Anonym skrev 2009-02-23 15:16:52 följande:
Alltså, räknas det som alkoholism även om man inte dricker mycket och ofta?På vilket vis blir de intoleranta mot alkohol?Han säger att han funderar på att sluta dricka helt, efter att han förra helgen tappade dotter i golvet så hon landade på huvudet. Men jag vet inte riktigt hur mycket jag kan lita på det beslutet. Jag litar inte på folk som inte riktigt kan hantera alkohol, jag tror liksom att de måste komma till en djup insikt för att på riktigt sluta och förstå det hela.....
Ja det är alkoholism även om man inte dricker mycket eller ofta,det beror likväl på HUR man dricker.En människa som inte har alkoholproblem slutar förmodligen dricka frivilligt efter en eller ett par stora negativa konsekvenser men det gör inte en alkoholist utan toleransen trappas upp och trappas upp.En annan vanlighet är ju att denne säger att den ska upphöra med drikcandet men det följs inte speciellt länge utan det blir "ska bara ta ett par öl" osv osv
Om din sambo som konsekvens tappat er dotter i golvet borde han som sagt självmant avstår helt från drickandet,kan han inte det så är det upp till dig att bestämma om du vill leva med honom och drickandet eller lämna honom.