• zanna80

Barnvagn i norrland?

Hejsan!
    Vi är mycket kluvna till vilken barnvagn som lämpar sig bäst här i Norrland (Sundsvall och uppåt kusten).

Läser mycket om bugaboo - att den ska funka även i snö, men är mycket tveksam till att små hjul klarar av snömodd?
    Är ju skillnad på snö och SNÖ =)

Jag behöver helt enklt hjälp av er som redan har en vagn som kämpar er fram här längs Norrlandskusten!

Är lite sugen på ev Cresent classic, Teutonia eller Emmaljunga cerox.. verkar smart att kunna flytta över handtaget?
    Någon med erfarenhet av dessa?

• Svar på tråden Barnvagn i norrland?
  • Selphi

Vi har en Urban Jungle dubbelvagn. Trivs bra med den även i norrländskt kustklimat. De svängbara framhjulen går att låsa, då är vagnen mer lättkörd i måttlig mängd lössnö. När mängden oplogad snö är större än vad som vagnen gillar (eller när det inte längre går att knuffa vagnen framåt) är det bara att ta fram pulka eller kälke.

• zanna80

tack för ditt svar!
    Så om man låser hjulen funkar vagnen året runt? Verkar ju nästan FÖR bra =)

• Malin 79

i bor tio mil norr om sundsvall,, och när snön kom nu sist så hade vi problm med att gå med vagnen och vi hade en brio duo med rätt stora hjul,,,, så här blir de ingen vagn med svängbara hjul,, ev en city cross eller cerox

• zanna80

Malin 79 skrev 2009-02-23 18:54:39 följande:

i bor tio mil norr om sundsvall,, och när snön kom nu sist så hade vi problm med att gå med vagnen och vi hade en brio duo med rätt stora hjul,,,, så här blir de ingen vagn med svängbara hjul,, ev en city cross eller cerox
    Vi lutar år cerox här med... känns mest stabilt!
  • Malin 79

oki ,, just nu har jag svårt att bestämma mig om de blir cerox eller citycross,, vi får kika lite mer,, liggkorgen skall va till färg bestämd redan OM de blir en ny vagn =)

• zanna80

Tyckte fördelen med att kunna svänga över handtaget verkar bra istf att behöva lyfta ur och vända på själva sitsen..
    Hur tänker du när du jämför?

• krut34

Är inte barnvagnsexpert och kan inget om andra barnbagnar än den jag själv haft, däremot kan jag dela med mig av lite info som jag fick av barnvagnsförsäljare i Umeå i julas.

Jag frågade om de små smidiga vagnarna med små hjul verkligen är smidiga i norrland och fick höra att visst funkar små jul i snöigt väglag, så länge det skottas ordentligt. Och det fanns ju kreativt folk som satte trickskidor på småhjulen.

Som jag tolkade det sa försäljaren att små hjul kanske passar bättre om man inte beräknar råka ut för lössnö. När jag varit norrut på vintarna med "storhjulsvagn" har jag inte kunnat promenera på alla gångvägar med enkelhet, så jag är lite skeptisk till de mindre hjulen.

Hoppas att du hittar en bra vagn! Själv är jag alldeles vilse i djungeln...

• mamma2007

Hejsan!
    Vi har en emmaljunga edge duo combi, vi fick barn i februari (2007) och vi bor i Umeå, körde mycket på landet och efter skogsvägar. Det gick alltid att ta sig fram med den.
    Fungerade super i snö och slask.
    Jag skulle starkt rekomendera den med chassit med metallkorg under!

• zanna80

Tack!Det låter ju som en stabil vagn, den är inte svår att få in och ut ur bilen?
    Men som sagt - vill ju kunna gå med vagnen, oavsett snö eller asfalt..

• buffybus

en emmaljunga edge duo skulle jag rekommendera.. med sport chassit. det är ingen aluminiumkorg men den har vändbart styre och teleskophandtag. jag älskar den vagnen, den funkar iallafall i alla terränger!!!

har ni typ hård o kompakt snö? så man får plöja ordentligt för o komma fram eller?
    med små svängbara så kan jag annars tänka mig att dem skär igenom snön lite.. men då får ju inte snön va för hårt packad.. om du förstår...

ang cerox eller citycross... dem är typ samma bara det att citycrossen är lättare och inte har vändbart styre. så en smaksak..

André ska bli storebror i Juli-09
Svar på tråden Barnvagn i norrland?