• lillamye

vi med tamråttor

här samlas vi alla med tamråttor och delar med och om tips och ider ja om allt.
    jag är ny på tamråtta så jag är nyfiken från burinredning ja till allt möjligt

så här kommer vi tipsa varandra och visa bilder

fler som vill hänga på

älskar mina små prinsessor
  • Svar på tråden vi med tamråttor
  • lillamye

kan väl ändå inte bara va jag som har råttor

• Göteborgsbruden

Jag hänger gärna på, har 12 råttor just nu mellan 1,5 år å 2,5 år

(¯`°?.¸♥ Mamma till Freja ♥¸.?°´¯)
  • lillamye

oj härligt har ju redan kikat på dina sötisar
    min är bara 8-9veckor tro jag.har ni nå bra tips på hur man ska inreda buren?
    dom har en hamsterbur nu men ska köpa ny voljär bur idag och vet inte riktigt hur jag ska inreda den?

vad för bur har ni?
    hur har ni inrett?

gärna om ni har bilder

• lillamye

nu har jag hämtat hem bebisarnas nya bur 60x70x145 undra när dom kan flytta in? måste inreda och så för det finns ju ingenting där inne nu.

• lillamye

oj verkligen inga som har råttor

• elektra1

Har inga råttor just nu. Men har haft råttor i 14 år. inte de senaste 2 åren dock.
    Var även uppfödare av råttor förut. Och importerade råttor från holland och england.
    Siameser och dumbo var mina favoriter.
    Är sugen på råttor igen. Men hittar varken dumbo, siames, eller blå råttor till salu just nu.

• Bollfjord

Jag hade råtta under hela min skolgång. Jag la alltid ner tyg som han fick bädda me. Gosedjur också. Och de sprang han runt me i buren och bäddade på olika sätt. Sen hade vi buren strax under gardinen så en gång när jag vaknat och glömt lägga ner tyg efter att ha gjort rent så hade han dragit ner halva gardinen i buren och låg så fint där. Såg riktigt härligt och gulligt ut :) sen skaffa jag en liten kattunge och dem blev verkligen bästa vänner. Brukade ha råttan lös på golvet och springa av sig så en gång leta jag som sjutton. Då hitta jag tjockis inmyst vid katten. Då låg dem där och myste tillsammans :)

• elektra1
    Bollfjord skrev 2009-03-07 12:01:34 följande:
    Jag hade råtta under hela min skolgång. Jag la alltid ner tyg som han fick bädda me. Gosedjur också. Och de sprang han runt me i buren och bäddade på olika sätt. Sen hade vi buren strax under gardinen så en gång när jag vaknat och glömt lägga ner tyg efter att ha gjort rent så hade han dragit ner halva gardinen i buren och låg så fint där. Såg riktigt härligt och gulligt ut :) sen skaffa jag en liten kattunge och dem blev verkligen bästa vänner. Brukade ha råttan lös på golvet och springa av sig så en gång leta jag som sjutton. Då hitta jag tjockis inmyst vid katten. Då låg dem där och myste tillsammans :)
    känner igen det där med gardinen mina råttor har dragit in ett och annat i burarna.
    En gång blev jag inte så glad, då de hade dragit en min nya dyra fina siden morgonrock. Var stora hål i den. Våran hund älskade att ligga lutad mot våran största råttbur. De sträckte de ut sina små tassar och skulle ha tag i hundens päls. Och hunden tyckte det var såååå skönt att bli kliad av dem. Mina katter var också kompisar med våra råttor. De jagade möss som smet in. Men rörde aldrig våra råttor. De måste känt på sig att de hörde till familjen. De luktade väl annorlunda också, och sen var de inte rädda för katterna, utan gick fram till dem ofta. Då försvinner ju jakten. Det är ju jakten som kattern tycker är kul.
  • Bollfjord

Haha va gulligt :) jag brukade ha min råtta lös ute på gräsmattan på sommaren. Ställde bara ut buren och så höll han sig runt den :) en sommar kom han tyvärr ifrån buren och vi hitta han inte på hela dagen. Så under natten lät jag buren stå uppe på trappen. När jag kom ut på morgonen låg han inbäddad under allt tyg. Han hade även bärt in massa löv från backen så han måste kämpat. Och det bästa av allt.. Katten hade krypit ner i buren! Så där låg dem och sov på morgonen.. Hur katten kom ner är fortfarande konstigt.. Men den va bara kattunge så dem hoppar väl smidigt ner i buren :) dem är ju så ruskigt härliga. Tyvärr tror väldigt många att dem är skitiga och sunkiga av sig. Men dem är ju tvärtom riktigt renliga.

• elektra1
    Bollfjord skrev 2009-03-07 14:12:07 följande:
    Haha va gulligt :) jag brukade ha min råtta lös ute på gräsmattan på sommaren. Ställde bara ut buren och så höll han sig runt den :) en sommar kom han tyvärr ifrån buren och vi hitta han inte på hela dagen. Så under natten lät jag buren stå uppe på trappen. När jag kom ut på morgonen låg han inbäddad under allt tyg. Han hade även bärt in massa löv från backen så han måste kämpat. Och det bästa av allt.. Katten hade krypit ner i buren! Så där låg dem och sov på morgonen.. Hur katten kom ner är fortfarande konstigt.. Men den va bara kattunge så dem hoppar väl smidigt ner i buren :) dem är ju så ruskigt härliga. Tyvärr tror väldigt många att dem är skitiga och sunkiga av sig. Men dem är ju tvärtom riktigt renliga.
    vad gulligt att katten krypit in till råttan. De verkar vara riktiga komipsar.
    Ja många tycker råttor är äckliga. Men då kanske de har sett vilda råttor.
    Och de är inte alltid så fräscha. Mina råtthonor jag hade luktade underbart.
    De har en söt doft i pälsen. Lite blomaktig. Hanarna har inte den doften.
Svar på tråden vi med tamråttor