Bollfjord skrev 2009-03-07 12:01:34 följande:
Jag hade råtta under hela min skolgång. Jag la alltid ner tyg som han fick bädda me. Gosedjur också. Och de sprang han runt me i buren och bäddade på olika sätt. Sen hade vi buren strax under gardinen så en gång när jag vaknat och glömt lägga ner tyg efter att ha gjort rent så hade han dragit ner halva gardinen i buren och låg så fint där. Såg riktigt härligt och gulligt ut :) sen skaffa jag en liten kattunge och dem blev verkligen bästa vänner. Brukade ha råttan lös på golvet och springa av sig så en gång leta jag som sjutton. Då hitta jag tjockis inmyst vid katten. Då låg dem där och myste tillsammans :)
känner igen det där med gardinen

mina råttor har dragit in ett och annat i burarna.
En gång blev jag inte så glad, då de hade dragit en min nya dyra fina siden morgonrock. Var stora hål i den. Våran hund älskade att ligga lutad mot våran största råttbur. De sträckte de ut sina små tassar och skulle ha tag i hundens päls. Och hunden tyckte det var såååå skönt att bli kliad av dem. Mina katter var också kompisar med våra råttor. De jagade möss som smet in. Men rörde aldrig våra råttor. De måste känt på sig att de hörde till familjen. De luktade väl annorlunda också, och sen var de inte rädda för katterna, utan gick fram till dem ofta. Då försvinner ju jakten. Det är ju jakten som kattern tycker är kul.