• Fidelis ad urnam

Kan man koka ägg kvällen innan man ska äta dem?

Jag ska bjuda kollegorna på frukost nu på fredag och en av sakerna jag tänker bjuda på är kokt ägg att antingen skiva på smörgåsen eller äta med salt eller kaviar vid sidan av.
    Jag börjar jobba 7.15 och åker med 6.16 tåget, så som ni kanske förstår drar jag mig för att gå upp tidigare än nödvändigt och koka ägg.
    Det jag nu undrar är om jag kan koka ägg kvällen innan (runt 23 eller så) och servera dem på morgonen.
    Vi har tyvärr ingen kokplatta eller så på jobbet, bara en mikrovågsugn, så koka dem på jobbet kan jag inte.

Tacksam för tips.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden Kan man koka ägg kvällen innan man ska äta dem?
  • Såpan

Ja det går jättebra att koka dem innan. Ska de ändå ätas kalla så spelar det ju ingen roll

• olandstoken

man kan äta dem fast att de varit kokta i 3 dagar.

• Fidelis ad urnam
    Såpan skrev 2009-02-23 12:15:20 följande:
    Ja det går jättebra att koka dem innan. Ska de ändå ätas kalla så spelar det ju ingen roll
    De får inte ful färg eller så?
    Ibland kan ju gulan, om äggen ligger någon dag, bli lite missfärgad.
  • saltflingan

Jo de kan få lite färg, beror lite på hur länge du kokar dem och hur gamla de är. Men det spelar väl inte så stor roll, det är ju inget fel på äggen även om de skulle ha lite färg på sig. Jag kokar ofta äggen kvällen innan eftersom jag gillar kalla ägg. Däremot så luktar det inte gott i kylskåpet när man förvarar kokta ägg.

• Aiwendil
    Fidelis ad urnam skrev 2009-02-23 12:17:00 följande:
    De får inte ful färg eller så?Ibland kan ju gulan, om äggen ligger någon dag, bli lite missfärgad.
    Det har jag aldrig varit med om.
    Det som gör att dom kan få ful färg är om man kokar dom för länge!
    7-8 min är precis lagom för ett hårdkokt ägg, som ska skivas och sånt där..
    Inte mer!
    Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • vinylblomma

De får inte ful färg eller så? Ibland kan ju gulan, om äggen ligger någon dag, bli lite missfärgad.
    Nej, de blir missfärgade om du inte kyler ner dom ordentligt tillräckligt snabbt.
  • Zimlis
    De får inte ful färg eller så? Ibland kan ju gulan, om äggen ligger någon dag, bli lite missfärgad.
    Men som du själv säger "ligger någon dag" - den missfärgningen sker inte övet natten - såvida du inte har hårdkokat äggen för länge - då kan man få "supervackra ägg" på en gång *har en mormor som är expert på att överkoka ägg*
    Canis meus id comedit
  • Fidelis ad urnam
    saltflingan skrev 2009-02-23 12:19:39 följande:
    Jo de kan få lite färg, beror lite på hur länge du kokar dem och hur gamla de är. Men det spelar väl inte så stor roll, det är ju inget fel på äggen även om de skulle ha lite färg på sig. Jag kokar ofta äggen kvällen innan eftersom jag gillar kalla ägg. Däremot så luktar det inte gott i kylskåpet när man förvarar kokta ägg.
    Luktar det illa om skalen är kvar på också?
  • Aiwendil
    Fidelis ad urnam skrev 2009-02-23 12:24:55 följande:
    Nej!
    Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • Zimlis
    Fidelis ad urnam skrev 2009-02-23 12:24:55 följande:
    Det luktar värre om du skalar dom
    Canis meus id comedit
  • godishjärtat

Ett supertips om man förvarar kokta ägg i kylen är, skala dem och lägg de i kallt vatten, vattnet suger sig lukten. man bör byta vatten varje dag. De håller sig iallafall 2 dygn så. Så gör min svärfar som är kocklärare.

• Fidelis ad urnam

Ok, tack för alla bra tips.
    Nu har jag kokta ägg, kaviar, nybakat bröd från bageri (grovt och ljust), juice, nybryggt kaffe, te,  skinka, ost, tomat och gurka klart.
    Vad mer ska jag ha för att det ska bli en rejäl frukost?

• Zimlis

Jag kommer på frukost imorron - jag gillar fil och sånt, men nybakat bröd ost och skinka.. *sluuuuuuuuurp* behöver ingen fil då

Canis meus id comedit
Svar på tråden Kan man koka ägg kvällen innan man ska äta dem?