• Alvi

Ni tjejer som gör typiskt killiga saker och tvärtom??

Hihi, jämställdhet är väl kanske inte världens bästa rubrik, men skitsamma....

Jo, alltså såhär, i vår familj är det JAG som fångar spindlar och slänger ut dem och det är JAG som tittar på skräckisar utan att blinka (min man håller alltid för ögonen när det blir läskigt)....

Min man å andra sidan är den som oftast står vid spisen....

Vad gör ni och era kära som inte är "som det ska"....?

Kanske är det kvinnorna som byter däck på bilen? Och mannen som är händig vid symaskinen?

• Svar på tråden Ni tjejer som gör typiskt killiga saker och tvärtom??
  • Joker

Jag står för cykelreparationerna, får också fånga spindlarna och div andra kryp som tagit sig in.

• Linsen

Jämnställdhet är väl en bra rubrik om man tänker på att våra barn växer upp och ser tjejer göra saker som klassats typiskt manliga förr, eller tvärtom!

Vi har i o f s inte delat upp saker och ting så att antingen den ena eller den andra sköter vissa saker, däremot så byter jag gärna däck på bilen om det är så att det är dags och jag är den som har tid över.
    Likaså kan maken sätta sig och laga t ex trasiga byxor om det behövs.

• tyrasmamma

jag skruvar ihop möbler vi köper, lagar cyklar och föser ut getingar om det behövs.
    medans min man diskar.
    resten gör vi lika mkt.

• Åke Vilse

Min make gör inga hushållssysslor eller andra "tjejgrejor, men jag gör de "killsaker" som behöver göras om det bara är jag som har tid eller finns hemma.
    Ex meka cykel, byta däck, laga saker osv.

Själv är bäste dräng!

• Cuthalion

Jag gör det som behöver göras, fast jag skruvar hellre ihop möbler och byter däck än att jag ställer mig och diskar

• Cotterpin

Jag tar hand om krypen, jag fixar möblerna (iof mest för att jag inte litar på att han gör det lika bra/snabbt *fnissa*)och jag kör bilen och fixar med den.
    Min man dammsuger och diskar :)

• Björkeli

Det finns en syssla som min sambo har som är sk kvinnligsyssla o det är att han ALLTID diskar. Annars delar vi på det mesta här hemma.

Meka med bilar är inte min syssla direkt o då jag inte har körkort eller bil har jag inget behov av att lära mig. Vet att jag kan byta däck... men...
    Jo, just det ja. Det är jag som monterar in o ut bilbarnstolarna, så liiite hjälper jag till inom bilvärlden.

När jag var ensamstående fixade jag allt som behövdes själv. Nu har jag märkt att sambon gärna gör vissa saker som jag gärna gjort innan. Det brukar dock lösa sig ändå, då sambon kommer med huvudbry o jag får ta över!

• Utopia

Hm, kanske det inte riktigt passar in i mans-syssla, men "here goes" ändå Det är jag som är naturmänniskan av oss, som vill campa, tälta, fiska, och som känner till naturen och som älskar att vara ute i friska luften på alla sätt, och oavsett väderlek. Regnar det så tar jag garanterat med lillen ut och "kollar in" naturen och alla växter och djur. Min kille tycker bara det blir geggigt, jobbigt och omständigt, och då ska man hålla sig inne. Booooring!

• Björkeli

Utopia: Du kan få låna min sambo nästa sommar!

• Storm07

Hos oss är det jag som är händigast, jag skruvar och snickrar. Min man kunde inte ens hänge upp en duschdraperistång när vi träffades. Men nu har jag träningsläger för min man. Han behöver lära sig eftersom vi har ett helt hus att renovera!

Det är även jag som är datanörden i familjen. Behöver något installeras eller
    konfigureras är det mig man ropar på.

Det är även jag som ser till att däcken blir bytta etc med bilen. Iofs kör jag till en firma som gör jobbet åt mig, men ändå!

Svar på tråden Ni tjejer som gör typiskt killiga saker och tvärtom??