickan och kråkan

Håller med Astrosmurfan. Låter som om hennes urin är väldigt koncentrerat. Även andedräkten kan lukta ammoniak vid vätskebrist - exempelvis vid feber.

Sedan ska man väl alltid vara lite uppmärksam på UVI när kisset luktar starkt.

Hur ofta/mycket kissar hon?

• Girlinthecity

Jag håller med ovanstånde. När min moster fick diabetes luktade hennes urin ammoniak, men hon vaer ju vuxen. Fråga BVC.

• DecemberBebis

diabetes så kissar man ju kopiösa mängder och dricker otroligt mycket , och luktar aceton.. så det beöher nog inte ts vara orolig för..

• ForeverAlice

Vet ju att kiss kan lukta illa om man är sjuk...men har med hört att det kan lukta lite konstigt om man dricker för lite.

• Klarisen

min dotter brukar oxå lukta och även samma dag då hon duschat med tvål
    och tänker jag efter så dricker hon ganska dåligt

• gavagai

Mika har druckit mycket välling, men kanske har den sammanlagda vätskemängden blivit något mindre i takt med att hon gått över till fast mat. Men jag tycker nog att hon dricker ändå. Hon brukar peka på vattnet när hon vill ha och vi ger henne vatten annars också emellanåt. Diabetes tycker jag att man borde ha märkt på något annat sätt också, men möjligen UVI då, fast borde hon inte bli dålig på något annat sätt då också?

• Jezzie84

har en dotter på 6 månader, och här e de samma problem... det STINKER... pratade med BVC som ville att hon skulle lämna ett urinprov för dom misstänkte urinvägsinfektion... det visade sig att inget va fel, med dom sa att de kunde bero på att hon druckit äppledryck?

• Flickan och kråkan

gavagai skrev 2009-02-23 12:55:10 följande:

Mika har druckit mycket välling, men kanske har den sammanlagda vätskemängden blivit något mindre i takt med att hon gått över till fast mat. Men jag tycker nog att hon dricker ändå. Hon brukar peka på vattnet när hon vill ha och vi ger henne vatten annars också emellanåt. Diabetes tycker jag att man borde ha märkt på något annat sätt också, men möjligen UVI då, fast borde hon inte bli dålig på något annat sätt då också?
    Behöver inte vara så. Bakterieinfektioner ger ofta låg feber OM de överhuvudtaget ger feber. Ont har man heller inte alltid. Få det kollat, behöver iså klart nte vara något men UVI är inte så bra att gå med.
  • Maria222

UVI behöver inte ge andra symtom än illaluktande urin så jag tycker att ni ska be om att få göra ett urinprov på henne.

Mamma till Kevin född 0706.
  • m1nn13

Min 2 månaders bebis stinker också aceton... verkar märkligt. Hur gick det för dig TS??

• gavagai

Vi var på ettårskontroll precis efter att jag startat tråden och då pratade vi med läkaren där. Han trodde att det förmodligen inte var något särskilt, men eftersom vi funderade fick vi ändå ta ett urinprov för att utesluta bakterier (UVI och sådant). Det var inget fel på urinprovet, och det har inte luktat så där väldigt illa på ett tag nu, så jag antar att det kan vara så ibland bara, utan att det är något särskilt fel.

Svar på tråden Min dotters kiss stinker ammoniak!