• Maddis

Kraftiga magsmärtor=Niferex???

Hej! Kommer precis från närakuten där jag varit på grund av svåra magsmärtor, vidrig magknip.
    Har knappt sovit en blund inatt pga smärtan. Den kommer i vågor som rullar över en och gör superont.

Jag är i vecka 21 och känner mycket sparkar och så och har inte haft några blödningar eller dyl.
    Läkaren tog en del tester på mig och röntgade även njurarna och gallan och där syntes inget.

Det verkade inte heller som om jag hade urinvägsinfektion och smärtan sitter rätt högt upp i magen.
    Till sist frågade läkaren om jag åt järntabletter och det gör jag(dock inte varje dag mer varannan). Han menade att de kunde orsaka sån kraftig magknip.
    Nu undrar jag bara om nån annan känner igen sig i detta och om det är normalt att få så sjukt ont av Niferex???
    Supertacksam för svar!
    Mvh Maddis

• Svar på tråden Kraftiga magsmärtor=Niferex???
  • t h o w e

Ja, jag fick det när jag åt niferex under min graviditet..
    Blev illamående också.

Kändes precis som den värsta sortens magsjuka.
    Fast utan diarrér och kräkningar.

Men just de där magknipet i vågor samt illamående.

• Pyret08

Det ända som har hänt mig är att jag har blivit väldigt hård i magen... men inte ont..

• Hallonmun

har inte upplevt nån smärta själv, men i bipacksedeln står det att magsmärtor är en vanlig biverkning,

• 22april2009

Jag får riktiga magknip att jag nästan börjar gråta av niferex och då äter jag de varannan dag.

Det växer en Elsa i min mage!
  • Maddis

Tack för era svar!!!
    Jag är också illamående så det kanske är Niferextabletterna som spökar då... men det verkar ju hålla i sig för jag tog dem senast i lördags, hur länge ska det göra så satans ont???? Jag skriker rakt ut när smärtorna kommer, känns som tusen knivar i magen...

Hoppas på bättre tider snart! Inga mer Niferex för mig i alla fall : (
    Kramar

• Hallonmun

Maddis skrev 2009-02-23 13:39:35 följande:

Tack för era svar!!! Jag är också illamående så det kanske är Niferextabletterna som spökar då... men det verkar ju hålla i sig för jag tog dem senast i lördags, hur länge ska det göra så satans ont???? Jag skriker rakt ut när smärtorna kommer, känns som tusen knivar i magen... Hoppas på bättre tider snart! Inga mer Niferex för mig i alla fall : ( Kramar
    Drick så mkt mycket vatten, det borde ge med sig snart. Annars får du nog söka hjälp igen, för då kanske det inte är tabletterna. kanske prova lite proviva el något med för att hjälpa magen att lugna sig, lycka till
  • 22april2009

Jo jag hade också ont flera dagar efter första gången jag provade, och då hann jag ta en tablett. Nu har jag börjat igen efetrsom min hb skönk så mycket på en gång. och de har blivit bättre, men jag har fortfarande ont.

Drack typ 2 stora glas vatten i samband med att jag svalde tabletten. Prova med att ta en paus och sen börja igen. Eller ät så mycket som möjligt som innehåller järn; Blodpudding, cashewnötter, kokta bruna böner, mjällornas järnrikebröd, spenat. Det finns massor som innehåller järn. Hoppas det blir bättre =)

• Maddis

Tack för tipsen Mymfa och Hallonmun! Ja jag behöver ju järnet det känner jag men dem här smärtorna kan inte vara roliga för bebisen heller... Det blir nog till att använda sig av järnrik mat helt enkelt!
    Tack och sköt om er så länge!

• Hallonmun

Maddis skrev 2009-02-23 14:00:05 följande:

Tack för tipsen Mymfa och Hallonmun! Ja jag behöver ju järnet det känner jag men dem här smärtorna kan inte vara roliga för bebisen heller... Det blir nog till att använda sig av järnrik mat helt enkelt! Tack och sköt om er så länge!
    Du kan ju prova en annan mildare järntablett (om du vågar) eller dricka blutsaft, det finns i vanliga mataffärer vid hälsokost. Jag tror inte du behöver oroa dig för bebisen, men det är klart inte kul och att ha ont, och inte bra att oroa sig.
  • Waterlilly

Det kan vara magkatarr du har fått. Jag är i v26 och 3 gånger nu har jag fått en extrem smärta ovanför naveln och in, en ihållande smärta så man nästan mår illa. Idag sökte jag hjälp uppe på förlossningen, men allt såg jättefint ut med bebisen. De anar att jag har magkatarr som är väldigt vanligt under graviditet. Jag köpte losec mups och gaviscon tuggisar att testa med. Hjälper de så vet jag vad jag lider av :)
    Lycka till!

• frökenanna

Jag fick också jätteont i magen av niferex men fick tips att ta bort själva kapseln och det är stor skillnad.

• Mem3

jag har ätit niferex ett tag nu men idag känner jag lite smärta i magen, känner oxå sparkar och buffar, men jag vet inte om det är tabletterna eller för jag städa innan idag dammsög och torkade golvet, har även sprungit i trapperna ner till källaren... så jag hoppas att det går över...för man blir ju lite orlolig..

• Strözzel

Jag fick fruktansvärda magsmärtor av duroferon och fick börja äta blodpudding istället för att få upp järnvärdet.

• Victoris

Jag fick också ont av Niferex. Började ta dom kvällstid, en liten stund innan läggdax med ett stort glas vatten, det hjälpte för mig.

Oscar 080709 + Liten, BF 091013
  • 22april2009

hjälpte mig med att de på kvälltid, men en sak har jag märkt när jag tar den på kvällen så kissar jag som en elefant på natten. Det känns som det aldrig tar slut, nån som har detsamma?

• StinaStina

fick jätte jätte ont efter ca en veckan med Niferex. Var kallsvettig och hade fruktansvärda kramper i några dagar, sen gick det över. Åt Niferex varje dag men utan att järnvärdet steg. När Niferexen var slut skulle jag köpa nya, men så såg jag att jag hade ett helt paket Hemofer hemma, så jag åt av dem istället, och vips så började järnvärdet stiga. Enligt min barnmorska funkar inte Hemofer men Niferex, men det verkar inte så i mitt fall. Hemofer ger mig heller inga problem med magen.

• Lucia1987

Jag vart oxå dålig i magen av niferexen, fick diarre och magknip, det höll på så i ungefär 3 veckor och då tog jag en tablett om dagen.

Nu går det skit bra, känner ingen smärta alls...!

Hur länga har du tagit tabletterna???

• 22april2009

Samma för mig, ju längre jag tagit de desto bättre går det =)

Jag tar varannan dag nu och gjort det i en v, ska börja nästa v med ta varje dag =)

• Lucia1987

Jag har tagit dom sen V.20
    Och mitt järn ¨värde är stabilt nu men BM sa att jag fortfarande måste ta dom tills det e dags..!

Hur går det med er halsbränna da...?
    Min har tagit koll på mig, har prövat allt som går att prova men inget hjälper och jag tycker absolut att rennie tuggtabletter suger..!

Svar på tråden Kraftiga magsmärtor=Niferex???