• coffeelover

Ni med erfarenhet av rs-virus

Jag har en liten gosse på 8 veckor som började att låta rosslig i bröstet för snart 4 dagar sen. Igår började en skräning hosta att ta plats. Det låter som om det river något grymt i halsen på min lilla skatt. Efter 2 telefonsamtal till sjukvårdsrådgivningen och 1 till barnakuten i kristianstad har jag fått svaren att det låter som om det kunde vara rs-virus, men det behöver inte vara det. Jag skulle ge alvedon mot hostan och renässans mot snuvan så länge han äter och så länge man inte ser hur magen sugs in mellan revbenen när han andas.
    Nu till mina frågor:
    1: Hur såg ert sjukdomsförlopp ut?
    2: Blev ert barn allvarligt sjukt eller kunde ni vårda hemma?
    3: Hur lång tid tog det innan ert barn var friskt igen?

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av rs-virus
  • mama mellitus

Hej!!!
    Vår lilla tös har precis blivit frisk ifrån Rs viruset.Det började med feber samt att hon var hängig.Åkte in på barnakuten på en fredag där dom tog prov,hon testade positivt för viruset,fick åka hem&avvakta.På söndagen vart hon ännu mer loj&hängig,tyckte hon andades snabbt&ansträngt,ringde in å rådfrågade,dom skickade en ambulans.var på sjukhuset över natten till måndan,fick åka hem på måndan med inhalator,hon skulle inhaleras var 3.timme,samt matas mindre mäng 2:timme.alvedon vid feber,rensa näsan med frida snorsug,samt ge näsdroppar.Hålla svalt i rummet&ligga lite högre i sängen.Nu efter ca 1vecka,så är hon piggare,var på kontroll igår,där hon vart friskförklarad,lite hosta har vi kvar,men enligt läkaren så kan den hänga kvar ett tag..min tös har alltid kunnat äta,hennes storasyster fick som liten oxå Rs virus,hon kunde ej äta,så hon fick sondmatas..

• h80

Vår tjej är inne på sin 6:e dag med rs. Det började som en vanlig förkylning med snuva och hosat men i förrgår fick hon jobbigt med andningen, det väste och pep och hon fick gropar ovanför magen när hon andades. Vi åkte till barnakutenoch hon fick mediciner där och sen fick vi åka hem. Idag är hon mycket bättre, bara som en vanlig förkylning nu. Läkaren sa att 4-5 dygnet är värst, sen vänder det snabbt.

• Spädis08

Hej! Åk in om du känner dig orolig! Det är ett enkelt test de tar som visar om det är RS, så får du lite lugn och ro sedan!

• coffeelover
    Svar på #4
    Tack för era svar. Har nu pratat med sjukvårdsrådgivningen 2 gånger, barnakuten 1 gång och vårdcentralen 1 gång. Är inte särskilt nojig av mig annars, men han är så liten att man inte vet om man gör fel eller inte. Alla sa samma sak, att jag skulle ge alvedon och renässans. Ingen ansåg att jag skulle komma in och ta ett test. Tycker det är lite konstigt att de inte vill att vi ska ta ett test... Kanske söker imorgon om det fortsätter såhär. Man känner ju sitt barn bäst och vet när något inte stämmer.
  • h80

När vi var på akuten sa läkaren att det egentligen är onödigt att ta test, eftersom det i hälften av alla fall visar negativt även om det är positivt. Dessutom finns det ju ingen speciell behandling för RS utan man behandlar symtomen. Om han är så dålig att han behöver behandling tycker jag att du ska åka in. Då behöver han ju behandlingen oavsett om det är RS eller inte. Hoppas han mår bättre snart, det är jobbigt när de små är sjuka.

• LisaElvira

Jag har ingen erfarenhet själv av RS-viruset, men eftersom jag var lite orolig för min lilla dotter, så pratade jag med BVC-tanten om det och hon sa att ett tecken på RS-virus är att saliven bubblar sig på ett speciellt sätt...Vet inte exakt hur det ser ut, men hon sa att det var ganska karaktäristiskt. Hoppas att din son blir bättre snart.

• coffeelover

LisaElvira skrev 2009-02-24 18:38:13 följande:

Jag har ingen erfarenhet själv av RS-viruset, men eftersom jag var lite orolig för min lilla dotter, så pratade jag med BVC-tanten om det och hon sa att ett tecken på RS-virus är att saliven bubblar sig på ett speciellt sätt...Vet inte exakt hur det ser ut, men hon sa att det var ganska karaktäristiskt. Hoppas att din son blir bättre snart.
    Bubblar sig.....precis så gör Hannes saliv.
  • coffeelover
    Svar på #9
    Nu har vi varit på bvc som skickade in oss till barnakuten. Väl inne blev jag inte mycket klokare om det är förkylning eller rs. Alla säger likadant: Det låter som rs, men vi vet inte. GÖR ETT TEST DÅ!!!!!!! Nej nej. Inte så mycket som en odling i näsan (vilket ju verkar som en ganska enkel insats. Vi blev hemskickade och med en dunk i ryggen och några pippeter med nezeril. You´re on your own..... Ja, ja vi får väl helt enkelt härda ut..grrrrr
  • h80

De gör ofta inte testerna eftersom de är så osäkra. De visar ofta fel. Dessutom finns det ingen behandling på rs, så det spelar ingen roll om man vet att det är rs eller en vanlig förkylning, behandlingen är det samma. Hoppas han mår bättre snart.

• coffeelover
    Svar på #11
    det spelar ju roll om man kan träffa andra små barn och gamla. Man vill inte vara orsaken till att någon blir jätte sjuk.....
  • h80

Nej, det är klart man inte vill. Men om man har ett barn som är rejält förkylt så skulle jag nog undvika att träffa andra små barn och gamla oavsett om det är rs eller inte. Det är ju dumt att ta testet och få ett svar att det inte är rs och så är det det ändå (testerna visar ofta fel)

• h80

coffeelover: Jag hoppas inte att du tycker att jag är otrevlig. Det menar jag verkligen inte. Försöker bara förklara varför akuten antagligen behandlade dig som de gjorde. Jag står med en fot på båda sidor. Är barnsjuksköterska och är mamma till en liten bebis som precis har haft rs. Hoppas at ordnar sig med din lille snart.

• lillis83

Min dotter fick diagnosen i fredags å då hade hon vart rosslig i 4 dagar... Men alla sa att de går över sen på fredagen fick ja iaf tid å det blev blodprov på henne (2 månader är hon) som visade att hon e positiv
    1: Hur såg ert sjukdomsförlopp ut? Hon är fortfarande sjuk å hostar för som jag fattat så e de inte friska förrän de slutat hosta.. Och de gör hon fortfarande. Men jag fick Airomir och pulmicort som ska användas tills behovet av det e borta, dvs hostan...

2: Blev ert barn allvarligt sjukt eller kunde ni vårda hemma? Jag har haft henne hemma hela tiden. E hon inte av med hostan tills på fredag igen så tänker ja åka in med henne, men hon e väldigt glad å med på noterna men vill inte att hon får sår i luftvägarna pga det..
    3: Hur lång tid tog det innan ert barn var friskt igen? Som sagt e hon inte frisk ännu :(

Mvh

• coffeelover
    lillis83 skrev 2009-03-04 20:30:46 följande:
    Min dotter fick diagnosen i fredags å då hade hon vart rosslig i 4 dagar... Men alla sa att de går över sen på fredagen fick ja iaf tid å det blev blodprov på henne (2 månader är hon) som visade att hon e positiv 1: Hur såg ert sjukdomsförlopp ut? Hon är fortfarande sjuk å hostar för som jag fattat så e de inte friska förrän de slutat hosta.. Och de gör hon fortfarande. Men jag fick Airomir och pulmicort som ska användas tills behovet av det e borta, dvs hostan... 2: Blev ert barn allvarligt sjukt eller kunde ni vårda hemma? Jag har haft henne hemma hela tiden. E hon inte av med hostan tills på fredag igen så tänker ja åka in med henne, men hon e väldigt glad å med på noterna men vill inte att hon får sår i luftvägarna pga det.. 3: Hur lång tid tog det innan ert barn var friskt igen? Som sagt e hon inte frisk ännu :( Mvh

Hallå hallå.
    Tråkigt att höra att ni var positiva. Hoppas hon blir bättre snart.
    1: Hannes började med att rossla några dagar innan han blev sämre. Sen började han att hosta en väldigt skrällig hosta. Precis som om han hade ett rivjärn i halsen. efter det började han att äta mindre. Ungefär hälften av vad han normalt äter. Ca 1/2 av det kräktes han upp tillsammans med slem. Han är normalt ett väldigt vaket barn, men han sov hela dagarna så att jag fick väcka honom för att äta. Så höll det på ca 1 vecka innan det vände igen. Nu är det 3 veckor sen han insjuknade så han är ju mycket bättre nu, men n hostar fortfarande skrälligt och är lite slemmig fortfarande. Mest när han blir arg och skriker. Då triggar han igång hostan.
    2: Vi fick vårda hemma hela tiden. Bara om han fick feber skulle vi bli inlagda.
    Hoppas att det är svar på dina frågor och lycka till. Snart är ju våren här och man vill vara ute och njuta istället för att sitta inne och vara sjuk...
Svar på tråden Ni med erfarenhet av rs-virus