• Linustott

receptionist på vårdcentral

behöver man ha utbildning för att arbeta som receptionist på en vårdcentral? vilken isf?

• Svar på tråden receptionist på vårdcentral
  • Lysmasken

Har hittat en utbildning till att jobba som vårdadministration som det heter. Finns i halmstad. Glömde säga ju att den är på 2 år.

Lånar lite din tråd för en annan fråga som handlar om detta.

Vad exakt gör en receptionist???

• sasssyy

En receptionist kan vara en väldigt bred titel.. jag har själv jobbat som det en kortare tid och jag och min kollega gjorde följande

-Tog emot besökare till företag som hade lokaler i vårat kontorshotell, ringde den som fått besök och meddelade.

-Dukade fram frukost till företagarna

-Bytte glödlampor i alla lokaler som hörde till arbetsplatsen

-Fyllde på kaffe samt gjorde rent kaffeautomaterna runt om i bygget (3-4 st)

-Fyllde på papper i kopiatorerna runt om i bygget

-Tog emot paket och fax samt delade ut dem till rätt mottagare

-sorterade och delade ut posten till rätt mottagare

-Frankerade de olika företagnens post i frankeringsmaskin och såg till att posten kom och hämtade den

-Gav personlig service till de olika företagen som huserade i bygget, allt från att serva med matbeställningar till konferenser till att hjälpa till med utskick

-Delade ut nycklar och passerkort till folk som skulle ha det

-Ringde och felanmälde till fastighetsskötaren om något var fel.

-Tog meddelande via telefon och vidarebefordrade.

Vi hade ingen växel att ta hand om, det sköttes centralt från Stockholm men det är annars en vanlig syssla.

Man har aldrig någon dötid när man sitter i reception.
    På vårdcentraler kan jag tänka mig att det handlar mycket om att ta emot och ta betalt av patienter som kommer dit och visa dem tillrätta, ibland kan det handla om att man har en kombinerad tjänst som läkarsekreterare och då krävs det en sådan utbildning.

• Iia

De som sitter i receptionen på vårdcentralera är utbildade vårdadministratörer som någon sa (läkarsekreterare) Blandar recpetiontjänst med att skriva journaler m.m

Praktiserat på en vc under en sommar..

• Linustott

tack för svaren. är just nu undersköterska inom hemtjänst men vill gärna byta område. jag tänkte om det bara var att läsa till några ämnen. men så verkar itne fallet.

Svar på tråden receptionist på vårdcentral