• Tezza81

Pizzasallad recep sökes

ja som rubriken ska göra pizza sallad på vitkål villa ha era bästa recept på det vet inte riktigt hur man gör
    Tack Therese

• Svar på tråden Pizzasallad recep sökes
  • Hitta Nemo

PIZZASALLAD 4 port

400 g vitkål
    hett vatten
    ½-1 pressad citron
    1-1½ dl paprikasallad från burk

? Strimla vitkålen fint. Lägg den i hett vatten, låt den koka upp och slå sedan bort vattnet.

? Fukta vitkålen lätt med citron så håller sig salladen upp till 6 dagar i kylskåpet.

? Blanda vitkålen med paprikastrimlor. Salladen ställs kallt innan den serveras. Den blir godare om den får stå och dra några timmar eller över natten.

• maximum

Kanske inte direkt pizzasallad men så här brukar jag göra den:

Finriven vitkål
    krossad ananas
    svartpeppar
    ättika

Ättikan behöver inte blandas ut med något för ananasen har juice med sig och är söt i sig.

• Barbabok

Bästa receptet

Det här behöver du :
    1 liter kokande vatten
    ½ vitkålshuvud
    1½ dl solrosolja eller annan matolja
    5 msk vitvinsvinäger
    ½ dl vatten
    1 msk strösocker
    2 msk oregano
    2 tsk salt
    1 krm finmalen svartpeppar

GÖR SÅHÄR :
    Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat. Lägg all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Låt rinna av! Använd nu en rymlig plastbunke med tätslutande lock och häll ner salladen. Vispa ihop alla ingredienserna till dressingen i en skål och slå över salladen. Blanda väl! Låt svalna i rumstemperatur. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet 5-7 dagar!

Jag är med parvel
  • Skottan

Jag gör oxå så men jag har italiensk salladskrydda på oxå!! Man ska slå kokande vatten på kålen för den ska bli lite mjuk. Smakar precis som på pizzeria om man gör så här!!

wero73 skrev 2009-02-23 18:44:11 följande:
    Bästa receptet
    Det här behöver du :1 liter kokande vatten½ vitkålshuvud1½ dl solrosolja eller annan matolja5 msk vitvinsvinäger½ dl vatten1 msk strösocker2 msk oregano2 tsk salt1 krm finmalen svartpeppar
    GÖR SÅHÄR :Strimla vitkålshuvudet med osthyvel för bästa resultat. Lägg all salladen i ett durkslag. Koka upp vattnet & häll det över salladen. Låt rinna av! Använd nu en rymlig plastbunke med tätslutande lock och häll ner salladen. Vispa ihop alla ingredienserna till dressingen i en skål och slå över salladen. Blanda väl! Låt svalna i rumstemperatur. Förvara sedan i kylskåp! Hållbarhet 5-7 dagar!
  • Barbabok
    Skottan skrev 2009-02-23 19:37:57 följande:
    Jag gör oxå så men jag har italiensk salladskrydda på oxå!! Man ska slå kokande vatten på kålen för den ska bli lite mjuk. Smakar precis som på pizzeria om man gör så här!!
    Ja precis, supergod är den, jag blandar i lite morot men det är valfritt förstås
    Jag är med parvel
  • aziz

Finriven vitkål
    salt socker
    svartpeppar grovmalen
    ätika
    mat olja
    dem blandar ca väntar 20 muniter för goda smaker

• juncia82

vitkål strimmla den sen ha i grekiskdressning i pulver form som man blandar ut med vatten o matolja.

• Rigmor Mortis

Jag slakar den aldrig med kokande vatten (tycker den ändrar smak då), istället saltar jag den lite, låter stå och knådar den rejält. Eller rättare sagt - låter maken knåda den, han är starkare i händerna än vad jag är

Sedan slår jag i lite ättika eller vinäger, vatten, olja och peppar.

• Flurran

Detta är jättegott! Smakar som på pizzeria!

Tid: 20min + ½ dygn i kylen
    4 port.

-Ett litet vitkålshuvud (ca 7dl när den är strimlad)
    -2msk olivolja
    -1 ½ msk vitvinsvinäger
    -½ tsk salt
    -2 krm grovmalen svartpeppar

Strimla vitkålen. Detta kan göras med kniv för hand eller i matberedare.

Om du vill ha mjuk och saftig pizzasallad, som på en pizzeria gör då så här: Stöt vitkålen, gärna med en stöt (som man brukar använda i en mortel, se bild nedan). Eller också kan man "knåda" vitkålen med händerna.

Häll över olja, vinäger, salt och peppar och rör om. Smaka av. Tillsätt ev. mer av ovanstående ingredienser efter smak.

Låt stå i kylskåp, gärna ½ - 1 dygn innan servering, men minst 2 timmar.

Smaklig måltid!!!

Svar på tråden Pizzasallad recep sökes