• Mandi74

Vad är det "rätt" att låna pengar till?

Har funderat ett tag på vad folk lånar pengar till..
    Anledningen är att vi själva skulle behöva nya möbler bla ny säng och soffa. Det är så dyra grejer så vi känner att det har vi inte råd att köpa utan att spara först.
    Vi var inne på att låna pengar, men sen bestämde vi oss för att låta bli..
    Känns som om vi var kloka som struntade i det..inte kul att ha skulder.

Hur känner ni..vad lånar ni till?
    Anser ni tex att det är rätt att låna pengar så att hela familjen kan åka på semester? Min syster gjorde det, med själv tycker jag inte att det är en bra anledning till att vara skuldsatt i flera år..men vad tycker ni??
    Är jag..(som min syster tycker) trångsynt och snål??

Bara kul att se vad andra tycker..och hur andra resonerar ang det här med att låna pengar..

• Svar på tråden Vad är det "rätt" att låna pengar till?
  • ebben

Vi har bara lånat till huset!
    Inte bil för nästan 200 000kr,inte till husvagnen på dryga 70 000kr.
    ABSOLUT inte till semestrar o möbler................
    Däremot tycker jag det är okej att folk lånar till bilar o såna större grejer!!
    Min man var duktig på att spara så därför hade vi till sånt.............dessutom fick han ett litet arv på 100 000 så det gick till bilköpet.

men nej,till möbler skulle vi INTE låna eller TV eller sånt! Då skulle vi hellre spara.
    Lån är ju sällan speciellt bra,ofta dyra räntor.............

• Jessica24

Det enda jag tycker är OK att låna till är bostaden och bilen.
    Andra saker ser jag som rätt så onödiga att behöva låna till är t.ex. bröllop, utlandsresor osv.
    Kan man inte spara ihop till det så kanske man inte har råd till det heller?!

/Jessica24

• Tulip

Jag skulle bara låna till bostad och ev. till bil.

Själv har jag lån på lägenheten och så studielån förstås, men aldrig att jag skulle låna (eller köpa på avbetalning) till resor eller möbler! Jag kan inte så mycket om räntor, men det brukar väl kunna bli ganska dyrt, eller?

• hjärnladyn

Vi undviker också att låna pengar. De enda lån vi har just nu är våra CSN-lån och studielån är ju i det närmaste oundvikligt. Vi ska också låna pengar till vårt hus som vi snart ska börja bygga, annars försöker vi undvika lån. Oftast blir det ju mycket dyrare att låna än att först spara ihop och sedan handla. Skulle personligen aldrig låna till semester, ny TV eller möbler.

• HeyMama

Personligen tycker jag att folk väl får låna till vad de vill. Vill man låna till en tv så var sågod, inget jag drabbas av

Men vi kommer nog låna till bostad om några år. Vår bil köpte vi kontant eftersom vi hade tur att få en del pengar på skatt mm men annars kanske vi hade lånat till den med.

Jo föresten, vi köpte vår syskonvagn på 2 månaders ränte & avgiftsfri avbetalning. Det är väl ett lån på sätt och vis.

Kramar!

• Ejnie

Man inte bör låna till konsumtionsvaror utan i så fall till bostad, bil och liknande. Saker som man kan säja och lösa lånen

• MrsC

Bostad och bil tycker jag definitivt man kan låna till (jag tycker dessutom man _ska_ låna när man köper bil; på så sätt blir det med påtagligt hur mycket det faktiskt kostar, annars kan man ju lätt tro att det är "gratis", förutom soppakostnaden då). Jag tycker dessutom också att man kan, om man måste, låna till att köpa t ex möbler, men naturligtvis är det mycket bättre att spara i förväg (inte kul att stå med dyra avbetalningar till t ex Ikea...).

Vad gäller semester kan man ju diskutera vad "låna" är; är det att ta ett kontantlån för att kunna betala själva resan, eller inkluderas också inköp gjorda på kreditkort som gör att man sprider ut kostnaden över ett par månader?

• Växjömamma1976

Hej hej!! Såg ditt inlägg i forumet ang att låna pengar! Jag tycker att man kan låna pengar om man är förnuftig o tänker till innan..dvs kan man höja livskvalitén för alla i familjen så varför ska det vara omöjligt? Bankens ränta är ju inte så hög o är man redan kund så brukar de hjälpa en på bästa sätt..Man behöver inte alls bli skuldsatt i flera år! I första hand kan man tänka på de utgiftsposter man har där pengarna "bara rinner igenom" om du förstår vad jag menar. Typ fika på stan, kläder o andra småutgifter som blir hur stora som helst.! Man kanske kan sälja nåt man har som man absolut inte längre behöver/vill ha..då kan man ju unna sej det där lilla extra.

Mitt tips är: att undvik helst låneinstitut med hög ränta (har hört det finns nåt med 24%)..då riskerar man nog mer än vad man vinner tror jag.

Kommentera gärna mitt inlägg om du vill o lycka till!

Sussie29

• Glass
    Jag kan tänka mig att låna till lägenhet, hus, bil, motorcykel och studier.
    Om jag inte har lån på dessa sakerna så kan man låna till husvagn och liknande.
    Jag försöker undvika att sätta mig i en situation som jag kanske inte klarar av om något händer. Då är det bättre att man redan har pengarna som man ska använda.
    Dessutom tror jag att det är lättare att använda lånade pengar än de pengar som man mödosamt har sett växa sig stora.
  • Mandi74

Här verkar de flesta vara eniga..än så länge i alla fall..

Visst avgör väl folk själva vad de ska låna till..jag är bara nyfiken på vad andra tycker och hur andra resonera. Dels då för att vi nyss har haft diskussioner om det här hemma, och dels då för att min syster tyckte vi skulle göra som dom och låna till semestern..
    Men det verkar ju som om de flesta tycker som jag. Började tro att det var jag som var extremt rädd för l och skulder..

Vi bestämde oss för att inte låna pengar till varken möbler eller resa. Min syster och hennes sambo lånade 30000 kr på banken till sin resa, dels då till att betala själva resan och även som fickpengar. Det skulle ta dom 3 år att betala av det..

Sussie29: håller helt klart med dig att låneinstetut är rena pesten..de ska man ju absolut undvi

• cotton

Låna till vad du vill - bara du kan betala för det sedan. Man måste räkna med att amorteringen måste göras varje månad, undantagslöst, och det kan vara nog så jobbigt. Därför är det nog klokast att spara samma summa i några månader för att se om man har råd med amorteringen. Dessutom hinner man få ihop ett litet sparkapital som man kan ha som insats till resan/soffan/bilen.

Vi har billån och studielån. Huslån blir det väl med tiden...

• Manga Is

Jag tycker det är ok att låna till studier och till allt som kan tänkas generera pengar när lånet väl är betalt som till exempel hus eller bil.

Jag tycker också att det är ok att låna pengar till att renovera ett badrum eller liknande om man inte har alla pengarna.

Sedan så tycker jag att det är helt ok att låna till eller köpa på abvbetalning saker som är konsumtionsvaror. Till exempel semester, säng eller vad det nu kan vara. OM man har minst den summan (+vad som går åt till räntor mm.) med pengar på banken.

Jag ska förtydliga mig lite:

Jag tog min ögonoperation på avbetalning för 20.000 kr. Trots att jag egentligen har pengarna på ett sparkonto/fonder. Dels så var räntan och den administrativa kostnaden så låg och dels så tycker jag det är skönare att ha bufferten kvar på banken om något oförutsett skulle hända som det behövs pengar till mer akut (jag skulle dock alltid se till att ha mer än så på banken innan jag lånade). Och med tiden hinner jag ju betala av skulden och ändå ha bufferten kvar. Visst kostar det mig några kronor extra, men jag gillar att ha tryggheten.

För mig känns det viktigt att veta att om något skulle hända så skulle vi kunna sälja bilen och lösa lånet till exempel. Så att jag när jag sålt det som jag lånat till och har löst lånen, inte ligger back.

En ögonoperation går ju inte att sälja, så där gäller det att ha pengar som täcker. (Nu var en operation ändå lönsam för mig sett ur ett längre perspektiv.)

• Åke Vilse

Jag tycker att det är ok att låna till husköp och ev som hjälp vid bilköp dock inte hela summan, men inte till andra saker.

Kan man ändå betala av ett lån varjemånad på tv, möbler osv så borde man först kunna ha sparat det beloppet innan och köpt sakerna kontant.

Tycker jag då...

• Cornflakes

Jag hade inte lånat pengar för att åka på semester- däremot kanske en bröllopsresa, men då ingår det i bröllopsbudgeten och det kan jag tänka mig låna pengar till. Bil och hus också, men inte möbler eller TV/Stereo etc. Vitvaror om det är akut, inte annars.
    Även akuta reparationer av diverse slag kan jag tänka mig låna till.

• dutten

Det är ok att låna till studier boende o kanske bil bilar har ju en tendens att gå ner i värde fort.
    Sen tycker jag det är ok att låna pengar till att betala av krediter till höger o vänster om man nu har gjort den tabben - bättre med 1 betalning än många.
    dutten

• Isfjord

Bostad, renovering/ombyggnad av bostad, bil,motorcykel, båt och studier tycker jag är okej. Övriga prylar är mer tveksamt.

• wellah

vi har lånat till bostad + bil (medlemslån) + studielån.... vi försöker undvika andra lån.....

Svar på tråden Vad är det "rätt" att låna pengar till?