• fenomena83

Hjälp fort! Hur skriver man adresserna uppe på sidan när man skriver ett jätteviktigt brev?

Jag ska skriva ett antal superviktiga brev som måste vara jätte-proffessionella.
    Vet att man ska skriva sin egen adress och företagets/myndighetens adress längst uppe på sidan innan man börjar med ärendet längre ner.
    Men min fråga är, hur ska det se ut?
    Är det min adress längst upp till höger, sedan några tomrader, sedan företagets adress till vänster, sedan några tomrader och sen brevet?
    Lite luddigt förklarat men jag hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig. Det är väldigt viktigt.
    Tack tack!

(VAR lägga denna tråd???)

• Svar på tråden Hjälp fort! Hur skriver man adresserna uppe på sidan när man skriver ett jätteviktigt brev?
  • Birgitta2

Jag sätter min egen adress med telefonnummer högst upp till vänster. Gärna med lite mindre toppmarginal dessutom. Ett par radmat, och så adressen till företaget fast på höger sida.

Sen gör jag ett antal radmat (tomrader) och sen en rubrik med fetstil och något större typsnitt. Och därefter brödtexten.

Är det formellt, skriver STORSTAD, dag som ovan (datum har jag redan skrivit däruppe i samma marginal som företagsadressen fast högst upp.

Är det ett ansökningsbrev, skriver jag Vänligen, Med vänliga hälsninga etc.

Innan jag skriver under skriver jag naturligtvis ut papperet och ser att texten sitter harmoniskt på papperet.

• fenomena83

Så tex så här:

Längst upp till höger: STORSTAD + datum
    tomrad
    till vänster: mitt namn och adress
    tomrad
    tomrad
    till höger: företagets namn och adress
    tomrad
    tomrad
    Ärenderubrik fetstilt
    text
    vänligen

Har jag fattat rätt?

• Birgitta2

fenomena83 skrev 2009-02-23 12:03:50 följande:

Så tex så här:Längst upp till höger: STORSTAD + datumtomradtill vänster: mitt namn och adresstomrad tomradtill höger: företagets namn och adresstomradtomradÄrenderubrik fetstilttextvänligenHar jag fattat rätt?
    Japp, du har fattat helt rätt. Jag brukar i och för sig ha datum på samma rad som mitt namn (fast då till höger som du själv säger) Men ta lite längre avstånd mellan företagsadressen och din rubrik. Det är viktigt att det ser harmoniskt ut. Inget får "väga över" liksom. Det är en blick jag fått för sånt här efter 35 år i yrket.
  • Twilight

Det finns speciella "regler" om hur det ska vara, men jag kommer inte ihåg och mamma är på möte.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Birgitta2

Twilight skrev 2009-02-23 13:55:38 följande:

Det finns speciella "regler" om hur det ska vara, men jag kommer inte ihåg och mamma är på möte.
    Det är dom reglerna jag går efter. Det finns millimeterregler, men är det inte affärsbrev som skall generera 14 miljoner i affärsarvode, så kan man använde de vanliga skrivreglerna som jag skrev häruppe.

Mycket är till viss del en smaksak. Det brev.ex jag använde till dig TS här ovan, använde vi uppe i departementen i Sthlm när jag jobbade där. Så du behöver inte vara ängslig att det blir fel.
  • Twilight
    Birgitta2 skrev 2009-02-23 13:59:03 följande:
    Twilight skrev 2009-02-23 13:55:38 följande: Det är dom reglerna jag går efter. Det finns millimeterregler, men är det inte affärsbrev som skall generera 14 miljoner i affärsarvode, så kan man använde de vanliga skrivreglerna som jag skrev häruppe. Mycket är till viss del en smaksak. Det brev.ex jag använde till dig TS här ovan, använde vi uppe i departementen i Sthlm när jag jobbade där. Så du behöver inte vara ängslig att det blir fel.
    Okej, fast då är det ju lättare om du verkligen skriver ut dom... Si och så många tab:ar och si och så många radmat

"Ett antal radmat" blir ju inte så exakt!

Jaja, det blir nog bra...
  • Twilight

Menade inte att låta otrevlig, tänkte bara eftersom TS ville ha det jätteproffsigt gjort och det finns exakta regler så vore väl dessa bra att lära henne

• Birgitta2

Aha.. du menar så detaljerat. Har kollat lite och jag börjar med min adress längst upp till vänster. Efter mitt namn tabbar jag ut tre gånger (till 9:an) och skriver datum. Sen fortsätter jag min adress till vänster.

När jag är klar med min adress så gör jag två radmat och tabbar ut tre gånger (till 9:an) och skriver företagets adress.

Sen gör jag "ett antal tabbar" till rubriken. Det där är svårt för det beror sen också på hur kort eller långt brevet kommer bli. Är brevet fem rader långt så måste man sätta rubrik och text längre ner på papperet för harmonins skull.

Att jag skriver tre tabbar beror ju också på att jag har ett långt efternamn och det behövs bara tre. Du kanske behöver fyra.

• Birgitta2

Det FINNS exakta svenska skrivregler. Jag minns inte längre ens vilka som ger ut dom. Det var längesedan jag gick dom kurserna. Men Twilight kanske vet?

• fenomena83

Jag gjorde som du skrev i inlägg 8 nu och det blev jättesnyggt. Tack för hjälpen!

• Birgitta2

fenomena83 skrev 2009-02-23 14:42:25 följande:

Jag gjorde som du skrev i inlägg 8 nu och det blev jättesnyggt. Tack för hjälpen!
    Va bra!
  • Twilight
    Birgitta2 skrev 2009-02-23 14:16:44 följande:
    Det FINNS exakta svenska skrivregler. Jag minns inte längre ens vilka som ger ut dom. Det var längesedan jag gick dom kurserna. Men Twilight kanske vet?
    Ingen aning faktiskt, jag har lärt mig av mamma, men eftersom det är sällan jag skriver så formella brev (Eller brev öht ) så kommer jag inte ihåg
Svar på tråden Hjälp fort! Hur skriver man adresserna uppe på sidan när man skriver ett jätteviktigt brev?