• vildros

Översittarfasoner

Hej,
    Är det någon som har lust att hjälpa mig?
    Jag har en son som är 9 år som beter sig som en översittare mot sina kompisar, han vill alltid bestämma och har stora problem med att han alltid måste vinna, vara bäst och kan aldrig erkänna att han har fölorat eller gjort fel...
    Ända sedan han var 2 år så har hans pappa och jag pratat, diskuterat och förklarat för honom att man inte alltid måste vinna.
    Han har alltid haft svårt att förlora i spel och dyl men det har blivit något bättre med åren.
    Jag har reagerat många gånger när vi har haft kompisar hemma över att han inte låter den andra spela tex om dom spelar på datorn, han hittar på nya regler för att han ska få spela en gång till och samma sak om man går ut och åker pulka så vill han inte turas om.
    Han är även väldigt "bossig" mot vissa kompisar och har en allmänt dålig attityd.
    Pappan och jag är separerade sedan 5 år tillbaka men vi har en bra relation och pratar med varandra och honom om detta problem.
    Men nu kommer vi ingenstans utan så fort vi nämner något om detta så går han som vanligt bara in i försvarsställning och säger att vi har fel och att det inte alls är så.
    I fredags var han ute och åkte snowracer (hemma hos pappan) med sin allra bästa kompis, boxningsmatch uppstod då min son säger att dom hoppade lika långt och kompisen säger att han hoppade längre, kompisen tröttnade rejält (vilket jag faktiskt kan förstå även om jag inte förvarar att han slåss) och slog till min son i magen varpå mitt barn ska ha slagit tillbaka i ansiktet, sen drogs min son ner och blev bokad i magen flera gånger och kompisen hotade med att han skulle strypa sonen, detta är min son version och går naturligtvis isär med kompisens....
    Min son VÄGRAR nu att prata med sin kompis men jag har sagt att vi ska sätta oss ner, pojkens pappa barnen och jag för att lösa detta även om barnen vägrar...
    Snälla ge mig tips och råd på hur man ska tackla en sådan situation?
    Hur ska jag få mitt barn att förstå att det kommer att vara svårt i framtiden att behålla kompisar om man alltid ska vara bäst?
    Det går inte att prata med honom :(

Kram

• Svar på tråden Översittarfasoner
  • Bondfia

Hej!
    Har samma problem, fast det har lugnat sig lite...

Jag gick en föräldrakurs 2004, "De otroliga åren" med lärobok med samma namn, där vi fick lära oss att fokusera på det positiva, hur lite positivt som nu än fanns, skulle man ge gott om beröm.

Kontentan av det hela var att det beteendet som uppmärksammas - är det man använder! Inte så kul, men jag insåg att jag som så många andra var tyst om han skötte sig, och blev arg om han inte gjorde det. En otrolig skillnad märktes när han fick precisa beröm (inte allmänt "bra" bara alltså), typ, "vad roligt när ni leker så fint och är sams!" I början blev han fundersam över att få beröm , men sedan kunde man få större glädje än nånsin av samspelet med honom!

Låna boken vetja! Allt är inte bra, men mycket!(De otroliga åren-Carolyn Webster Stratton)

• vildros

jag ska definitivt köpa den boken! men vad gör man då om sonen leker med en kompis och man hör att han försöker bestämma och inte vill låta den andra låna något eller spela? känns ju konstigt att ignorera sådant... och vad är det man ska berömma, typ allt?

• Bondfia

Prata med honom innan, det har gjort stor skillnad hos oss, ALLT behövde han vänjas vid innan, redan när han var ett år fick jag säga "om en liten stund ska vi gå in" annars sammanbrott.

Sedan kan du ju prata med honom efteråt också "hur skulle DU känna om nån gjorde så mot dig?"

I vissa fall har jag faktiskt brutit mitt i leken och sagt ifrån, "endera sköter du dig eller så far vi hem/kör jag hem kompisen genast!"

Det kan ta skruv, när man fastnat i ett konstigt beteende, jag har sagt det ibland att "tycker du det är pinsamt att jag lägger mig i, kan du ju alltid välja att uppföra dig" (Dr Phil-snack...)

• Bondfia

Berömmet ja...Beröm ALLT bra beteende, tag inget för givet.
    "Bra att du hjälpte till att duka, då kan vi ju äta fortare, när du nu var så hungrig" Jag sa till kusinerna, "vad roligt att ni leker så fint allesammans, vad kul när alla får vara med!" Kusinerna blev riktigt trevliga! Men man får ju säga exakt VAD det var som var bra, annars fattar de ingenting.

Belöningssystem kan funka, vi har en glasburk/barn med glaskulor i. När man plockat upp i sitt rum, hämtat ved e.dyl, får man en kula, som sedan kan byras mot en krona, kul att ha egna pengar att handla för!

Man måste ju inte hålla på med kulorna jämt, men ibland kan det funka ett tag. Välj nåt som är oemotståndligt för ditt barn!

Svar på tråden Översittarfasoner