• Pretty in scarlet

Fler som fått knöliga bröst?

Har normalt sett knöliga bröst, men nu när jag är gravid i fjärde månaden så är de verkligen jätteknöliga! Särskilt ena bröstet är hårt och stora platta knölar. Kan det bli så under graviditet?

Var på mammografi för 5 månader sedan och allt såg helt normalt ut då.

• Svar på tråden Fler som fått knöliga bröst?
  • sweet86

jag har knölar i mina bröst som är fruktansvärt ömma, är dina det??
    Har en känsla av att jag är gravid.

• emmalisa

Det är h e l t normalt! Vissa får hårdare och knöligare bröst än andra under graviditeten, precis som att vissa männsikor har knöligare bröst normalt sett än andra utan att det skulle vara förändringar. En tumör är normalt inte platt och hård utan mer rund/el. spolformad och "rullande". Normala "bröstkörtelknöligheter" är just platta och hårda och ofta lite ömma, speciellt när du är gravid naturligtvis.

• emmalisa

Vill tillägga att man dessutom kan vara markant "knöligare" i ena bröstet än andra utan att det är onormalt!

• Pretty in scarlet

emmalisa: Tack för info. Men jag tycker att de vanliga knöligheterna i mina bröst är just spolformade knöligheter. Tittar man på bilder på normal körtelvävnad så ser det ut som ett "nät" av spolformade strukturer liksom. Så sa min läkare att brösten skulle vara normalt...

• Pretty in scarlet

Det som är nytt nu är att knöligheterna är större och att det finns hårdare partier i brösten som känns platta.

• emmalisa

Även normal körtelvävnad kan se lite spolformad ut och de hårda platta nya körtlarna är definitivt normala. Sådana fick även jag när jag var gravid. Du har ju dessutom nyligen genomgått en mammografi väl? Är du fortfarande orolig, bör du vänta till efter du har ammat klart med ny undersökning. Det är nästan omöjligt att känna onormala förändringar när du är gravid/ammar.

Pretty in scarlet skrev 2009-02-24 12:00:18 följande:

emmalisa: Tack för info. Men jag tycker att de vanliga knöligheterna i mina bröst är just spolformade knöligheter. Tittar man på bilder på normal körtelvävnad så ser det ut som ett "nät" av spolformade strukturer liksom. Så sa min läkare att brösten skulle vara normalt...
  • marion28

Får jag hoppa in här o fråga en sak då? Till emmalisa: Är det normalt att bara ena bröstet känns ömt o knöligt oxå? Vid en graviditet alltså.

Svar på tråden Fler som fått knöliga bröst?