• Sofia

Kall buffé till 30 årsfest, tips och recept tack

Håller på och planerar mat till min sambos 30 årsfest. Vi har hyrt en lokal och ska ha en kall buffé till ca 40-50 personer. Vill ha tips på vad buffén kan innehålla och även recept om ni har. Som sagt ska maten vara kall och det får inte vara alltför dyra grejer eftersom det handlar om så pass många människor.

• Svar på tråden Kall buffé till 30 årsfest, tips och recept tack
  • NinnaBus

Olika sallader:
    Pasta sallad
    Kycklingsallad
    Skaldjurssallad

Kallskuret och potatissallad, med fruktfat

Ett annat tips med sallad är att lägga alla ingredienser separat i olika skålar och låta gästerna blanda själva på tallriken.
    Lätt om det finns gäster med olika allergier. Alla kan välja det de kan äta.
    Man kan ha sallad, gurka, tomat, paprika, majs, soltorkade tomater, fetaost, champinjoner, knaperstekt bacon, kyckling, skinka, räkor, krabbfish-sticks, olika dressingar, bröd, smör, m.m. Allt i olika skålar...

Annars är hemmagjord smörgåstårta också ett bra alternativ...

• Sofia

det var faktiskt en bra idé med en blanda själv buffé. ska tänka lite på det, tack för ett bra tips :)

• NinnaBus

Har själv använt mig av det... Vi har många olika allergier i släkten så det var ett bra alternativ när vi skulle samlas allihopa... Det blev så mycket enklare med matlagningen på så sätt...

• mångmamma

Hemlagad potatissallad, vanlig och fransk med vinäger/olja istället för majonäs.
    Gör ett par stora rostbiffar själv hemma, låt svalna och skiva tunt.
    Annars tyckte jag att alternativet med blanda-själv-sallad var alldeles lysande, har själv gjort så vid tillfälle.
    Annat alternativ kan ju vara bakad potatis med 3-4 olika röror till, sallad och bröd.

• Repris

Om man gör en "blanda-själv-buffé" så räkna med att det blir dyrare... Folk kommer ta mycket mer bacon, fetaost m.m. och mindre sallad och pasta än om man serverar en färdig sallad.

Olika smörgåstårtot kan vara trevligt, finns massa roliga recept, man behöver inte köra de klassiska som kan vara lite tråkiga...

Kall marinerad fläskfilé med couscoussallad.

Smörgåsbuffé eller landgångar

• Cheriie

Exotisk kyckling, är lätta att göra till många
    Tillaga kycklingklubbor och vingar i ugnen (krydda med grillkrydda och lite curry) lägg i en hög i mitten av ett serveringsfat. Runt om har du massa exotiska frukter, oysallis, kiwi, jordgubbar, papaya, ja allt du får tag på :)
    Servera med en god potatissallad, baguetter och smör
    Enkelt och så ser det jätte fint ut.
    Annars är salladsbuffen en super smart grej, då kan alla blanda som dom vill

• Sofia

Cheriie skrev 2009-02-23 13:27:22 följande:

Exotisk kyckling, är lätta att göra till många Tillaga kycklingklubbor och vingar i ugnen (krydda med grillkrydda och lite curry) lägg i en hög i mitten av ett serveringsfat. Runt om har du massa exotiska frukter, oysallis, kiwi, jordgubbar, papaya, ja allt du får tag på :) Servera med en god potatissallad, baguetter och smör Enkelt och så ser det jätte fint ut. Annars är salladsbuffen en super smart grej, då kan alla blanda som dom vill
    ja kyckling har jag tänkt, det är smidigt att göra och väldigt gott att äta kallt. Gott med massa frukt och sånt till också
  • Sofia

Repris skrev 2009-02-23 13:27:16 följande:

Om man gör en "blanda-själv-buffé" så räkna med att det blir dyrare... Folk kommer ta mycket mer bacon, fetaost m.m. och mindre sallad och pasta än om man serverar en färdig sallad.
    Jo det är klart att man tar mer sånt, det skulle jag själv göra :) Men det är ju väldigt smidigt när man inte vet vad folk har för allergier..
  • ALJO

Arlas italienska buffe gjorde jag en gång, varierade lite efter tycke o smak, pastasallad, kallskuret, verdesås, ruccolapaj, pizzabitar, bröd, ostar, oliver, tapenade osv. Gott var det. Och allt gjorde jag dagen innan.
    www.arla.se/Default____17954.aspx

• Sofia

ALJO skrev 2009-02-23 14:04:28 följande:

Arlas italienska buffe gjorde jag en gång, varierade lite efter tycke o smak, pastasallad, kallskuret, verdesås, ruccolapaj, pizzabitar, bröd, ostar, oliver, tapenade osv. Gott var det. Och allt gjorde jag dagen innan. www.arla.se/Default____17954.aspx
    det var också ett bra förslag :)
  • Klangzzan

Något som jag brukar göra när vi har kall buffé är egen färskost,det är super enkelt och jätte uppskattat. Brukar smaksätta med vitlök,3 peppar,kummin eller chili.
    Sist min sambo fyllde år va vi visserligen inte så många en 25-30 st bara,men då hade jag gjort.

*Fylld kycklingfilé
    *Grillad Fläskfilé
    *Potatis Sallad en med gräddfil och en med vinäger bas
    *Inlagda grillade grönsaker
    *Rostbiff, Salami & Kalkonbröst (köpte jag färdig skivat)
    *Grön Sallad
    *Rosen Bullar
    *Ost,färskost & Smör
    *Olika dressingar (kommer inte håg vilka smaker)
    Allt detta va då kallt
    Hade säkert nått till,men detta vad vad jag kom på just nu

Svar på tråden Kall buffé till 30 årsfest, tips och recept tack