• M girl

Cupcake kris, hjälp någon ! ;-)

När jag gör cupcakes så blir inte frostingen tillräckligt tjock så man kan spritsa den snyggt. Den stelnar inte bra heller. Jag gör precis som recepten säger men det blir inte bra, 100 kg florsocker hjälper inte.

Någon Cupcake expert som kan råda bot?

• Svar på tråden Cupcake kris, hjälp någon ! ;-)
  • skorpionen80

Vad gör du för frosting?

• M girl

Jag har gjort två olika, en med philadelfia, smör, honung och citron (och massa florsocker). Och en med sockerlösning, vaniljsocker och florsocker.

• Queequeg

Lå frostigen så kallt en stund innan du ska spritsa den. Cream cheese frosting kan bli lite lös om osten och smöret har blivit för mjukt.

Sockerlösning menar du sockerlag då? En sådan lag bara på florsocker och sockerlösning låter inte som att det kan bli en fast frosting, Låter mera som enform av runny icing.

• M girl

Queequeg skrev 2009-02-23 19:37:35 följande:

Lå frostigen så kallt en stund innan du ska spritsa den. Cream cheese frosting kan bli lite lös om osten och smöret har blivit för mjukt. Sockerlösning menar du sockerlag då? En sådan lag bara på florsocker och sockerlösning låter inte som att det kan bli en fast frosting, Låter mera som enform av runny icing.
    Jo jag förstod efter hand att man nog bör låta cream cheese frostingen stå kallt ett tag. Jag var nog för ivrig.

Men med andra förstod jag inte vad som gick fel, Det stod rör i 10 min till den bildar hårda toppar och spritsa sedan. Men inte tusan blev det hårda toppar. Mycket märkligt.
  • Kenzie

Glömde du äggvitorna?

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • M girl

Kenzie skrev 2009-02-23 19:54:29 följande:

Glömde du äggvitorna?
    Hej Darling !!!
    Kul att höra av dig. Nej jag glömde dom inte. Låt höra ett expertråd från min raring om mina misslyckade cupcakes.
  • Queequeg

Det gäller att man har en riktigt ren bunke när man ska vispa äggvitor. De ska först vispas till ett hårt skum sedan är det viktigt att man har i sockerlagen i en tun stråle och att man vispar ordentligt.

• tomcar1

Hej !
    jag bara undrar vad det är för skillnad på muffins och cupcakes ? Är det toppingen/frostingen ?
    /tomcar1

• skorpionen80

tomcar1 skrev 2009-02-23 21:20:18 följande:

Hej ! jag bara undrar vad det är för skillnad på muffins och cupcakes ? Är det toppingen/frostingen ? /tomcar1
    Nej, det är olika recept, så att säga. Har själv aldrig smakat cupcakes, men de sägs vara sötare och inte lika fluffiga som muffins.
  • tomcar1

Var kan man hitta cupcakes-recept då ? Jag gillar att baka sådana typer av bakverk : )

• Queequeg
    tomcar1 skrev 2009-02-23 22:07:14 följande:
    Var kan man hitta cupcakes-recept då ? Jag gillar att baka sådana typer av bakverk : )
    I cakcaketråden finns det två receptbloggar med cupcakes recept. Sedan så har jag några på min blogg på min sida
  • M girl

Queequeg skrev 2009-02-23 20:42:57 följande:

Det gäller att man har en riktigt ren bunke när man ska vispa äggvitor. De ska först vispas till ett hårt skum sedan är det viktigt att man har i sockerlagen i en tun stråle och att man vispar ordentligt.
    Ok, ja jag gjorde nog fel låter det som. För idag har dom fortfarande inte stelnat de första jag bakade). Men den andra satsen har börjat bli ganska stel nu.
Svar på tråden Cupcake kris, hjälp någon ! ;-)