• Anonym

Magen helt paj efter penicillin - vad gör man?!

Jag avslutade för ett par veckor sedan en penicillinkur, och nu är min mage helt utslagen/ur balans! Får ont i magen när jag äter, samt får gaser (och de luktar för j*vligt).

Jag har läst att penicillin slår ut de goda bakterierna i magen, så antagligen är det det som har hänt.

Känner någon igen sig? Några tips på hur jag kan få ordning på magen igen?

• Svar på tråden Magen helt paj efter penicillin - vad gör man?!
  • senixxa

finns olika provia drycker med "bra bakterier" i drick sånt eller dofilius fil så får du rätt på magen igen

• MissLillan

a-fil och proviva tror jag på, innehåller ju båda goda bakterier.

• pigglet

Proviva innehåller massor av goda bakterier! Norrmejerier har även Hälsofil.

• Anonym

Tack för tipsen! Grejen är att jag har druckit Proviva varje dag i ca två veckor, men märker absolut ingen skillnad! Hur lång tid ska det ta egentligen?

• pigglet

Kanske du skulle undvika mjölkprodukter? Det rekomenderar man ju till barn som haft magsjuka. Och skippa alla fullkornsprodukter...

Skonsam mat: Potatis, ris, kokt fisk och kokt kött, vitt bröd, banan, rivet äpple, blåbärssoppa, kokta morötter, kokt ägg, rostat bröd.

• Anonym

Älsklingsbarn - skippa mjölkprodukter efter magsjuka? Det har jag aldrig hört? Hur länge då, vet du det?

• pigglet

Ett par veckor. Magen kan tillfälligt få problem att tåla just mjölk.

• StrawberryDaquiri

Måste alltid ta mina penicillintabletter tillsammans med hälsofil eller A-fil, annars blir min mage helt knäpp! Hoppas din ordnar till dig snart!

• StrawberryDaquiri

Sig* ska det förstås stå, inte dig :)

• Anonym
    pigglet skrev 2009-02-23 21:23:59 följande:
    Ett par veckor. Magen kan tillfälligt få problem att tåla just mjölk.
    Vet du om det gäller ALLT som innehåller mjölk? Har ätit en hel del choklad på sistone (aja baja ) - vet du om det kan påverka?
Svar på tråden Magen helt paj efter penicillin - vad gör man?!