• Alle

Skolassistent?

Jag har sett en tjänst som verkar ganska intressant, men vill veta mer om arbetsuppgifterna.
    Jobbet är som skolassistent på en gymnasieskola - någon som vet? Kanske någon som jobbar som skolassistent till och med??

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Skolassistent?
  • ajmaj

Jag jobbar på gymnasium, som adminstrativ handläggare. Det är inte säkert att du som skolassistent gör riktigt samma saker som jag, men det är ju en rent administrativ tjänst.
    Jag sköter registering av elever och dokumentation av betyg, studieplaner osv.
    Rapportering till CSN. Frånvarohantering.
    Sen sköter jag ekonomi och löner, men det tillhör kanske inte vanligheterna att skolassen gör det.
    Troligtvis får du även vara "ansiktet utåt", dvs svara i telefon och liknande uppgifter.
    Det är rätt vanligt att man blir lite "allt-i-allo" och får väldigt varierande arbetsuppgifter.

Jag tycker det är ett superkul jobb, och jag gillar att ha elevkontakt. De kommer ju ofta in till mig när de behöver fråga nåt om sina betyg eller poäng osv.

• ajmaj

Gjorde lite detektivarbete, och med tanke på var du bor och vilka skolass-tjänster som finns uppe, så kan jag gissa vilken tjänst det handlar om. :)

Det låter som en bra tjänst, och om du är intresserad av administrativt arbete och elevkontakt så ska du absolut söka!

Det är väldigt varierande att jobba på en skola. Om man får bra elevkontakt blir man lätt lite av en "kurator", många tycker det är jobbigt att gå till skolkuratorn och prata, det är mer avslappnat att bara slinka in till mig liksom.
    Räkna med ordentliga arbetstoppar i början av juni (då slutbetygen för åk 3 ska ordnas) och strax efter jul (då terminsbetygen ska in).

Vet inte vilka program de använder just på den skolan, men vanligt är ProCapita (elevregister), Skola24 (frånvaro) och NovaSchem (schema).

• Alle

ajmaj - TACK så jättemycket! Du gav mig precis den info jag sökte.

Jag jobbar idag som avtalsadministratör/samordndare inom fastighetsbranschen.
    Gillar när det händer saker, jobbar idag med mycket eget frihet under ansvar.  Är utrpräglad administratör och har hand om all administration (löpande stansning såväl som bokslutsarbete och tidsredovisning) på ett uppdrag med 6 personer förutom jag.

Känner att det börjar bli dags att göra något annat och tänker i vilket fall söka tjänsten.

Jag har faktiskt gått själv i den aktuella skolan

• ajmaj

Det låter som att du vore klippt och skuren för tjänsten! :)
    Man måste verkligen gilla att ha många bollar i luften (klyscha, men sant) och kunna ta eget ansvar.
    Nu är det säkert en hel expedition på den här skolan (brukar vara det på kommunala skolor), och då är du ju inte ensam om alla arbetsuppgifterna.
    Jag jobbade tidigare på en friskola, där jag var i princip den enda administrativa personen, och nu på det kommunala gymnasium där jag jobbar är vi 5-6 pers. Alla gör ju inte samma sak, men det finns hela tiden back-up och folk att fråga.

Lite kul att du gått i den skolan, då kommer du säkert träffa på en del av dina gamla lärare! :)

Lycka till!

• Alle
    ajmaj skrev 2009-02-24 13:23:34 följande:
    Det låter som att du vore klippt och skuren för tjänsten! :)Man måste verkligen gilla att ha många bollar i luften (klyscha, men sant) och kunna ta eget ansvar.Nu är det säkert en hel expedition på den här skolan (brukar vara det på kommunala skolor), och då är du ju inte ensam om alla arbetsuppgifterna. Jag jobbade tidigare på en friskola, där jag var i princip den enda administrativa personen, och nu på det kommunala gymnasium där jag jobbar är vi 5-6 pers. Alla gör ju inte samma sak, men det finns hela tiden back-up och folk att fråga.Lite kul att du gått i den skolan, då kommer du säkert träffa på en del av dina gamla lärare! :)Lycka till!
    Tack så mycket!

Då jag har väldigt bra arbetsförhållanden tidsmässigt och resemässigt så är det en viktig del. Jag bor ju själv i kommunen och har barn på dagis.

Vad har du för arbetstider?
  • ajmaj

Jag arbetar 8-16.45, slutar 16 på fredagar (15 på sommaren).
    25 dagars semester som främst ska tas ut på sommaren.
    Det GÅR såklart att få ledigt andra tider också, men det beror ju på om nån annan kan hoppa in för en.

Lärarna här har ferietjänst, dvs ledigt alla lov. Det är nog inte så vanligt att administrativ personal har det - tyvärr..

Jag tror det är en klar fördel för dig själv att du bor i kommunen, då har du ju lite koll på hur det hela är uppbyggt osv.
    Jag bor inte i samma kommun som min arbetsplats, och i början var det superjobbigt. Jag hittade inte till kommunhuset och hade noll koll på vem som gör vad i kommunen.
    Du får ju lite "gratis" så att säga.

Hade tänkt tipsa om var du ska lägga dig lönemässigt, men vet inte riktigt vad skolassar tjänar generellt sett. Men du kan säkert kolla med facket (SKTF) och få ett hum om det. Kan tänka mig att det ligger mellan 18-23000.
    Det beror ju såklart också på vad som ska ingå i din tjänst, mer ansvar betyder ju oftast högre lön.

• Alle

Tack för tipsen.
    Jag jobbar idag 7-16, med möjlighet att jobba hemifrån, vilket är guld värt.

Gällande lön så kollade jag faktiskt på en jättebra sida i går kväll och skolassistenter i Stockholm har ca 23.000 i månaden. Är redan medlem i SKTF så det är till och med redan rätt fackförbund

• ajmaj

Åh, möjlighet att jobba hemifrån skulle jag också vilja ha.. Hittills under mina sju år inom skolvärlden så har det aldrig funkat. Problemet är oftast att de program man använder bara finns lokalt på skolan. Och så måste man vara tillgänglig för elever när de vill ha hjälp.
    Men beroende på vad du kommer ha för arbetsuppgifter så kommer det kanske funka på "din" skola.

• elvatolv

Hej, hittade denna tråden då jag också är intresserad av att jobba som skolassistent/skoladministratör. Det verkar jättekul och jag har sökt en del här nere i Skåne. Det verkar tyvärr svårt att komma in i kommunen om man inte redan jobbar där. Kommunanställda har väl förtur på tjänster.

Alle - Hur har det gått? Fick du tjänsten?

• Alle
    HappyLit skrev 2009-05-15 20:31:57 följande:
    Hej, hittade denna tråden då jag också är intresserad av att jobba som skolassistent/skoladministratör. Det verkar jättekul och jag har sökt en del här nere i Skåne. Det verkar tyvärr svårt att komma in i kommunen om man inte redan jobbar där. Kommunanställda har väl förtur på tjänster.Alle - Hur har det gått? Fick du tjänsten?
    Nä, jag fick inte det Det var typ 500 sökande!
  • elvatolv

Synd... Oj, är det så många sökande. Inte konstigt man inte blir kallad på intervju ens. Får nog ta och bege mig dit och presentera mig live. Kan det hjälpa tro?

Svar på tråden Skolassistent?