• EllyQ

Hatar att bada i baljan - hur göra med babysim??

Har en dotter som är nio veckor gammal som alltid gastar för fullt när vi badar henne i badbaljan. Vi tar alltid tempen och vattnet håller 37 grader. Det är samma sak varenda gång vi har badat henne, och hon är upprörd en lång stund efteråt, trots att jag försöker göra stunden mysig genom att torka henne, pyssla med henne och ge massage.
    Jag har anmält oss till babysim som startar om en månad, men nu börjar jag oroa mig att det inte kommer att fungera och att hon kommer ogilla det lika mycket. Någon med samma erfarenhet som fått det att lösa sig? Hur göra för att få henne att vända? Vill så gärna att hon ska bli van vid vatten och tycker babysim verkar vara så bra för det, men givetvis inte om hon kommer att ogilla det...
    Måste bestämma mig snart om hur jag ska göra för jag måste betala in kursavgiften...
    Snälla ge mig råd

• Svar på tråden Hatar att bada i baljan - hur göra med babysim??
  • Tant Green

Vi hoppade över det där med babysim bl.a för att dottern bara gallskrek när hon var i vatten Men när hon var runt 1 år började hon älska att bada och nu åker vi ofta till badhuset, fast vi aldrig har gått på någon kurs. Så det är ju inte kört även om de inte gillar vatten direkt från början

• Maxbox

Vår son hatade att bada i badbalja också, så jag började duscha med honom istället. Första gången var ingen höjdare, men jag ammade honom i duschen och andra gången gick det bättre. När vi väl började med babysim var han 3,5 månad och det var inga problem i bassängen. Dessutom hade vi ju stor fördel av att han var van att duscha eftersom man måste duscha av bebisen efteråt.

Nu gillar han badbaljan=)

• EllyQ
    Svar på #2
    Tack Paddy! Då finns det lite hopp i alla fall. La du honom på golvet i duschen hemma eller duschade du med honom i famnen?
  • idolf

Vår son hatade också sin balja, tillslut gav vi upp. Fick tips av en granne att prova med diskhon, och se det funkade fint!

• Blue Bear

Sonen hatade bada tills vi provade badinlägg.. och där låg han helt stilla, nöjd och glad.. 2 dagar efter ar det första babysimmet och det funkade kanon.. nu ääääääääälskar han allt som har med vatten att göra.

• Joci

Vi badar vår dotter (nu 4 månader) i badkaret, har en badhjälp. Hon älskar att bada, sprattlar och skvätter! Glad
    Så var vi uppe hos min mamma en vecka och de har inget badkar. Istället fick vi bada lilltjejen i en balja. Hon avskydde det! Vi fick ta upp henne nästan på en gång.
    Det kan ju vara så att din dotter bara inte gillar baljan. Hon kanske kommer gilla babysimmet bättre där hon kan röra på sig mer.

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • EllyQ
    Svar på #5
    Vad är badinlägg? Är det en sån "ställning" som man stoppar i baljan?
  • hic sunt leones

Våran son gillar inte heller badbaljan, och absolut inte med badinlägget. Han sparkar mycket och slår då i kanten. Men stora karet älskar han om vi badar med!

• salamanca

Inget fungerade på vår son tills babysim läraren sa att vi skulle prova med att jag ( mamman ) satte sig i badkaret & ammade honom. Efter 3 gånger så skrattade han & kan bada med maken.
    Vi har inte börjat något sim ännu men kommer att få övningar att göra dagligen i badkaret innan kursen börjar ( alla bebisar skall göra detta )

Hör med simlärare om övningar & tips. Men testa att sätta dig i badkaret & amma =)

• Moniqe1979

prova med lite kallare vatten typ ner till 34 kanske. Min kille gillade inte alls för varmt vatten men när vi sänkte temperaturen till ungefär samma som vi tycker är behagligt så började han älska badet och babysimmet är underbart tycker han. (inne på 3e terminen)

• salamanca

Ja, & min kompis son fick de köra lite varmare vatten till.
    Att ha en trasa på ryggen som man häller upp varmt vatten på hela tiden funkar också bra ( när han ligger mage mot mage & ammar )

• Maxbox

Jag duschade själv först, och torkade av mig, sedan höll jag i honom i duschen. Tror det var rätt avgörande att jag ammade honom i duschen första gången för att han skulle vara avslappnad därefter. Men det kan vara en god idé kanske att lägga bebisen på en handduk och duscha så. Prova dig fram.

Någon föreslog att ha lite svalare vatten i badbaljan. Vi har numera ca 34 grader istället för 37 och som sagt så gillar han baljan numera. Det kanske kan vara en idé att testa också.

Men jag tycker verkligen ni ska gå baby sim. Det är jättemysigt och de får sån frihet i vattnet.

• dommino

Hej. När vår dotter var bebis gillade hon inte heller badbaljan, så vi var lite oroliga för babysimmet som vi anmält oss till. Men till vår stora glädje och förvåning så gick det jättebra i bassängen ! Åkte dit på drop in veckan innan första lektionen skulle vara, så då hade vi ju provat innan...

• EllyQ
    Svar på #13
    Tack Dommino! Det låter ju hoppfullt
Svar på tråden Hatar att bada i baljan - hur göra med babysim??