Pizzasallad recep sökes
ja som rubriken ska göra pizza sallad på vitkål villa ha era bästa recept på det vet inte riktigt hur man gör
Tack Therese
ja som rubriken ska göra pizza sallad på vitkål villa ha era bästa recept på det vet inte riktigt hur man gör
Tack Therese
PIZZASALLAD 4 port
400 g vitkål
hett vatten
½-1 pressad citron
1-1½ dl paprikasallad från burk
? Strimla vitkålen fint. Lägg den i hett vatten, låt den koka upp och slå sedan bort vattnet.
? Fukta vitkålen lätt med citron så håller sig salladen upp till 6 dagar i kylskåpet.
? Blanda vitkålen med paprikastrimlor. Salladen ställs kallt innan den serveras. Den blir godare om den får stå och dra några timmar eller över natten.
Kanske inte direkt pizzasallad men så här brukar jag göra den:
Finriven vitkål
krossad ananas
svartpeppar
ättika
Ättikan behöver inte blandas ut med något för ananasen har juice med sig och är söt i sig.
Bästa receptet ![]()
Det här behöver du :
1 liter kokande vatten
½ vitkålshuvud
1½ dl solrosolja eller annan matolja
5 msk vitvinsvinäger
½ dl vatten
1 msk strösocker
2 msk oregano
2 tsk salt
1 krm finmalen svartpeppar
GÖR SÅHÄR :
Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat. Lägg all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Låt rinna av! Använd nu en rymlig plastbunke med tätslutande lock och häll ner salladen. Vispa ihop alla ingredienserna till dressingen i en skål och slå över salladen. Blanda väl! Låt svalna i rumstemperatur. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet 5-7 dagar!
Jag gör oxå så men jag har italiensk salladskrydda på oxå!! Man ska slå kokande vatten på kålen för den ska bli lite mjuk. Smakar precis som på pizzeria om man gör så här!!
Finriven vitkål
salt socker
svartpeppar grovmalen
ätika
mat olja
dem blandar ca väntar 20 muniter för goda smaker
vitkål strimmla den sen ha i grekiskdressning i pulver form som man blandar ut med vatten o matolja.
Jag slakar den aldrig med kokande vatten (tycker den ändrar smak då), istället saltar jag den lite, låter stå och knådar den rejält. Eller rättare sagt - låter maken knåda den, han är starkare i händerna än vad jag är
Sedan slår jag i lite ättika eller vinäger, vatten, olja och peppar.
åå tackar för alla recept här ska göras sallad
Detta är jättegott! Smakar som på pizzeria!
Tid: 20min + ½ dygn i kylen
4 port.
-Ett litet vitkålshuvud (ca 7dl när den är strimlad)
-2msk olivolja
-1 ½ msk vitvinsvinäger
-½ tsk salt
-2 krm grovmalen svartpeppar
Strimla vitkålen. Detta kan göras med kniv för hand eller i matberedare.
Om du vill ha mjuk och saftig pizzasallad, som på en pizzeria gör då så här: Stöt vitkålen, gärna med en stöt (som man brukar använda i en mortel, se bild nedan). Eller också kan man "knåda" vitkålen med händerna.
Häll över olja, vinäger, salt och peppar och rör om. Smaka av. Tillsätt ev. mer av ovanstående ingredienser efter smak.
Låt stå i kylskåp, gärna ½ - 1 dygn innan servering, men minst 2 timmar.
Smaklig måltid!!!