• Noomi

Bröstvårtan blir vit efter amning!

Hej!

Jag får så ont i högra bröstvårtan när jag ammat på det bröstet, vårtan är vit när min son (3 veckor) är färdig. Jag tycker inte att det ser ut som att han har annorlunda tag på brösten, men änså är et bara höger bröst som jag fårprobem med. Finns det någon som haft liknande? Har det försvunnit för er och finns några knep? Vill inte att det ska fortsätta så här hela amningsperioden..

• Svar på tråden Bröstvårtan blir vit efter amning!
  • felle

Hej!

Även jag har en bröstvårta som vitnar och gör ont. Fast för mig kommer det framförallt en stund efter amningen. Det har varit såhär i över en månads tid (bebisen är 3 mån och före detta kom var det sårigt och sprickor). .Jag ska vara uppmärksam på om det stämmer med Raynaud´s fenomen. Vad är det annars?

• Angelica77

har oxå. det är som kärlkramp i brästvårtorna har amn.mott. sagt till mig. hade samma med första barnet.

• KarinN80

Hade också så ibörjan, masserade lite så fick jag tillbaka "färgen".

• cema

Har din son sk trsk, svamp i munnen? I så fall kan det vara svamp du har på bröstvårtan. Jag har samma bekymmer, eller hade efter att jag pumpat och efter att flickan fått bröstmjölken på flaska fick hon svamp i munnen...

• Rosen75

det kan vara att du blivit smittad av torsk

• Pallas

Två anledningar är de vanligaste: 1. Taget är för litet 2. Svamp

Eftersom våra bröst mycket sällan är symmetriska kan det vara så att barnets teknik är optimal på ena bröstet men inte på det andra. Var riktigt extra noga med att han gapar stort innan du lägger till honom på högerbröstet, det ska se ut som han gäspar. Mina pojkar har svårt att få bra tag och jag får hjälopa den genom att klämma ihopm bröstet så det blir lite platt. När jag gör det får de ett tillräckligt bra tag och jag kan släppa sen. Ett för litet tag orsakar kärlkramp och då brukar smärtan avta med lite massage eller värme.

Om det inte funkar fast du har varit noga med taget så tycker jag du ska utesluta svampinfektion.

Raynauds fenomen är ganska ovanligt, uteslut de andra orsakerna först.

Svar på tråden Bröstvårtan blir vit efter amning!