• Alle

Skolassistent?

Jag har sett en tjänst som verkar ganska intressant, men vill veta mer om arbetsuppgifterna.
    Jobbet är som skolassistent på en gymnasieskola - någon som vet? Kanske någon som jobbar som skolassistent till och med??

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Svar på tråden Skolassistent?
  • ajmaj

Jag jobbar på gymnasium, som adminstrativ handläggare. Det är inte säkert att du som skolassistent gör riktigt samma saker som jag, men det är ju en rent administrativ tjänst.
    Jag sköter registering av elever och dokumentation av betyg, studieplaner osv.
    Rapportering till CSN. Frånvarohantering.
    Sen sköter jag ekonomi och löner, men det tillhör kanske inte vanligheterna att skolassen gör det.
    Troligtvis får du även vara "ansiktet utåt", dvs svara i telefon och liknande uppgifter.
    Det är rätt vanligt att man blir lite "allt-i-allo" och får väldigt varierande arbetsuppgifter.

Jag tycker det är ett superkul jobb, och jag gillar att ha elevkontakt. De kommer ju ofta in till mig när de behöver fråga nåt om sina betyg eller poäng osv.

• ajmaj

Gjorde lite detektivarbete, och med tanke på var du bor och vilka skolass-tjänster som finns uppe, så kan jag gissa vilken tjänst det handlar om. :)

Det låter som en bra tjänst, och om du är intresserad av administrativt arbete och elevkontakt så ska du absolut söka!

Det är väldigt varierande att jobba på en skola. Om man får bra elevkontakt blir man lätt lite av en "kurator", många tycker det är jobbigt att gå till skolkuratorn och prata, det är mer avslappnat att bara slinka in till mig liksom.
    Räkna med ordentliga arbetstoppar i början av juni (då slutbetygen för åk 3 ska ordnas) och strax efter jul (då terminsbetygen ska in).

Vet inte vilka program de använder just på den skolan, men vanligt är ProCapita (elevregister), Skola24 (frånvaro) och NovaSchem (schema).

• Alle

ajmaj - TACK så jättemycket! Du gav mig precis den info jag sökte.