• C Olsson

Borrelia hos barn

Hejsan!

Jag upptäckte detta forum när jag sökte efter info om borrelia och jag vet inte om det redan finns info om borrelia hos barn här i forumet någonstans, men jag ger Er ändå lite info (Obs! Denna info är nog inget för känsliga personer, för här säger dom sanningen!):

www.lymepa.org/Corson_2004_0424_Slides_Handouts.pdf

Och är Ni mer nyfikna på borrelia, så ger jag Er några länkar till:

www.borrelia-tbe.se/

Obs! Missa nu inte bloggen om den nu 2,5 årige, Eriks borreliaresa till Tyskland (svenska läkare missade borrelian!) på ovanstående länk!

borrelia.forum24.se/borrelia.html

sunshine35446.yuku.com/forums/95

Har Ni ytterligare frågor, ställ dom då gärna i något av ovanstående forum, eller fråga borreliaföreningen, för borrelia är en sjukdom "med många ansikten" så det är mycket svårt att ge alla svar här.

• Svar på tråden Borrelia hos barn
  • Kaxelina

Min mellersta flicka fick borrelia förra året. Först sa dom att tvätta rent utslaget men jag åkte till hälsocentralen dagen efter eftersom hon klagade på att det gjorde ont bakom örat (Där utslaget satt). Läkaren visste inte riktigt så han frågade en annan. Hon såg direkt att det var borrelia så det blev antibiotika direkt.

Visste inte ens att hon haft en fästing där men hennes farmor hade tagit bort en någon vecka tidigare men sa inte vart så det kan ha varit där bakom örat.

• C Olsson

Hejsan Kaxelina!

Måste nog tillägga, att en tidigt upptäckt och adekvat behandlad borrelia botas i dom flesta fall. Kåvepenin bör dock inte användas, då detta penicillin inte räcker till om borrelian redan har spridit sig (vilket kan ske tidigt!), och dessutom har Kåvepenin inte effekt på Anaplasma (Ehrlichia), vilket är en rätt vanlig co-infektion, dvs en infektion som man kan få vid ett och samma fästingbett. Obs! Även andra co-infektioner förekommer (det finns info om det på länkarna i inlägget).

Sent upptäckt borrelia botas dock oftast INTE med några veckors antibiotikakur och detta finns det också info om på länkarna i inlägget!

• Kaxelina

Oj då. Hon fick Kåvepenin tror jag och det var för några veckor. Vi har inte gjort något mer sen. Kanske jag skall kolla upp det mera?

• C Olsson

Hej igen!

Om tjejen har fått nya "skumma" symptom efter denna behandling, så bör hon nog kollas upp.

Men är hon fullt frisk nu, så tror jag inte du behöver vara orolig.

Barn har förresten ett "lite annorlunda immunförsvar", vilket innebär att om dom drabbas av borrelia, så botas dom mycket lättare än en vuxen person!

• Kaxelina

Jag har då inte upptäckt några andra symptom. Hon var 4,5 när hon fick borrelia.

• mzetterblad

hej.. har försökt o spåna på nätet lite om fästingar..

Våran hund kom in me fästing imorse, som vi plockade omedelbart, men tydligfen så hade han en till som vi aldrig hittade förän den va så full att den släppte självmant.
    Nu är det så att våran son hittade den på golvet och skulle PRECIS stoppa den i munnen när hans pappa såg det o slog den ur näven på han..

Men vad händer om ett barn på snart 2 år, smaskar i sig en fästing? Hitta inget om det på nätet nämligen...

♥ (¯`°?.¸ ♥ William 070824 ♥¸.?°´¯) ♥ - Min Prins ♥
Svar på tråden Borrelia hos barn